Basisschool De Steenen Brug

Bisschop Lindanussingel 41 6041 LV Roermond

Schoolfoto van Basisschool De Steenen Brug

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 worden de vorderingen van de leerlingen bijgehouden door het vastleggen van de observatiegegevens van de leerlingen. Drie keer per jaar wordt de voorgang op een rapportageformulier vastgelegd, waarbij een duidelijk beeld ontstaat van de vorderingen van de ontwikkelingsgebieden. Deze worden met de ouders besproken tijdens het 10-minutengesprek. In groep 1 en 2 worden tevens twee keer per jaar de Cito-toetsen ‘Taal voor kleuters’ en ‘Rekenen voor kleuters’ afgenomen. Daarnaast vindt er in groep 2 leerlingen een screening beginnende geletterdheid plaats. Deze toetsen zijn bedoeld om naast de observatiegegevens een objectief beeld te krijgen van de beheersing van de voorwaarde die voor een goede start van het lees- en rekenproces in groep 3 van belang zijn. Vanaf groep 3 worden tot en met groep 8 methodegebonden en niet-methodegebondentoetsen afgenomen.

De volgende vakgebieden worden via citotoetsen getoetst:

·         Technisch lezen (AVI en DMT)               minimaal 2 keer per jaar

·         Rekenen en wiskunde                           twee keer per jaar

·         Spelling                                               twee keer per jaar

·         Begrijpend lezen (vanaf groep 4)          een of twee keer per jaar

·         Studievaardigheid (vanaf groep 5)        een keer per jaar

Om een goed beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling vullen we minimaal een keer per jaar het leerlingvolgsysteem van Viseon in. Alle resultaten worden opgeslagen middels het programma CitoLOVS. Na iedere toetsperiode worden de groepsplannen geëvalueerd en bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het voorlopig schooladvies wordt aan het eind van groep 7 met de kinderen medegedeeld. 

In groep 8 volgt er voorafgaand aan de doorstroomtoets een adviesgesprek. Waar nodig wordt het advies na het verkrijgen van het resultaat van de doorstroomtoets (naar boven) bijgesteld. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie inzake veiligheid

Wij zien onze school als een leefgemeenschap waarin kinderen, leerkrachten en ouders  zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin we samen  leren wat het betekent om een democratisch burger te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen. We willen dat zowel kinderen, ouders  als leerkrachten een bijdrage leveren aan het algemeen belang en dat ze actief verantwoordelijk zijn voor onze leefgemeenschap. Hierdoor ervaren met name onze kinderen dat  het uitmaakt dat ze er zijn en dat ze ertoe doen ! Deze ontwikkeling kan alleen maar plaats vinden in een veilige omgeving. De kinderen, ouders en leerkrachten moeten het gevoel hebben dat de school van “ons” is. Willen we invloed hebben op de veiligheid van onze school dan is er naast een reactieve benadering ook een pro actieve benadering noodzakelijk. Veiligheid draait immers niet om incidenten maar is een voortdurende co- creatie van leerkrachten, ouders, leerlingen en de schoolomgeving.

Bij veiligheid gaat het om de volgende aspecten:

  • de sociale veiligheid
  • de fysieke veiligheid
  • veiligheid m.b.t. incidenten
  • beleid inzake veiligheid


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Eigenaarschap
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven