KC Snijders

Willem van Rijswijckstr 13 2282 HA Rijswijk

  • Schoolfoto van KC Snijders
  • Schoolfoto van KC Snijders
  • Schoolfoto van KC Snijders
  • Wij helpen jou met het ontdekken, waarderen en benutten van jouw talenten en kwaliteiten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als kindcentrum proberen we de leerlingen zo veel mogelijk onderwijs op maat bieden. Dit doen we door de kinderen die een indicatie voor het speciaal basisonderwijs hebben, een eigen leerlijn te bieden. Op deze manier kunnen ook deze kinderen op een goede wijze hun basisschool afronden. Natuurlijk heeft dit effect op het gemiddelde schoolresultaat, maar het geluk en welbevinden van de kinderen staat bij ons voorop.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken gebruik van het zogenaamde leerlingvolgsysteem (LVS) om kinderen te volgen in hun ontwikkeling. Registratie vindt plaats in het LVS. Wij gebruiken een toetskalender waarin staat aangegeven welke toetsen van het LVS (IEP-toetsen) op welk moment worden afgenomen. Deze landelijke toetsen staan los van methodes en van ons onderwijs. Ze zijn een goed meetinstrument voor de ontwikkeling van uw kind en ons onderwijs. De methodegebonden toetsen geven informatie over de wijze waarop de kinderen zich de leerstof eigen hebben gemaakt. De resultaten van observaties en toetsen worden besproken en kunnen aanleiding geven tot extra hulp of aanpassing van de leerstof voor een groep of individueel kind. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leren op een manier die bij je past; in eigen tempo en op eigen niveau  

Ieder kind vindt zijn manier om kennis op te doen. Kennisconstructie vindt plaats door nieuwe informatie te verbinden aan wat je al weet. Dit geldt niet alleen voor het opdoen van kennis van bijvoorbeeld taal en rekenen, maar ook voor het ontwikkelen van (sociale) vaardigheden zoals zelfredzaamheid en samenwerking. Een kind heeft zelf dus een actieve rol bij het eigen leerproces. 

In ons onderwijs is er ruimte voor inbreng van het kind. Gedurende de dag worden de lessen en activiteiten in verschillende groeperingsvormen (stamgroep, niveaugroep, individueel, kleine groepjes etc.) aangeboden. Kinderen worden door ons gestimuleerd om zelf te plannen en initiatief te nemen. Kinderen leren strategieën ontwikkelen, ook om zwakke punten te compenseren. Sommige activiteiten zijn verplicht, andere zijn optioneel. Er is ruimte voor instructie, voor onderzoek en voor ontdekken. Natuurlijk zorgen wij ervoor dat alle onderwerpen aan bod komen die nodig zijn om de kerndoelen en onze eigen doelen te behalen. 

Leren vanuit intrinsieke motivatie; uitbouwen waar je goed in bent, compenseren waar je geen talent voor hebt 

Onderzoek heeft aangetoond dat het leerrendement het hoogst is als kinderen zich betrokken voelen bij het onderwijs en de leeractiviteiten betekenis voor hen hebben. Samen met het kind gaan we op zoek naar de interesses en mogelijkheden. De talenten van een kind zijn uniek en duurzaam. 

De sterke kanten bieden de meeste ruimte voor groei; kinderen ontwikkelen zo zelfvertrouwen en zin in leren. Door veel keuzemogelijkheden te bieden is er ruimte voor eigen interesses van kinderen die daardoor op gemotiveerde wijze hun kennis en vaardigheden kunnen vergroten. Zelfvertrouwen en zin in leren maakt ook het werken aan en leren compenseren van zwakke punten makkelijker. 

We werken vanuit thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Lessen en activiteiten hebben zoveel mogelijk betekenis voor kinderen; we proberen echte situaties te creëren waarbij we de echte wereld instappen maar die ook naar binnen halen. Daarbij zoeken wij naar een goede mix tussen zinvolle en betekenisvolle activiteiten. 

Leren in een veilige en krachtige leeromgeving 

Om optimaal te kunnen ontplooien is een veilige en krachtige leeromgeving nodig. Een kind dient fysieke en emotionele veiligheid te ervaren en zich geborgen en gewaardeerd te voelen. Hieraan werken we samen met de kinderen. Regelmatig vindt in de stamgroep gerichte sociale vaardigheidstraining plaats. Daarbij is er gerichte aandacht voor de omgangsregels van de school. Het team heeft ook een training gevolgd om de sociale vaardigheden van kinderen nog meer te kunnen verweven in het onderwijs. Om het gevoel van veiligheid te waarborgen hebben kinderen een eigen stamgroep waar ze op vaste momenten van de dag mee samen komen. Iedere stamgroep heeft een eigen leerkracht en een eigen lokaal.  

Een krachtige leeromgeving is een omgeving:

» waarin veel interacties mogelijk zijn;
» waarin ruimte is voor het ontwikkelen van kennis en vaardigheden op  een manier die past bij een kind;
» die zo echt mogelijk is;
» waarin een kind kan beschikken over de kennisrijkdom die in de huidige maatschappij aanwezig is;
» waar leerkrachten erop gericht zijn om het leren te faciliteren en te begeleiden bij het leerproces van het kind. 

Leren van en met elkaar 

Leren vindt vooral plaats door interactie met anderen. Kinderen leren veel van en met elkaar. In de stamgroep is sprake van een leeftijdmix waarvan een grote kracht uitgaat. Door een leeftijdmix wordt de omgeving heterogeen en dus krachtiger; de oudere kinderen kunnen de jongere kinderen begeleiden en beschermen.  Dit vergroot het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Het jongere kind kan zich optrekken aan het oudere kind en wordt geprikkeld om te leren. Gedurende de acht schooljaren zal een kind van rol veranderen doordat de groepssamenstelling deels verandert. Dit stelt het kind in staat om te ontdekken waar het zich prettig bij voelt, waar talenten liggen maar ook waar het misschien aan moet werken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap
  • Samen leren
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Dit rapport beschrijft de oordelen van de inspectie over de kwaliteit van het onderwijs op de J.H. Snijdersschool. We hebben de school en het bestuur gevraagd om de ontwikkelrichting aan te geven op basis van de eigen kwaliteitsoordelen en die van de inspectie.

Hieronder geeft het bestuur zijn reactie:
Het bestuur en de directie van de school kunnen zich goed vinden in het uitgebrachte rapport. We zijn blij met de constatering dat de Snijdersschool haar kwaliteit op orde heeft en er een basisarrangement is toegekend. Alle onderdelen zijn tenminste van voldoende niveau en vijf onderdelen hebben zelfs het oordeel ‘goed’ ontvangen. De school en het bestuur ervaart hierin ook een compliment voor de gepleegde inzet van de afgelopen jaren. De Snijdersschool is een vernieuwingsschool en dat brengt met zich mee dat er veel zaken nieuw ontwikkeld zijn. Daarnaast is de school ook getroffen door een forse brand dit schooljaar. Reden temeer om dankbaar te zijn met zo’n mooi resultaat.

Wel zien wij in het rapport ook een aansporing om een aantal zaken nog verder te ontwikkelen of naar een hoger plan te brengen. Puntsgewijs geven we dat hieronder aan:

Onderwijsresultaten: 1.1 Resultaten:
De resultaten zijn voldoende. De school ziet hierin nog ontwikkelruimte.
- De huidige toetsen: Deze toetsen niet altijd wat de kinderen in de voorafgaande periode hebben geleerd en aangeboden hebben gekregen. Het komend jaar gaat de school zich oriënteren op een nieuwe toetsstructuur voor de school. De leerroute van het kind en maatwerk zijn hierbij kernwoorden. Een werkgroep neemt hiervoor het initiatief en komt in het schooljaar 2016-2017 met een plan voor de komende jaren.

- Twee keer per jaar worden alle toetsen geëvalueerd. Ook worden er structureel trendanalyses gemaakt. Er kunnen ambitieuzere doelen worden gesteld n.a.v. de behaalde opbrengsten. Dat wordt in de groepsevaluatie vanaf schooljaar 2016-2017 ingebracht door de werkgroep.

- Komend schooljaar krijgen alle kinderen hun eigen iPad. Hiermee gaan we ook gepersonaliseerd leren verder vormgeven. De kinderen kunnen zo nog meer uitgedaagd worden om bezig te zijn met de volgende stap in hun ontwikkeling.

Onderwijsproces: 2.2 Zicht op ontwikkeling:
De Snijdersschool heeft goed zicht op de ontwikkeling van de kinderen. We kunnen dit echter nog beter zichtbaar maken. Hiertoe zullen we met het nieuwe leerling administratiepakket nog verbeterslagen moeten maken en afspraken maken hoe we gegevens opslaan en hoe dat eenvoudiger benaderbaar is.

Schoolklimaat en veiligheid: 3.2 Veiligheid:
- Het komend jaar komen er nieuwe afspraken over de fysieke veiligheid van kinderen binnen de schoolruimtes. Omdat alle kinderen hun eigen iPad mee naar school nemen, wordt dat nog belangrijker.

- Samen met ouders is er een risico-inventarisatie gemaakt. Ook wordt er een implementatieplan gemaakt, waarbij de sociale veiligheid van kinderen een belangrijk onderdeel is. Het implementatieplan zal met ingang van het nieuwe schooljaar worden uitgevoerd.

- Daarnaast zal er met ingang van het nieuwe schooljaar een wekelijks aanbod komen voor sociaal-emotioneel leren (SEL). De methode Leefstijl zal daarin als belangrijke bron ingezet worden.

Algemeen:
Verder zal er aandacht moeten blijven voor de punten, waarop de Snijdersschool goed presteert. Dit willen we zo houden door kritisch te blijven en verder te gaan met de al ingezette ontwikkelingen. De kinderen hebben recht op excellent onderwijs. In het professionaliseringsaanbod van de school zullen we hier structureel aandacht aan blijven geven.

Terug naar boven