Basisschool t Mozaiek

Surinamestraat 2 6045 VA Roermond

  • Schoolfoto van Basisschool t Mozaiek
  • Schoolfoto van Basisschool t Mozaiek
  • Schoolfoto van Basisschool t Mozaiek
  • Schoolfoto van Basisschool t Mozaiek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds 2007 vertonen de eindresultaten van groep gemeten via de cito-eindtoets een stijgende lijn. De afgelopen vier jaar liggen de resultaten ook ruim boven het landelijk gemiddelde. Gecorrigeerd voor het leerlingengewicht zijn de resultaten nog beter. Dit geldt voor het onderdeel Nederlandse taal, zowel als voor rekenen en wiskunde, en studievaardigheden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aanleiding
Het jaarplan is voortgekomen uit de evaluatie van het jaarplan 2020-2021 en het projectplan Taal Speel Leer Centrum. Samen met het team hebben we doelen gesteld die we in het schooljaar 2021-2022 willen bereiken. Ook binnen het directieoverleg zijn doelen gesteld die in dit jaarplan zijn opgenomen.    

SMART
Per onderdeel wordt in het jaarplan niet alleen het onderwerp weergegeven, maar ook het specifieke doel, de route om het doel te bereiken, het tijdspad waarbinnen het doel bereikt zal moeten worden en wie er verantwoordelijk is voor de uitvoering van taken die naar het doel zullen leiden. Ten slotte wordt aangegeven hoe uiteindelijk meetbaar is of het doel bereikt is. Aan het eind van het traject zal geëvalueerd worden of dit gelukt is. De doelen zijn op deze manier vertaald in een SMART opgesteld uitvoeringsplan.  
SMART staat voor: Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden.

Door ontwikkeltrajecten SMART te formuleren, wordt zowel de uitvoering als de beoordeling van resultaten veel gemakkelijker. We weten vooraf specifiek wat we willen bereiken. We formuleren onze doelen realistisch. Er is draagvlak voor deze doelen bij de betrokken personen. We kunnen achteraf nagaan of het doel bereikt is, binnen een vooraf vastgestelde tijd. Ook stellen we vooraf vast welke succescriteria we hanteren om achteraf te kunnen vaststellen of het doel bereikt is. Door deze laatste toevoeging wordt het jaarplan niet alleen een instrument om kwaliteit te verbeteren, maar ook een instrument om kwaliteit te meten.

Kwaliteitscyclus (niet vinken maar vonken) In het jaarplan werken we bij ieder onderdeel volgens de cyclus Plan-Do-Check-Act.

Vastlegging en borging
Om ervoor te zorgen dat, ook na uitvoering van het jaarplan, de behaalde kwaliteit gewaarborgd blijft, zal elke definitief vastgestelde beleidsregel worden vastgelegd in een beleidsplan. Hierin staat, na afloop van het proces, weergegeven welke werkwijzen de school volgt om de onderwijskwaliteit te behalen en te behouden.  

Betrokkenheid van team en ouders
Het is specifiek de bedoeling dat het team in hoge mate (mede) verantwoordelijk wordt voor het behalen van de gestelde doelen. Waar mogelijk zal daarom een werkgroep ingesteld worden die, onder leiding en begeleiding van de directeur, ervoor zorg zal dragen dat de gestelde doelen binnen de gestelde termijn behaald gaan worden.   Ook zullen de ouders, via de medezeggenschapsraad, betrokken worden. Zij zullen het jaarplan beoordelen en zo nodig verbeteringen voordragen. Uiteraard zullen zij steeds goed op de hoogte gehouden worden van de stand van zaken tijdens het verbeteringsproces.  

Monitoring door bestuur
Om het bestuur de kans te geven de voortgang van het jaarplan te monitoren, zal de directeur twee keer per jaar schriftelijk of mondeling verslag doen van de tot dan toe behaalde resultaten. Ook zal besproken worden welke eventuele aanpassingen zijn gemaakt in het jaarplan (volgens het pdca-model)  

Doelen
In het schooljaar 2021-2022 zullen we ons opnieuw richten op de continue verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs. We hebben ons daarvoor een hoofddoel gesteld die we willen bereiken. Het hoofddoel wordt hierna verder uitgewerkt.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op grond van o.a. de resultaten die de school heeft behaald, heeft basisschool 't Mozaïek het predicaat Excellente school 2012 t/m 2021 ontvangen.

Terug naar boven