Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Elimschool heeft een geschiedenis van vele jaren, als enige speciale basisschool in de gemeente Rijssen-Holten. De Elimschool is gehuisvest in het centrum van Rijssen. Het gebouw dateert uit 1972 en heeft grote verbouwingen ondergaan in 1984 en 2004. Hiermee is het gebouw aangepast aan de veranderende wensen en ondersteuningsbehoeftes.
Op de Elimschool werken, naast de groepsleerkrachten, directie en ondersteunende functies, verschillende specialistische ondersteuners in en rond de groepen. Dit zijn onderwijsassistenten, een logopedist, een fysiotherapeut, een orthopedagoog, een psychologisch medewerker en een psycho-motorisch therapeut. Samenwerking tussen alle functies is voor ons erg belangrijk om onze leerlingen een passend onderwijsaanbod te kunnen bieden.
Op de Elimschool zitten kinderen met verschillende hulpvragen:
- Kinderen met leer– en/of ontwikkelingsproblemen (cognitief).
- Dyslectische kinderen of kinderen die in aanleg minder mogelijkheden hebben en daarmee samenhangende leerproblemen.·
- Kinderen met motorische problemen waarbij de fijne en/of grove motoriek achterloopt of speciale aandacht vereist.·
- Kinderen met gedragsproblemen(sociaal-medisch).
- Kinderen met een specifieke “zijnswijze” die leiden tot leerproblemen.
- Het kind heeft een duidelijk gediagnosticeerd gedrag, zoals ADHD,NLD, of PDD-NOS (aanverwantecontactstoornis).
- Kinderen hebben bij één of meer vakken een leerachterstand opgelopen en vertonen diverse andere werkhoudingsproblemen zoals:
- a. chaotisch en impulsief
- b over beweeglijk
- c. zwakke concentratie en taakgerichtheid
- d. een gemis aan innerlijke structuur tot ordening
- e. zwakke motivatie en geen plezier meer in school.
Veel kinderen vertonen tevens een gebrek aan zelfvertrouwen en faalangst, wat zich op verschillende manieren kan uiten, b.v.agressief of clownesk gedrag maar ook stil en teruggetrokken gedrag. Kortom het kind zit niet lekker in z’n vel.