Basisschool de Kasteeltuin

Kasteel Wassenbergstraat 2 6043 XM Roermond

  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijds resultaten worden gemeten middels de CITO M toetsen. De planning van deze toetsen wordt middels de toetskalender aan het begin van het jaar met de leerkrachten gedeeld. Alle toetsresultaten worden voor de Intern Begeleider geanalyseerd en ontleed.

Uit de laatste analyse blijkt dat leerlingen uit een aantal groepen op een aantal vakgebieden te weinig groei doormaken. We hebben de groepen geselecteerd waarbij 40% of meer van de leerlingen te weinig groei laat zien. Per vakgebied worden deze resultaten uitgewerkt in de schoolrapportage.

In het vervolg op deze analyse worden er per groep interventies ingezet die er op gericht zijn de hiaten bij leerlingen te reduceren dan wel weg te werken. Deze interventies worden gemonitord door de Intern Begeleider en de leerkracht/ leerkrachtondersteuner.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De CITO toetsen die tijdens de schoolcarrière van iedere leerling worden afgenomen, geven al een indruk van de mogelijkheden die de leerling heeft na het laatste jaar basisonderwijs. In groep 7 wordt er een voorlopig schooladvies gegeven, zodat ouders en hun kind zich kunnen oriënteren op VO-scholen die past bij het uitstroomniveau dat verwacht wordt.  
In groep 8 volgt het definitieve schooladvies in januari. Soms heeft de school meer informatie nodig om tot een goed advies te komen, bijvoorbeeld als wij denken dat uw kind méér kan dan uit de Cito’s naar voren komt. Wij gebruiken dan de ADIT om de mogelijkheden van de leerlingen waar het om gaat in beeld te brengen. Vaak kunnen wij de uitslag van de ADIT ook gebruiken om het VO te laten zien dat de leerling meer kan dan uit de gegevens die de school moet doorgeven blijkt. Zo kunnen wij leerlingen toch een kans geven in te stromen op een bepaalde VO-school. Wij nemen de ADIT af in groep 6 bij alle leerlingen om te toetsen of we “eruit halen wat erin zit”. In groep 8 doen we dit alleen bij leerlingen waarover we meer duidelijkheid willen hebben. De resultaten van een ADIT zijn twee jaar geldig. Wij nemen de ADIT af tussen de herfst- en kerstvakantie.  
Begin februari is er de afname van de doorstroomtoets. Op de Kasteeltuin hebben wij gekozen voor Route 8. Route 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van uw kind meet. Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van uw kind. Doordat de toets op een computer gemaakt wordt, kan deze eindtoets adaptief afgenomen worden. De uitslag van de eindtoets geeft een advies voor een schoolniveau en de behaalde referentieniveaus. De toets wordt via internet afgenomen en duurt slechts twee à drie klokuren. Uw kind krijgt een eigen inlogcode. Uiteraard werkt uw kind in een beveiligde omgeving.  
Tussen de herfst en de kerstvakantie organiseert de school een informatieavond, de POVO-avond. Dat wordt er uitgelegd welke verschillende vormen van voortgezet onderwijs er in de buurt zijn. In dezelfde periode als de POVO-avond organiseren de meeste VO-scholen Open Dagen. Wij vinden het heel belangrijk dat u met uw kind gaat kijken op de VO-scholen, zodat u een goede keuze kunt maken.  
De aanmelding van uw kind op het VO is meestal in maart. U krijgt dan de papieren van onze school en gaat uw kind zelf aanmelden. Meestal krijgt u in mei van de VO-school waar u uw kind hebt aangemeld een brief. In die brief staat of uw kind wel of niet aangenomen is op deze VO-school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie op sociale opbrengsten ligt verankerd in de methode Sociall Sterke Groep (Effectieve Conflicthantering).

Onze school heeft een preventief pestbeleid. Dat betekent dat we hard werken om ervoor te zorgen dat er niet gepest wordt op onze school. Dit beleid bestaat uit de Effectieve Conflicthantering en de Sociokring. De effectieve conflicthantering leert kinderen wat ze moeten en kunnen doen bij het oplossen van een ruzie. De sociokring leert kinderen hoe ze steeds prettiger met elkaar om kunnen gaan. Beide onderdelen horen bij elkaar. Het een kan niet zonder het ander. De effectieve-conflicthantering wordt zowel op de speelplaats als in de klas toegepast.
Het doel van deze aanpak is:
- Leerlingen kunnen een ruzie oplossen;
- Leerlingen kunnen en durven aan te geven wat ze niet prettig vinden;
- Leerlingen gaan prettig om met elkaar;
- Leerlingen gaan correct om met elkaar;
- Leerlingen verbeteren de omgang met elkaar.

De effectieve conflicthantering kent drie hoofdregels
1. WIJ GAAN PRETTIG MET ELKAAR OM. Dit is de belangrijkste regel op onze school. Bij alles wat kinderen of leerkrachten aanvoelen als niet prettig, kunnen we meteen de vraag stellen aan de ander: Is dit prettig? Op onze school gaan we er vanuit dat ieder kind daar goed over nadenkt en ernaar handelt.
2. WIJ GAAN CORRECT MET ELKAAR OM. Onder correct verstaan we de regels en afspraken die gelden op onze school om op een prettige manier met elkaar te kunnen omgaan.
3. IK VERBETER DE OMGANG MET ELKAAR. Dit is een regel waarmee we een appèl op de kinderen doen om actief mee te werken aan de verbetering van het omgangsklimaat. De sociokring is een mooi voorbeeld van deze regel.  
De 7 regels bij correcte omgang.
1. Zelf oplossen: Kinderen proberen eerst de ruzie zelf op te lossen
2. Hulp inroepen: Lukt dit niet dat roept een van de kinderen de hulp in van de leerkracht.
3. Verplichte meldregel: Een kind dat geschopt, geslagen, geduwd of gespuugd wordt is verplicht dit te melden.
4. Haalregel: Een kind dat zich meldt bij de leerkracht met een klacht over een ander kind, moet dit kind gaan halen.
5. Je-moet-komen-regel: Een kind dat door een kind gevraagd wordt om te komen, moet ook komen.
6. Ruzie-klein-houden: Bemoeiallen, meelopers en beschermers bemoeien zich niet met de ruzie van twee kinderen.
7. We praten met elkaar: Het correcte ruziegesprek.
Schoolbreed kijken wij jaarlijks naar een aanbod voor lessen weerbaarheid. De gemeente Roermond verstrekt subsidie voor deze lessen. Jaarlijks nemen wij deel aan de lessen schooljudo. Zo mogelijk tijdens de gouden weken aan het begin van het jaar. Tijdens judolessen komen verschillende onderwerpen aan bod. Deze onderwerpen zijn:  Vertrouwen, samenwerken, respect, discipline, weerbaarheid, beheersing, plezier. Wij zijn erg tevreden over deze lessen, en het effect op onze leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven