Montessori Basisschool Roermond

Achilleslaan 4 6042 JV Roermond

  • Met het voltallige team zorgen wij iedere dag voor uitdagend en leerzaam onderwijs.
  • Omdat zorg voor de omgeving heel belangrijk is voor Montessori, voeden we de kinderen o.a. op met be
  • Wat naar het hoofd moet, moet eerst door de handen.
Doordachte materialen laten de leerling  zelfsta
  • Ruimte om te spelen, te ontdekken, te ervaren in een natuurlijke omgeving.
  • De belofte van het montessorionderwijs aan uw kind.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Tijdens het schrijven van deze schoolgids zijn de gegevens van de eindtoets nog niet verwerkt in Vensters. Zo gauw dit gebeurt zullen bovenstaande gegevens worden vervangen door de geactualiseerde gegevens. 

Uitslagen doen recht aan de persoonlijke capaciteiten van de betreffende leerling. Een enkele keer wordt een advies heroverwogen en/of bijgesteld. Wij kijken bij de uitslag voornamelijk naar de persoonlijke groei van de leerling. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze tussenresultaten worden gemeten middels de afname van tussentoetsen met een erkend toets programma. Wij maken hiervoor gebruik van het IEP-LVS.



Toetsen nemen we af in een ontspannen, doch taakgerichte sfeer. Kinderen worden bemoedigd om te laten zien wat ze geleerd hebben. IEP kan gedurende een langere periode afgenomen worden, waardoor kinderen de toets kunnen maken op het moment dat ze eraan toe zijn. De afname is digitaal en de resultaten zijn voor leerling en leerkracht onmiddellijk leesbaar. 



Resultaten worden met de leerling besproken en helpen om samen de doelen voor de komende periode te bepalen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij geven een, op de persoonlijke ontwikkeling van onze kinderen afgestemd, advies. Onze bovenbouwcollega's hebben de kinderen doorgaans 3 opeenvolgende jaren in hun groep. Dit geeft hen een gedegen kijk op de cognitieve en de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Denk hierbij aan werkhouding, taakaanpak en samenwerking. Dit wordt allemaal meegewogen in het advies.

Kinderen krijgen adviezen vanuit hoge verwachtingen en maken het advies nagenoeg allemaal waar. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Er wordt gebruik gemaakt van de Montessorimethode. Maria Montessori heeft een duidelijke visie op de oriëntatie van mens en de samenleving. Zij noemt dit kosmisch onderwijs en opvoeding.

Op onze school wordt veel aandacht geschonken aan gedrag. Het toekennen van een grote mate van vrijheid aan leerlingen impliceert óók rekening houden met de ander. Maria Montessori noemt dit “vrijheid in gebondenheid”. Het werken volgens de pedagogische en didactische uitgangspunten van het Montessorionderwijs impliceert het accepteren en respecteren van de mogelijkheden en de grenzen van de ander.
Door dagelijks, in vrijheid, om te gaan met verschillende culturen en etniciteit leren kinderen in de praktijk van én over elkaar.

Kosmisch onderwijs stuurt aan op evenwicht tussen de cognitieve, emotionele en morele ontwikkeling. Verantwoordelijkheid voor de omgeving ontstaat door verantwoordelijkheid voor het eigen werk en de algemene lessen in de verzorging van die omgeving.
De vrijheid van werkkeuze maakt kinderen onafhankelijk en zelfstandig. Dit bevordert het onafhankelijk denken en het maken van eigen afwegingen. Het stellen van kritische vragen wordt door de leerkrachten gestimuleerd. Daarmee leert het kind ook verantwoordelijkheid nemen voor eigen handelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige omgeving
  • Samen leren
  • Samen werken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2021 is aan de school montessori-erkenning voor vier jaar toegekend door de NMV.

Terug naar boven