School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth

Dr H. Colijnlaan 3 2283 XA Rijswijk

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tot en met schooljaar 2018/2019 zijn SBO scholen niet verplicht om mee te doen aan de landelijke eindtoets. In het schooljaar 2019/2020 is de eindtoets vanwege het Corona Virus niet doorgegaan. Sinds het schooljaar 2020-2021 doet ook een deel van de leerlingen mee aan de landelijke eindtoets. Wij  maken gebruik van de Route 8 eindtoets. In het schooljaar 2022-2023 wordt de eindtoets vervangen door de landelijke doorstroomtoets

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We verzamelen data over de resultaten van de leerlingen door middel van observatie (OVM en Kanjerlijsten), methode gebonden toetsen en door middel van de toetsen van Boom.  Deze data worden op zowel leerling-, als groeps- en schoolniveau systematisch geanalyseerd en gebruikt om het onderwijs te verbeteren. Dit doen wij zoals al eerder omschreven volgens de principes van resultaat- of opbrengstgericht werken in 4D (data, duiden, doelen, doen). Op leerlingniveau via de leerlingbespreking, op groepsniveau via de groepsbesprekingen en op schoolniveau door het gezamenlijk analyseren en bespreken van de schoolanalyses van de afgenomen toetsen.

De resultaten van de leerlingen worden bijgehouden in het ontwikkelingsperspectief dat jaarlijks besproken wordt met ouders. Kinderen ontvangen twee maal per jaar een rapport. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de kinderen een schooladvies voor de overgang naar de middelbare school. Dat is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van uw kind. Hieronder kunt u lezen hoe het schooladvies op onze school tot stand komt.

Wat zijn de regels voor het schooladvies?

Het schooladvies van de basisschool dient uiterlijk 24 maart te worden vastgesteld. Dit schooladvies is bindend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen: de middelbare school moet uw kind toelaten op het niveau van het schooladvies. Een hoger niveau mag ook. Plaatsing op een lager niveau mag alleen als ouders daarom verzoeken.

Doorstroomtoets

Alle leerlingen met een gemeten IQ vanaf 75 maken in groep 8 een verplichte doorstroomtoets. Leerlingen met een IQ <75 hoeven niet mee te doen met de doorstroomtoets. Bij deze leerlingen bespreken wij met ouders over deelname aan de doorstroomtoets. De uitslag van de doorstroomtoets geldt als een tweede gegeven. Valt het resultaat van de doorstroomtoets hoger uit dan het schooladvies, dan zijn wij verplicht om het schooladvies bij te stellen, overeenkomstig het resultaat van de doorstroomtoets. Tenzij door de leraar kan worden onderbouwd waarom bijstelling niet in het belang is van de leerling. Bij een oorspronkelijk schooladvies praktijkonderwijs is de school niet verplicht om het schooladvies bij te stellen. We zullen u altijd betrekken bij onze overwegingen.

Als het advies naar boven wordt bijgesteld, moet uw kind op dit niveau worden toegelaten. De middelbare school mag uw kind dan dus niet weigeren omdat er twijfel is of uw kind het niveau wel aankan. Het kan gebeuren dat er op de middelbare school van uw keuze geen plaats meer is op het nieuwe niveau. Dan mag uw kind wel worden geweigerd en zult u op zoek moeten gaan naar een andere school. Indien uw kind de doorstroomtoets minder goed maakt dan verwacht, dan blijft het eerder gegeven schooladvies gewoon gelden. Bijstelling naar beneden is dus niet aan de orde.

Voor meer info: zie www.bovohaaglanden.nl

Totstandkoming schooladvies

In de meeste gevallen zit uw kind al geruime tijd bij ons op school. In dat geval kennen wij uw kind goed en hebben wij al vaker met u gesproken over hoe uw kind zich ontwikkelt en dit gevolgd via het Ontwikkelingsperspectief. In dit OPP staat altijd een verwachting over het uitstroomniveau geformuleerd. Dit OPP wordt jaarlijks besproken.

Op onze school werken wij met het leerlingvolgsysteem van Boom. Behalve deze toetsen nemen wij ook andere (methode gebonden) toetsen af. Naast deze toetsen nemen wij in groep 7 bij alle leerlingen een intelligentietest af. Op basis van de uitslag van de IQtest, de resultaten van de toetsen eind groep 7 en de observaties van de leerkracht op leergebied en sociaal-emotioneel gebied wordt een voorlopig advies gegeven aan de leerlingen.? 

In groep 8 worden in oktober/november alle leerlingen opnieuw op maat getoetst. De leerkrachten van groep 8, de ib-er en de orthopedagoog bespreken alle gegevens en komen dan samen tot een weloverwogen voorlopig schooladvies.

Ondersteuning bij de oriëntatie op het VO

U ontvangt dit voorlopig schooladvies tussen 10 en uiterlijk 31 januari, zodat u zich tijdig kunt oriënteren op een passende VO-school. Bij dit voorlopige schooladvies zit een scholenlijst, met alle VO-scholen. De scholenlijst bevat VO-scholen, die passen bij het voorlopig basisschooladvies. Dit zijn alleen VO-scholen in de BOVO regio Haaglanden: Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg. De scholenlijst is bedoeld om u te helpen bij het oriënteren op VO-scholen waar uw kind naar toe zou kunnen. Tijdens de adviesgesprekken zullen we met u spreken over deze lijst en bekijken welke scholen passen bij uw kind en het niveau van uw kind. Hierna maakt u met uw kind een voorkeurslijst. 

Onderwijskundig rapport Alle bovengenoemde zaken worden vastgelegd in een onderwijskundig rapport (OKR). Dit onderwijskundig rapport leggen wij voor aan de scholen van het voortgezet onderwijs. De scholen van het voortgezet onderwijs besluiten op basis van het onderwijskundig rapport of zij een leerling wel of niet aannemen. Om deze reden kunnen alle ouders het onderwijskundig rapport inzien voor wij dit naar de school van het voortgezet onderwijs sturen. Als ouders en school het niet eens worden over de inhoud van het onderwijskundig rapport, kunt u altijd uw eigen visie aan het onderwijskundig rapport toevoegen.

Tijdpad schooladvies

Groep 1 t/m 8:

  • Het ontwikkelingsperspectief (opp) met verwachte uitstroombestemimg van uw kind wordt jaarlijks besproken tijdens de oudergesprekken

Groep 7:

  • afname intelligentie test en formuleren voorlopig advies. Dit wordt samen met het OPP besproken bij de oudergesprekken

Groep 8:

  • Oktober t/m november 2023: afnamen toetsen BOOM leerlingvolgsysteem
  • November en december 2023 : bezoeken voortgezet onderwijs scholen met de groep. We volgen dan een aantal lessen.
  • Januari 2024:  Het voorlopig schooladvies wordt besproken tijdens het schooladviesgesprek tussen 10 en uiterlijk 31 januari. Tijdens deze gespekken worden de volgende zaken besproken: schoolhouding, scores LVS en methodetoetsen, capaciteiten van de leerling.
  • 31 januari 2024 – 15 maart 2024 Oriëntatie voortgezet onderwijs - ouders en kinderen bezoeken open dagen van het voortgezet onderwijs op basis van het voorlopig advies.
  • Februari 2024 De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste of tweede volle week van februari.
  • 15 Maart 2024 De uitslag van de doorstroomtoets wordt uiterlijk 15 maart aan de po scholen bekend gemaakt.
  • 24 maart 2024 Het basisschooladvies wordt uiterlijk 24 maart aan de ouders/leerlingen bekend gemaakt.
  • 25 – 31 maart 2024 De aanmeldweek voor het vo is landelijk vastgesteld op 25 tot en met 31 maart.  De behandelperiode voor de vo scholen is drie weken inclusief de aanmeldweek
  • 15 Mei 2024 Het bericht van toelating wordt uiterlijk 15 mei aan ouders/leerlingen bekend gemaakt   
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basis van ons schoolklimaat is rust en voorspelbaarheid. We geven onze leerlingen structuur en aandacht en werken op basis van regels en routines, gebaseerd op gemeenschappelijke afspraken. Wij proberen onze kinderen op te leiden tot sociaal vaardige mensen. Wij stimuleren onze leerlingen om op een aangename manier met elkaar om te gaan. Daarbij horen essentiële normen en waarden als respect hebben voor elkaar en gelijkwaardigheid. Deze waarden en normen krijgen invulling binnen de veilige omgeving die wij voor de kinderen willen scheppen

Wij vinden het van groot belang dat onze leerlingen positieve ervaringen opdoen binnen een structuurrijke en gedisciplineerde omgeving. Hierdoor kan het zelfvertrouwen groeien. Wij houden goed rekening met de specifieke leerlingkenmerken.

Een veilige sfeer betekent dan ook dat alle kinderen, ongeacht hun problematiek, ondersteund worden. Kinderen leren gaandeweg te accepteren en te respecteren dat het normaal is dat er onderling verschillen zijn; dat zij zelf vaak ook anders zijn dan anderen, en toch gelijkwaardig. Kinderen worden begeleid op weg naar hun zelfstandigheid. Hieronder valt ook het vergroten van hun weerbaarheid. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • rust en voorspelbaarheid
  • regels en routines
  • aandacht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven