Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We streven naar een groepsgrootte rond de 28, waarbij een maximum van 30 leerlingen wordt aangehouden. Indien door omstandigheden (bijvoorbeeld door doublures) dit maximum wordt overschreden, zal de school -indien mogelijk- inspelen op de groepsgrootte door extra ondersteuning in de klas aan te bieden.
Wij werken met heterogene (groep 1/2) en homogene (groep 3 t/m 8) leeftijdsgroepen.
De lessen worden verzorgd door de groepsleerkracht (of de vakleerkracht) en bestaan doorgaans uit een gedifferentieerde klassikale instructie en opdrachten die individueel of in een klein groepje moeten worden uitgevoerd. Al in de onderbouw wordt de zelfstandigheid van de kinderen gestimuleerd.
Voor meer informatie over het toegepaste curriculum verwijzen wij u naar het schoolplan. Dit document kunt u lezen op de website van onze school.
In de kleutergroepen wordt thematisch gewerkt naar aanleiding van het programma Early Years (IPC). De leerkracht zorgt voor een stimulerende leeromgeving door de hoeken van de klas in te richten met spel-, leer- en ontwikkelingsmaterialen. Door uitdagend materiaal en een breed aanbod van activiteiten wordt het kind gestimuleerd zich te ontwikkelen. Tijdens de kringmomenten komen er verschillende onderwerpen aan bod. Taal- en rekenkringen vormen de basis van het onderwijs in groep 2. Daarnaast is er veel ruimte voor samen spelen, beweging, ritmiek en expressie.
Wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming en levensbeschouwingen zijn onderdelen van het curriculum die binnen het IPC onderwijs zijn opgenomen.
Als school geven we duidelijk aan welke kinderen wij kunnen helpen op onze school. Daarvoor hebben we een ondersteuningsprofiel geschreven. Wij staan achter het standpunt dat binnen de wet van het passend onderwijs we met de omringende onderwijsspecialisten zoeken naar een passende plaats voor ieder kind. Dat kan zijn op onze school of elders.
Ook streven wij ernaar kinderen zoveel als mogelijk binnen de jaargroep op te vangen. Daar willen we het maximale uit de kinderen halen. Belangrijk is dat kinderen zich ontspannen en gelukkig voelen, dan komen zij in onze ogen tot de beste prestaties. Indien wenselijk zorgt de leerkracht in samenspraak met de IB-er voor een individueel handelingsplan. In uitzonderlijke gevallen wordt er een algemeen aangepast programma gemaakt. Zittenblijven of een verlengd of verkort kleuterjaar gebeurt alleen na overleg met ouders en Ib-er.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De vakleerkracht gym heeft, net als de groepsleerkrachten, overleg met de intern begeleider, wanneer gesignaleerd wordt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft.
De procedures die gelden voor extra ondersteuning op cognitief gebied, gelden ook voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen.
Obs Nicolaas Beets werkt nauw samen met kinderopvang Up. De peuterspeelzaal van Up is binnen de school gesitueerd en is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag geopend. De leerkrachten van de groepen 1/2 van obs Nicolaas Beets overleggen regelmatig met de leidsters van de peuterspeelzaal. Tijdens deze overleggen worden de leerlingen die overstappen van peuterspeelzaal naar basisschool besproken, maar worden ook de activiteiten op elkaar afgestemd.