Basisschool De Steenen Brug

Bisschop Lindanussingel 41 6041 LV Roermond

Schoolfoto van Basisschool De Steenen Brug

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een groepsleerkracht ziek wordt, of om een andere reden afwezig is en vervangen moet worden, zal de school er alles aan doen om het onderwijs te waarborgen.Om zoveel mogelijk continuïteit en kwaliteit te waarborgen heeft Swalm & Roer een “flexpool” ingericht.

In deze pool zijn leerkrachten benoemd, die als vervanger op de scholen van Swalm & Roer functioneren. Hierin wordt samengewerkt met vijf andere besturen in de regio Midden-Limburg voor het organiseren van vervangingen.

Indien geen vervanging kan worden gevonden, kan er een beroep worden gedaan op de “flexpool” van de andere besturen. Helaas kunnen hiermee niet alle vervangingen (piekmomenten) worden opgelost.Als het aantrekken van vervanging problemen oplevert, bestaat er een stappenplan, waarin precies omschreven is, welke stappen een school kan en moet zetten om alsnog vervanging voor de zieke te kunnen regelen.

Afspraken:

1. Bij ontvangst van melding van afwezigheid van een leraar wordt vervanging gemeld bij vervangersmanager. Binnen het bestuur wordt gewerkt met een vervangerspool.

2. Als dit niet tot resultaat leidt wordt contact gezocht met de pool van de samenwerkingsbesturen in Midden-Limburg.

3. Mocht dit niet lukken dan wordt bekeken welke mogelijkheden er intern zijn: opsplitsen groep; inzet extra uren parttimers; inzet stagiaires(1)

4. Indien bovenstaande niet realiseerbaar is zal gezocht moeten worden naar een alternatief programma, waarin ook vrijwilligers, ouders en evt. kinderopvang samen met directie en medewerkers een alternatief programma aanbieden. Uiteraard is dit van korte duur (1 dag). Dit zal afwijken van het direct gericht zijn op de leerstof van het onderwijs.

5. Wanneer al deze stappen doorlopen zijn en het niet mogelijk is om de kinderen op school te houden, dan wordt door de school verzocht de kinderen thuis te houden. Dit is wel de laatste noodgreep, omdat het dan gewoon niet meer anders kan.

We doen dit dan als volgt:

* De leerlingen van de groep van de afwezige leraar worden betreffende eerste dag binnen school opgevangen.

* Indien in de loop van de dag blijkt, dat er nog geen oplossing is voor vervanging worden de ouders/verzorgers via Ouderportaal in kennis gesteld, dat de betreffende leerlingen tot nader order thuis moeten blijven. De directie zal blijven proberen vervanging te krijgen.

* Voor ouders/verzorgers die beslist geen opvang kunnen regelen, biedt de school de mogelijkheid tot opvang op school.

* Mocht blijken dat de vervanging alsnog geregeld kan worden, dan worden de betreffende ouders/verzorgers hiervan telefonisch op de hoogte gesteld en komen die leerlingen de daarop volgende dag ook weer naar school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen van de onderbouw leren spelenderwijs tijdens de werklessen en kringen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel beschrijft een school welke mogelijkheden zij heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Het betreft een document waarin duidelijk omschreven staat wat de huidige stand van zaken is binnen de heersende zorgstructuur en welke gewenste stappen er in de nabije toekomst gezet zullen worden om ervoor te zorgen dat de school een brede zorgschool kan worden. Door het profiel en het betreffende ontwikkelbeleid van de school duidelijk te omschrijven wil basisschool De Steenen Brug de communicatie bevorderen met de ouders over de basisondersteuning die de school kan bieden. Het streven van basisschool De Steenen Brug is om als brede zorgschool meer leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften te kunnen opvangen dan voorheen.  Soms zal externe ondersteuning hierbij gewenst zijn. Uiteindelijk kan een situatie ontstaan dat de nodige extra ondersteuning zodanig intensief is dat deze de mogelijkheden van De Steenen Brug overstijgt en dat de leerling is aangewezen op het Speciaal Basisonderwijs (SBO) of een voorziening voor het Speciaal Onderwijs (SO).

U kunt via deze website het gehele Schoolondersteuningsprofiel downloaden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie schoolplan 2023-2027. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven