Basisschool Leeve

Jan Amentstraat 24 6041 BE Roermond

  • Voor zowel de onder- als de midden- bovenbouw hebben we een mooie uitdagende natuurspeelplaats ingericht.
  • Schoolfoto van Basisschool Leeve

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit ;

  • 13 leerkrachten: 3 fulltimers en 10 parttimers.
  • 1 administratieve kracht
  • 1 conciërge
  • 1 Intern begeleider
  • 1 ICT-er 
  • 1 directeur

Het grootste deel van de medewerkers bevindt zich in de leeftijdscategorie tussen de 35 en 45 jaar.

Naast lesgevende taken nemen de medewerkers deel aan diverse expertgroepen en/of werkgroepen, die onderwijsinhoudelijke of organisatorische zaken op zich nemen. De indeling van deze werk- en expertgroepen groepen gebeurt op basis van persoonlijke affiniteit, kwaliteit en expertise.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of verlof heeft, krijgt uw kind te maken met een vervanger. Graag verwijs ik u naar pag. 15, in deel 2 van de centrale schoolgids van Swalm & en Roer  vervanging van medewerkers.

Mochten wij genoodzaakt zijn om een groep thuis te houden, streven wij ernaar u, zo tijdig mogelijk, te informeren via ISY. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen BS. Leeve worden de kinderen in leerstofjaarklassen gegroepeerd. De groepsindeling,- verdeling en toedeling is afhankelijk van diverse factoren en een afgeleide van het formatieplan. Deze maken we ieder schooljaar bekend bij het laatste schoolrapport.

In de middaguren werken we op een middag groepsdoorbrekend in een circuitvorm, waarbij diverse creatieve werkvormen worden aangeboden. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1-2

In de kleutergroepen werken we vanuit thema's. Vanuit de kerndoelen wordt er m.b.v. het thema een rijke beredeneerde leeromgeving opgezet.  Hierbij maken de leerkrachten gebruik van diverse bronnenboeken. Het leerstofaanbod komt terug in kringen, hoeken, speelzaal en in werklessen. Jonge kinderen ontdekken de wereld om hen heen op basis van spel. Ze spelen situaties na, lopen daarbij tegen problemen aan die opgelost moeten worden en bedenken met hun fantasierijke brein de meest bijzondere oplossingen! Tijdens dit spelen hebben de kinderen plezier en is de betrokkenheid groot. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs op BS. Leeve kenmerkt zich vooral door thematisch onderwijs.  Zowel in de onder- als bovenbouw wordt voornamelijk gewerkt vanuit thema's. Op deze wijze zijn kinderen ervaringsgericht bezig en kunnen de wereld als een geheel ontdekken.

In het thematisch werken worden de vakgebieden lezen, taal, Engels, WO (wereld oriëntatie), W&T (wetenschap & techniek), cultuur en crea met elkaar verbonden. Per week wordt hier 15 uur leertijd aan besteed. De inhoud wordt gekoppeld aan het thema, de doelen sluiten aan op het leerjaar waarin de leerlingen werken. Afhankelijk van de groep kan er meer nadruk op een bepaald deelgebied worden gelegd, waardoor de leertijd per groep kan verschillen. Door de geïntegreerde manier van werken is de leertijd per vakgebied niet precies aan te geven. Voor lezen hebben we de leertijd aangegeven, deze is echter ook meegenomen in de totale leertijd thematisch werken, waardoor het totaal hoger uitvalt dan het totaal aantal lesuren per week. Aanvullend werken wij met de methode Blits in de groepen 6 t/m 8. Deze tijd staat bij WO vermeld. 

Groep 3

Groep 3 werkt volgens de methode "Veilig leren lezen" aan het aanvankelijk leesproces. Rekenen wordt verzorgd aan de hand van de methode Getal & Ruimte junior. In de middaguren wordt in de loop van het schooljaar steeds meer aandacht gegeven aan thematisch onderwijs. Informatie kunt u vinden op de websites: https://www.zwijsen.nl/lesmethodes/veilig-leren-lezen/

Groep 4 t/m 8

In de groepen 4 t/m 8 werken wij met de thematische methode Alles-in-1. Deze methode biedt integraal onderwijs; de leerstof van alle vakken komt in samenhang aan bod, rekenen en bewegingsonderwijs uitgezonderd. Elk jaar worden 5 thema's behandeld die passen binnen de volgende domeinen: aardrijkskunde, cultuur, geschiedenis, techniek, natuur. 

De groepen 4 t/m 8 werken dus allen tegelijk aan een thema dat is afgestemd op hun belevingswereld en niveau. Dit maakt het mogelijk om van en met elkaar te leren binnen een domein. De thema's binnen het domein worden zoveel mogelijk gezamenlijk geopend en afgesloten. Via ISY wordt u op de hoogte gehouden van de thema's die aangeboden worden. 

Naast de thema's biedt Alles-in-1 voor groep 5 t/m 8 ook expliciete instructieblokken voor taal, spelling en begrijpend lezen. Deze instructies zijn opgenomen in de boeken "Alles Apart".  Voor groep 4 zijn deze instructielessen opgenomen in de themaboeken en werkboeken.

De aangeboden leerstof wordt regelmatig getoetst. Dit gebeurt vooral digitaal. Wij informeren u over de toetsen en over de onderdelen die thuis geoefend dienen te worden. De ouders van de groepen 5 en 6 worden via ISY geïnformeerd over de toetsdata en leerstof. De groepen 7 en 8 starten ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs, met het gebruik van een agenda. Voor groep 4 bestaan de toetsen alleen uit leerstof die voldoende in de klas wordt herhaald. Deze hoeft normaliter thuis niet geoefend te worden. 

Kenmerkend voor de methode alles-in-1:

  • Dit onderwijs is adaptief en flexibel georganiseerd. Er kan op 6 niveaus (A t/m F) gewerkt worden aan een thema in groep 5 t/m 8. In groep 4 kan er op 3 niveaus gewerkt worden.
  • Elk niveau is met en naast elkaar te gebruiken binnen 1 groep.
  • De aangeboden leerstof is kerndoel dekkend.
  • Er is afwisseling in gezamenlijke activiteiten en zelfstandig werken.
  • Er is afwisseling in verwerking; schriftelijk, mondeling en digitaal.
  • Er zijn praktische opdrachten en onderzoeksopdrachten verwerkt binnen elk thema.
  • Muziek, dans/drama, tekenen en handvaardigheid komen aan bod. 

Voor meer informatie kunt u terecht op de website https://www.alles-in-1.org/. Hierin is ook een leerlinggedeelte, waarin u samen met uw kind nog meer over een thema kunt ontdekken.

In groep 3 t/m 8 wordt het rekenonderwijs vormgegeven door de methode "Getal & Ruimte junior". https://www.noordhoff.nl/basisonderwijs/rekenen/getal-en-ruimte-junior.  Daarnaast gebruiken we nog de methode "Blits" om studievaardigheden aan te bieden. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

BS. Leeve is een reguliere basisschool die een brede basisondersteuning tracht te realiseren, passende bij onze leerlingpopulatie.

Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de groep en/of individuele leerlingen, heeft de school een goede zorgstructuur opgezet, die cyclisch is opgebouwd. 

Leerkrachten observeren en analyseren vanuit observaties en resultaten en registreren in het leerlingvolgsysteem. Vanuit de groepsanalyse, worden onderwijsbehoeften van de groep en individuele leerlingen in kaart gebracht. Deze onderwijsbehoeften vormen de input voor het opstellen van een plan van aanpak, groepsplan. Door vanuit de onderwijsbehoefte van de groep het plan van aanpak op te stellen, wordt ook duidelijk wat de grenzen zijn van hetgeen BS. Leeve kan bieden.

In onze leerlingenzorg is het handelen en de vaardigheid van de leerkracht uitgangspunt. Lessen worden regelmatig geobserveerd en nabesproken met collega's, directie en intern begeleider. Met als doel de eigen expertise te onderhouden en te vergroten. De begeleiding van leerlingen wordt daarom zoveel mogelijk in de klas door de eigen leerkracht uitgevoerd. Bij specifieke zorg wordt in overleg met de intern begeleider, een HGPD (Handelingsgerichte Proces Diagnostiek) opgesteld. Bij hulpvragen of handelingsverlegenheid kunnen wij ons richten tot de schoolondersteuner tijdens consultatiemomenten. Deze plannen we 5 maal per jaar.  Indien een leerling het niveau van de groep niet kan volgen kan besloten worden om een leerlijn op een vakgebied op te stellen. 

Op Bs. Leeve wordt de leerlingenzorg gewaarborgd door het structureel inplannen van groepsbesprekingen, groepsobservaties, analysemomenten, oudergesprekken, consultaties. Daarnaast is er een vaste contactpersoon bij het CJG, die op aanvraag geconsulteerd kunnen worden.

Belangrijk hierbij vinden wij steeds de afstemming met ouders. 

Als dat wat het kind nodig heeft (de onderwijsbehoeften) de mogelijkheden van de school overstijgt, kan er een beroep worden gedaan op extra ondersteuning. De mogelijkheden van de basisondersteuning zijn dan niet toereikend geweest. Extra ondersteuning kan er heel verschillend uitzien. In de praktijk gaat het soms om extra of ander materiaal, vaak om extra handen (bijvoorbeeld een onderwijsassistent) en vaak om iemand die komt meedenken met de school (een ambulant begeleider). Dit soort aanpassingen heet een arrangement. Als kinderen een arrangement krijgen, dan wordt er ook altijd een HGPD (handelingsplan) opgesteld. Dit HGPD is het plan waarin de doelen op de lange en de korte termijn worden vastgelegd. In sommige gevallen komen betrokkenen tot de conclusie dat de onderwijsbehoefte van een leerling zeer specifiek is. Voor meer informatie over passend onderwijs verwijs ik u naar pag. 15, in deel 2 van de centrale schoolgids van Swalm & en Roer. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen onze expertise vergroten door vakspecialisten binnen ons team op te leiden, om de brede basisondersteuning nog verder te versterken. Afgelopen schooljaar zijn we gestart met het opleiden van deze specialisten. Binnen ons team zijn  2 taal-leesspecialisten , 1 rekenspecialist  en 1 kanjercoördinator de opleidingen aan het volgen. Deze vakspecialisten krijgen een initiërende, begeleidende en coachende rol binnen het team. 

Door teamscholing en individuele scholing en expertise ondersteunen we elkaar in verdere ontwikkeling van de basisondersteuning. Mochten er zaken zijn waar we meer specialisme voor nodig hebben, kunnen we terecht bij het Ondersteuningsteam van Swalm en roer (OT). Daarnaast werken we nauw samen met de andere scholen binnen onze Stichting.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De  leerlingen van BS Leeve komen uit een breed gebied in het Roermondse. Dat betekent ook dat leerlingen van diverse peuterspeelzalen/ kinderdagverblijven komen. We werken voor het grootste deel samen met kinderopvang "Keet in de kerk". Vanuit de voorschoolse kinderopvang wordt aan ouder(s) toestemming gevraagd om informatie met BS. Leeve te delen. In een warme overdracht tussen kinderopvang en school worden kinderen die instromen besproken. Bij zorgen vanuit de kinderopvang zal er een opstartgesprek met ouders, intern begeleider en groepsleerkracht plaatsvinden.  

Enkele weken voordat de kleuter 4 jaar wordt, ontvangen ouders een uitnodiging om enkele momenten mee te oefenen in de nieuwe groep. Ouders maken tijdens het eerste oefenmoment kennis met de leerkracht en worden wegwijs gemaakt in de klas. Na 6 weken worden ouders uitgenodigd om de opstart van het kind samen te bespreken. Met als doel vanaf de instroom aan te sluiten bij de ontwikkeling van het jonge kind. 

Instroom en doorstroom kleuters

De kinderen die in de herfstmaanden 4 jaar worden (oktober, november), blijven in principe na de zomervakantie nog een jaar in groep 1, tenzij het om pedagogische en/of didactische redenen beter is het kind na de zomer te plaatsen in groep 2. Uitgangspunt zal echter steeds blijven, dat voor een verlengde of juist verkorte leertijd (op de basisschool), altijd het belang van het kind centraal staat. De leerkracht ziet uw kind de hele week en kan u op grond van observaties en toetsen zeer goed adviseren wat voor uw kind het beste is.

In de groepen 1 en 2 zal nooit worden gesproken over een doublure (volgens inspectie geldt groep 1-2 niet als doubleren) maar over een kleuterverlenging. Kinderen mogen tot het jaar waarin ze 14 jaar worden naar de basisschool gaan. 

Terug naar boven