Basisschool de Kasteeltuin

Kasteel Wassenbergstraat 2 6043 XM Roermond

  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin
  • Schoolfoto van Basisschool de Kasteeltuin

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken 20 leraren en vier onderwijsassistenten. Hiervan zijn er 5 fulltime leerkracht, en 15 werken parttime. Zowel de vakleerkracht muziek als de vakleerkracht ICT werken parttime.  De vakleerkracht gymnastiek wordt gedeeld met OBS Aan de Roer. De onderwijsassistenten werken allen parttime.  Van de leerkrachten zijn er 3 man en 17 vrouw. De onderwijsassistenten zijn allen vrouw.

De conciërge werkt 3 dagen, en de administratief medewerker twee dagen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Basisschool de Kasteeltuin beschikt over een flexleerkracht die de meest voorkomende vervangingen op zich neemt. Onze flexleerkracht is een leraarondersteuner. Daarnaast zijn er een aantal leerkrachten bereid een extra dag te komen werken bij ziekte of afwezigheid van collega's.

Ook de Intern Begeleiders en bij nood ook de directeur zullen een groep opvangen bij uitval/ziekte van de eigen leerkracht van die groep. |Tot slot is het mogelijk dat leraarondersteuners of onderwijsassistenten (in dat geval met een open deuren protocol) een groep opvangen. 

Tot op heden hebben wij géén groepen naar huis hoeven sturen op een schooldag.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school


In de onderbouw wordt thematisch gewerkt met de methode 'Onderbouwd'. 
Onderbouwd is een methode bestaande uit tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen handelend kunnen leren. Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van kinderen vormt de basis. Het pakket is gebaseerd op de kern- en beheersingsdoelen voor groep 1-2. De methode laat kinderen deze beoogde leerdoelen verwerven door het spelen van een spel. Hierdoor vergaren kinderen kennis op een ontspannen manier. Binnen Onderbouwd werk je aan 16 cognitieve vaardigheden met 102 te behalen doelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken met het 5 gelijke dagen model.  Hiermee halen wij het maximaal mogelijke voor onze doelgroep en voor ons onderwijs.

We maken gebruik van moderne lesmethodes. Daarbij werken we veel op papier, maar maken we ook gebruik van chromebooks. Met het digibord halen we de wereld de klas in. Leerkrachten houden de leerlingen bij de les door gebruik te maken van verschillende werkvormen. Dit draagt bij aan het samenwerken tussen de leerlingen. Ook is er ruimte voor werkvormen waarbij de leerlingen even lekker kunnen bewegen. Zo zorgen we voor een mix van inspanning en ontspanning tijdens de lessen. Onze lessen kenmerken zich door rust en de aandacht voor iedere leerling. Hierin spelen de ouders een belangrijke rol. Samen met u willen wij ervoor zorgen dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen bij ons op school.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren staan het werken met doelenplanners bij de nieuwe taalmethode en begrijpend lezen/begrijpend luisteren op de planning.

Verder werken wij heel hard aan een themakisten-bestand behorende bij de lesmethode 'Onderbouwd'

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven