Basisschool het Kristal

Henri Dunantlaan 90 2286 GE Rijswijk

Schoolfoto van Basisschool het Kristal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De inspectie heeft de CITO score als voldoende beoordeeld. Gezien de gewichtenleerlingen scoren we boven het landelijke gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Scholen moeten zich ieder jaar verantwoorden naar de onderwijsinspectie, zo ook basisschool Het Kristal. De Onderwijsinspectie kijkt o.a. naar de tussen opbrengsten, oftewel de resultaten van de Cito toetsen die in januari/februari en in mei/juni afgenomen zijn. Specifiek wordt er gekeken naar de resultaten op de toetsen technisch lezen in groep 3 en 4, de toetsen rekenen-wiskunde in groep 4 en 6 en de toetsen begrijpend lezen in groep 6. Ook dit jaar liggen de meeste resultaten op Het Kristal boven de gestelde normen. Als de tussen opbrengsten bekend zijn, maakt iedere leerkracht samen met de Inter Begeleider (IB er ) opnieuw groepsplannen voor de vakken rekenen en spelling voor de groep. Per groep wordt bekeken op welk vakgebied het accent moet liggen om de resultaten op niveau te houden of te verbeteren. Dit verschilt uiteraard per groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van Het Kristal vindt een veilige en ontspannen sfeer op school belangrijk. Deze komen tot uitdrukking in onze leefregels:

Aandacht voor jezelf en elkaar, de leefomgeving en het milieu

Respect hebben voor elkaar

Eerlijk en open zijn

Verdraagzaam zijn

Samen werken en en samen spelen

Vriendelijk en beleefd spreken

Een gevoel van eigenwaarde opbouwen

Zich inspannen om zich zelf te ontplooien

Werk en (t)huiswerk goed verzorgen naar ieders vermogen

Conformeren aan de schoolregels

Deze regels worden jaarlijks  benadrukt. In de eerste schoolweken vinden dan activiteiten plaats die betekenisvolle invulling geven aan de leefregels die dat schooljaar in de belangstelling staat. Kinderen moeten ook leren dat zij onderdeel uitmaken van een maatschappij en dat zij daar een actieve bijdrage aan kunnen leveren. Het oefenen met burgerschapszin komt, naast onze sociaal-emotionele methode "kinderen en hun sociale talenten", ook tot uitdrukking in vele activiteiten die met name in de midden-en bovenbouw op projectmatige wijze aan bod komen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Stop hou er mee op!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven