Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De uren die aan de kernvakken wordt besteed is afhankelijk van het niveau in en van de desbetreffende groep.
In ons schoolondersteuningsprofiel wordt een beeld gegevenvan de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat omhet bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra ofaanvullende) onderwijsbehoeften. Uit dit document blijkt of de school voldoet aan de basisondersteuning die doorhet schoolbestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld of nog wordtvastgesteld. Bovendien wordt aangegeven voor welke leerlingen met specifiekeonderwijsbehoeften het team een arrangement heeft. Ditschoolondersteuningsprofiel geeft ook de ambities van het team weer. Dezeambities staan geformuleerd in concrete doelen van het schoolbeleid. Op basisvan dit document kan de school een goede gesprekspartner zijn voor bestuur,ouders, het samenwerkingsverband, het speciaal onderwijs en organisaties voorwelzijn en zorg. De optelsom van de gegevens van meerdere scholen van hetsamenwerkingsverband geven een beeld van het onderwijsondersteuningscontinuümop het niveau van het schoolbestuur, de gemeente en het samenwerkingsverband. Opbasis van dit overzicht kan het samenwerkingsverband bepalen voor welkekinderen op welke plek voorzieningen aanwezig zijn. Het schoolbestuur en hetsamenwerkingsverband kunnen vervolgens beleid ontwikkelen om te voldoen aan dezorgplicht voor het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen uit deregio. Zo vormen de schoolondersteuningsprofielen van alle scholen samen eenbelangrijke bouwsteen voor het ontwikkelen van beleid op onder andere deondersteuningstoewijzing, de verdeling van middelen en het arrangeren van eengoed antwoord op de onderwijsbehoeften van leerlingen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Verbijzondering van het kwaliteitszorgbeleid Basisschool ’t Mozaïek volgt de ontwikkeling van de leerlingen en past het onderwijs hierop aan.
De ontwikkeling volgen wij o.a. middels de schoolzelfevaluatie. Een goede analyse is voorwaardelijk om vervolgens de juiste effectieve interventies te kiezen.
De analyse van de schoolzelfevaluatie heeft geresulteerd in de navolgende domeinen die in het jaarplan 2021-2022 zijn beschreven:
-Verbeteren van het rekenonderwijs;
-Verbeteren van het begrijpend lezen en woordenschat onderwijs;
-Structurele aandacht voor sociaal – emotionele ontwikkeling.
De ‘menukaart’ met effectieve interventies is als uitgangspunt genomen om te komen tot de volgende menukeuzes om de bovenstaande domeinen te verwezenlijken:
-Klassen verkleining;
-Professionalisering, schoolontwikkeling en verbetercultuur.
Inbedding en duurzaamheid van de schoolscan
Het jaarplan legt steeds de koppeling met het kwaliteitszorgbeleid. Zo blijft de schoolscan/jaarplan ingebed in wat wij als school doen. Dit is nodig omdat de gevolgen van de coronacrisis niet binnen één jaar opgelost zullen zijn. Het is dan ook zaak om de ontwikkeling van leerlingen te blijven volgen en de aanpak te blijven afstemmen op (veranderende) inzichten.
In nauwe samenwerking met ouders/verzorgers en ketenpartners, zoals SKR-PSZ, Bibliorura, Wel.kom en de gemeente Roermond wordt een Taal Speel Leer Centrum in de wijk ingericht. In het centrum heeft leren van en met elkaar een essentiële plek in het geheel. Het gaat om afgestemd taalonderwijs voor alle kinderen inclusief de specifieke doelgroepen als nieuwkomers, NT2 kinderen, kinderen met een zwakkere taalontwikkeling, maar ook de meerbegaafde kinderen. In het Taal Speel Leer Centrum krijgt iedereen goed afgestemd taalonderwijs. Dat vraagt om zeer goede vakinhoudelijke kennis, kennis over de doelgroepen en een goede samenwerking met alle betrokken partijen. Spelen is een onlosmakelijk onderdeel van de wijze waarop kinderen taal leren en taal gebruiken. Het spelende kind wordt het onderzoekende kind als het ouder wordt en ook daar is taal het voertuig. Ouderbetrokkenheid is de basis van samen werken aan taal, want kinderen die ouders/verzorgers hebben die meedoen met de ontwikkelingsstimulerende (taal)activtiteiten profiteren meer van het aanbod in het het Taal Speel Leer Centrum . Het taalonderwijs dient een impuls te krijgen vanuit de inzet van 21e eeuwse vaardigheden waardoor het actief leren van kinderen op velerlei manieren gestalte krijgt met nadrukkelijke aandacht voor het gebruik van nieuwe digitale bronnen en hulpmiddelen. Het Taal Speel Leer Centrum krijgt een duidelijke en herkenbare uitstraling en betekenis in de wijk. De ontmoeting van team, kinderen en hun ouders staat centraal, maar ook de ouderen uit de wijk zijn welkom.