OBS Nicolaas Beets

Beetslaan 97 2281 TH Rijswijk

  • Schoolfoto van OBS Nicolaas Beets
  • Schoolfoto van OBS Nicolaas Beets
  • Schoolfoto van OBS Nicolaas Beets

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

OBS Nicolaas Beets gaat vanaf schooljaar 2023-2024 de leerlingen volgen met de toetsen uit het IEP Leerlingvolgsysteem.

De gegevens vanuit het Cito leerlingvolgsysteem (tot en met eind schooljaar 2022-2023) blijven bewaard. Daarmee is de ontwikkeling van de leerling in beeld .

In groep 8 doen de leerlingen mee met de doorstroomtoets die landelijk wordt uitgezet.



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vier maal per jaar worden de tussentijdse resultaten van de groepen besproken tussen de Intern begeleider en de leerkrachten. Hierbij worden de resultaten besproken per leerling, op groepsniveau en op schoolniveau. Aan de hand van deze besprekingen worden groeps- en blokplannen gemaakt waarbij wordt gekeken naar de leerbehoeften van de leerling. Bij zorgen wordt contact opgenomen met de ouders om de resultaten te bespreken.

Twee maal per jaar worden de resultaten van de afgenomen IEP-toetsen met het hele team op groepsniveau en op schoolniveau besproken. Hierbij worden de resultaten besproken met betrekking tot gevolgde werkwijzen en strategieën en wordt met name gekeken naar wat werkt en wat niet. Zogenaamd Good practice wordt meegenomen en waar mogelijk schoolbreed toegepast. Tevens stelt de leerkracht nieuwe doelen op voor het opvolgende half jaar. Deze doelen worden smart geformuleerd en zijn gebaseerd op de doorgaande leerlijn met zicht op de te behalen referentieniveaus. Bij stilstand of teruggang in ontwikkeling wordt een uitgebreide analyse uitgevoerd.

Naast resultaten op het cognitieve vlak wordt ook gekeken naar sociaal/emotionele resultaten. De inzet van de Kanjertraining wordt geëvalueerd en in een groepsplan gedrag verwerkt.

Ontwikkelingen op cultureel, creatief en maatschappelijk gebied worden door de leerlingen in een portfolio bijgehouden. Jaarlijks worden deze resultaten met de ouders besproken. De leerling voert het gesprek met de ouder, de leerkracht treedt hierbij op als coach.

  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets in de maand februari vanaf schooljaar 2023-2024, de toets is wettelijk verplicht. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook op het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen.

In groep 8 krijgen de kinderen een schooladvies voor de overgang naar de middelbare school. Dat is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van uw kind. Hieronder kunt u lezen hoe het schooladvies op onze school tot stand komt.

Totstandkoming schooladviesIn de meeste gevallen zit uw kind al geruime tijd bij ons op school. In dat geval kennen wij uw kind goed en hebben wij al vaker met u gesproken over hoe uw kind zich ontwikkelt. Op onze school werken wij met het leerlingvolgsysteem van IEP. Behalve de toetsen van IEP nemen wij ook andere (methode gebonden) toetsen af. De uitslagen van deze tussentijdse toetsen worden altijd op de rapportavonden met u besproken. Ook vindt u de uitslagen bij de rapporten. Hierdoor heeft u goed zicht op het niveau van uw kind.

Doorstroomtoets
In groep 8 maken alle leerlingen aan het einde van het schooljaar een eindtoets. Vanaf schooljaar 2023/2024 gaat dit veranderen. De eindtoets wordt dan de doorstroomtoets. Met de komst van de doorstroomtoets ziet het tijdpad van het laatste jaar van de basisschool er dus anders uit. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en hun ouders het definitieve schooladvies van school. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich aan op een middelbare school.

Doorstroomtoets en schooladvies
Doet uw kind het beduidend beter op de Doorstroomtoets dan verwacht, dan zullen wij het advies heroverwegen. Onze school kan besluiten het advies naar boven bij te stellen. Maar let op: dit hoeft niet! We kunnen ook besluiten het oude advies te handhaven. We zullen u altijd betrekken bij onze overwegingen. Als het advies naar boven wordt bijgesteld, moet uw kind op dit niveau worden toegelaten. De middelbare school mag uw kind dan dus niet weigeren omdat er twijfel is of uw kind het niveau wel aankan. Het kan gebeuren dat er op de middelbare school van uw keuze geen plaats meer is op het nieuwe niveau. Dan mag uw kind wel worden geweigerd en zult u op zoek moeten gaan naar een andere school. Indien uw kind de Doorstroomtoets minder goed maakt dan verwacht, dan blijft het eerder gegeven schooladvies gewoon gelden. Bijstelling naar beneden is dus niet aan de orde.

Samen met de leerkracht van groep 8 en 7 bespreekt de IB-er alle gegevens en komen samen tot een weloverwogen voorlopig schooladvies. Wellicht is het goed om u te realiseren dat wij niet alleen naar de toetsen kijken hoe uw kind zich ontwikkelt. Ons schooladvies is gebaseerd op het totaalbeeld dat wij hebben van uw kind. Wij kijken ook naar zaken als bijvoorbeeld werkhouding, motivatie, concentratie en huiswerk.

Aanmelden op een middelbare school
Het aanmeldproces voor de middelbare school verandert ook. Er komt één aanmeldingsweek in de maand maart waarin alle leerlingen van groep 8 zich inschrijven voor een middelbare school die past bij hun voorkeur en definitief schooladvies. Zo krijgt iedere leerling dezelfde kans om zich aan te melden voor een middelbare school die bij hem of haar past.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de OBS Nicolaas Beets werken wij aan relatie, autonomie en competentie op individueel-, groeps- en schoolniveau. Wij geven kinderen de kans om zelfstandig beslissingen te nemen en te dragen, om samen te werken en om in contact te treden met de wereld buiten de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Inspireren en groeien
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven