Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Elsenburg is een kleine SBO school. Wij hebben zes groepen. Dit zijn over het algemeen gecombineerde groepen. Dit jaar hebben we een groep 1/2, een groep 3/4, een groep 4/5, een groep 6, een groep 6/7 en een groep 8. De indeling van de groepen is afhankelijk van de groepen van het voorgaande jaar, maar ook van de instroom gedurende het jaar.
De kinderen zitten in een basisgroep, zoals hierboven beschreven. Bij een aantal vakken, werken we groepsdoorbrekend: rekenen, technisch lezen en spelling. De kinderen werken dan op het eigen niveau met kinderen uit andere groepen in een klas. Twee keer in het jaar bespreken we de groepen en de voortgang van de leerlingen.
In de groepen 1 en 2 is er veel aandacht voor het werken aan vertrouwen en een veilige omgeving. De groep is klein en de kinderen die in groep 1 en 2 zitten komen veelal van (medisch) kinderdagverblijf of een andere school. Een aantal leerlingen komt ook vanuit thuis(onderwijs).
Er is meer aandacht voor het aanleren van de schoolse vaardigheden. De vakken zijn niet echt te onderscheiden zoals hierboven staat. De kinderen beginnen veelal in de kring, krijgen activiteiten aangeboden, daarna is er veel verwerking in kleine groepjes en tijdens het spelend werken vanuit de diverse hoeken. Er is veel aandacht voor de taalontwikkeling en het fonemisch bewustzijn.
Op de Elsenburgschool worden dezelfde vakken aangeboden, als in het regulier basisonderwijs. De methodes en toetsen die wij gebruiken zijn ook veelal gelijk. Leerlingen weten wanneer zij instructie krijgen, wanneer zij de leerstof zelfstandig verwerken en wat ze moeten doen als ze niet meer verder kunnen met de zelfstandige verwerking. Hierdoor besteedt de ene leerling meer tijd aan taal en lezen en een andere leerling meer tijd aan rekenen. Naast instructie en verwerking is er binnen de Elsenburgschool heel veel aandacht voor de transfer naar de ‘echte wereld’. De lesstof krijgt betekenis, doordat de leerlingen zo veel mogelijk handelend bezig zijn en zo in praktijk kunnen ervaren wat de leerkracht eerder heeft uitgelegd.
In de week van de lentekriebels besteden we aandacht aan seksualiteit en relatievormnig en rond prinsjesdag aan staatsinrichting. Lopende het schooljaar komen ook burgerschap en levensbeschouwing regelmatig aan de orde.
Op de Elsenburgschool komen kinderen tussen de 4 en 13 jaar die het niet redden in het regulier basisonderwijs. Vaak doordat het tempo te hoog ligt. Ook komt het voor dat leerlingen te maken hebben met leerproblemen, werkhouding- en/of concentratieproblemen, Veel van onze leerlingen zijn bekend met een combinatie van problematieken, waardoor zij zijn aangewezen op speciaal basisonderwijs.
We zeggen altijd “Normaal waar mogelijk, speciaal als het moet”. Als onze leerlingen iets extra’s nodig hebben, dan proberen we hier zoveel mogelijk in te voorzien! Onze klassen zijn wat kleiner, onze juffen en meesters zijn extra opgeleid.
We werken met dezelfde methodes als andere scholen. Niet alleen voor rekenen, taal en spelling, maar ook voor lezen en wereldoriëntatie. We leggen nieuwe dingen goed uit en laten je veel oefenen. Niet alleen in het schrift of digitaal, maar juist ook met echte materialen, soms buiten, vaak ook door te bewegen. En leren doen we vooral heel veel sámen!
Met regelmaat vragen wij ook advies bij de scholen voor speciaal onderwijs om ons heen. Dit kan betekenen dat er bijvoorbeeld nog ambulante begeleiding wordt ingezet vanuit cluster 2 of cluster 3.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Op de Elsenburg is een stevige doorgaande lijn op het gebied van basisvaardigheden
- Op de Elsenburg is een stevige basis van de kwaliteitszorg, deze werkt cyclisch en heeft als startpunt het OPP
- Op de Elsenburg is er een teamcultuur, van waaruit men in vertrouwen, gelijkwaardigheid en professionaliteit samenwerkt
- De Elsenburg heeft een AB dienst opgezet en profileert zich in de omgeving vanuit expertise.
De Elsenburg heeft een kleinere kleutergroep. Veel kinderen stromen later in op school en starten op De Elsenburg met 5 jaar. De kinderen komen vaak van een (medisch/ gespecialiseerd) kinderdagverblijf. Er zijn een aantal organisaties in de wijk waar we intensiever mee samen werken.
In de kleutergroep zitten leerlingen van 4 t/m 7 jaar. Ze volgen bij ons onderwijs omdat ze meer begeleide inoefening en meer instructiebehoeften nodig hebben om de leervoorwaarden eigen te maken, en/of omdat er sprake is van belemmerende factoren op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkelingen, en/of vanwege de spraak- taalontwikkeling. De kleuterklas is een observatiegroep.
De leerkrachten en andere deskundigen van de school stimuleren en monitoren de ontwikkeling zorgvuldig. Ook de orthopedagoog observeert op aanvraag van de leerkracht in de groep. Ze bekijkt en bespreekt de ontwikkeling van de leerlingen met leerkrachten, ouders en externe deskundigen.
In groep 1/2 bekijken wij wat de meest passende vorm van onderwijs is voor uw kind. Vaak stromen leerlingen binnen de school door naar groep 3. Soms zien we dat een andere vorm van onderwijs beter past bij de onderwijsbehoefte van uw kind. Dit bespreken we tijdig en uitgebreid. In een dergelijke situatie wordt uw kind verwezen naar het clusteronderwijs.
Wat betreft dagelijkse opvang de kinderen op school werken wij samen met kinderopvang Up!. Zij zijn gehuisvest in het gebouw naast ons. Wanneer ouders gebruik willen maken van voorschools en/of naschoolse opvang dan kunnen zij contact opnemen met kinderopvang Up! De pedagogisch medewerker brengt en haalt de kinderen die gebruik maken van de opvang. Ouders kunnen hier ook terecht voor dagopvang van eventuele jongere broertjes en/of zusjes.