Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om de gestelde doelen te bereiken. Ook wij willen onderwijs bieden waar de ouders, de leerlingen, het bestuur, het team en de overheid allemaal tevreden mee zijn. De Inspectie van het Onderwijs houdt hier ook toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Zij bezoekt eens in de vier jaar het bestuur van de school en de scholen.
De directie van de Ronde Maat zorgt voor continue professionalisering van zichzelf en de leraren. De professionalisering van de leraren vindt onder andere plaats door individuele scholing en teamscholing. Deze scholing sluit aan op de visie van de school en de prioriteiten in het jaarplan. Een voorbeeld hiervan betreft de scholing rondom BAS+ die past bij onze kernwaarden. Doordat de directie en de leraren gezamenlijk een visie hebben geformuleerd, bestaat hiervoor een breed draagvlak. De leraren hebben een grote bereidheid zich verder te ontwikkelen. De leraren vragen elkaar om advies en zij kijken bij elkaar in de groep. Dit kan alleen omdat er op de Ronde Maat sprake is van een open en veilige cultuur. Belangrijke verbeter thema's voor het komende jaar zijn de verdere implementatie van het Bas+ programma op het onderdeel coöperatief werken, het ontwikkelen van attituden met betrekking tot nieuwe media (Media Attitude Model) en het optimaal gebruik leren maken van de in het team aanwezige kwaliteiten. Daarnaast vraagt de school nascholing aan voor 21-eeuwse vaardigheden in samenhang met techniek. Willen we ons PLVS 'Zien' verder implementeren wat betreft de vernieuwingen van het programma op het sociaal -emotionele vlak en veiligheidsbeleving. De onderbouw wil zich verder gaan bekwamen in executieve functies en de wijzigingen binnen de leerlijnen van het SLO. Dit heeft te maken met oa. hoe kun je de gestelde doelen goed observeren in het spel van (het) kind(eren)
Het kwaliteitszorgsysteem van de Ronde Maat is een samenhangend geheel, met als ruggengraat het schoolplan, bestaande uit vier jaarplannen. Het strategisch bestuursbeleidskader fungeert als kader om het schoolplan. Het geheel van beleidskader, schoolplan en jaarplannen vormt de collectieve ambitie van de school (Weggeman, 2007; Both en De Bruijn, 2012). Het samenstellen van het vierjarige schoolplan neemt veel tijd in beslag en start met een bezinning op de gezamenlijk vastgestelde kernwaarden vanuit de identiteit van de school. Het Godsbeeld en de mens- en kindvisie staan hierin centraal. Ook wordt het hoger doel opnieuw doordacht. Het vorige schoolplan wordt geëvalueerd, behaalde successen worden gevierd en verbeterpunten vastgesteld. De kernkwaliteiten van de school worden herzien. Vervolgens wordt ook andere beschikbare en nuttige data samengebracht. Te denken valt aan:
- Eigen, meerjarige analyse van opbrengsten (uit Cito-LOVS en Cito Eindtoets gegevens)
- Vergelijking van opbrengsten met de andere RSVR-scholen (halfjaarlijkse kwazo-bezoeken)
- Monitoringsgegevens Sociale Veiligheid (Zien!), gerelateerd aan landelijke benchmarks
- Inspectierapport
- Schoolbezoeken vanuit het samenwerkingsverband (bezoeken regiomanager; schoolbezoekenpartnerscholen; audits)
- Rapport visitatiecommissie Samen Opleiden
- Oudertevredenheidspeiling (OTP)
- Personeelstevredenheidspeiling (PTP)
- Ken- en stuurgetallen samenwerkingsverband
- Overzicht externe ontwikkelingen (VGS; samenwerkingsverband)
Deze data dienen als input voor een SWOT-analyse, die uitgevoerd wordt door het managementteam. Uit deze analyse worden de drie belangrijkste sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen afgeleid. Dit wordt met het team besproken. Vervolgens wordt door het MT de strategische koers bepaald en komt de vraag aan de orde: Waar willen we over vier jaar staan? Ook dit wordt met het team besproken en in ambities vertaald. Die ambities worden in het visieverhaal (Van der Loo e.a., 2007) opgenomen. Vanaf dat moment is het visievierluik (waarden, hoger doel, kwaliteiten en streefdoel; Van der Loo e.a., 2007) weer gevuld. In het schoolplan krijgen de ambities een praktische vertaalslag voorzien van succesindicatoren en tijdsplanning (SMART), verdeeld over de volgende gebieden:
- Onderwijs en leerlingenzorg
- Veiligheid
- Personeel en organisatie
- Achterban, externe contacten en governance
- Financiën, onderhoud en bedrijfsvoering
Vanuit het schoolplan wordt vervolgens vier keer een jaarplan afgeleid. Ook dit is een cyclisch proces, binnen het grotere geheel van het schoolplan.
De jaarplancyclus begint met een evaluatie van de resultaten van het vorige jaarplan en een evaluatie van de opbrengsten. Hieraan gekoppeld wordt gereflecteerd op de lopende begroting. Op basis van het schoolplan worden de speerpunten voor het nieuwe cursusjaar vastgesteld en ondergebracht in het nieuwe jaarplan. Bij dit proces is het team nauw betrokken. Het uiteindelijke jaarplan wordt vastgesteld in de plenaire vergadering van juni. Tevens wordt dan de definitieve evaluatie van het vorige jaarplan vastgesteld, gevierd en omgezet in een managementrapportage aan CvB en RvT. Door de directie worden aan de organisatiedoelen financiële middelen gekoppeld. In het najaar mondt dit uit in een begroting voor het volgende kalenderjaar. Vanaf augustus gaat een nieuw jaarplan in, waarin de koppeling van persoonlijke ontwikkeling en organisatiedoelstellingen wordt geëxpliciteerd. Tevens wordt hieraan een vorm van teamscholing gekoppeld, waarbij het begeleiden van aanstaande collega’s (SAM) en onderlinge coaching wordt geïntegreerd. In de loop van het schooljaar vinden de gesprekken in het kader van de gesprekkencyclus plaats (functionerings- en beoordelingsgesprekken). Zodoende is er sprake van een koppeling van schoolontwikkeling aan het HRM-beleid. In januari is er de tussenevaluatie van het jaarplan. De directie reflecteert op de formatie, formuleert een conceptevaluatie en stemt hierover af met het team tijdens een vergadering. De schriftelijke weerslag van dit proces vormt tevens de managementrapportage voor het CvB en de RvT. Het tweede halfjaar verloopt identiek aan het eerste. Door de directie wordt het formatieplan gekoppeld aan het jaarplan. De directie stelt voor zichtzelf vast op welk terrein de verdere ontwikkeling van het persoonlijk leiderschap gezien de team- en organisatieontwikkeling het meest gewenst is, en kiest een daarbij passende vorm van scholing. Alle afspraken met betrekking tot de inrichting van het onderwijs en de organisatie, zijn vastgelegd inborgingsdocumenten die volgens de BAS-structuur (Seminarium voor Orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht) zijn gerangschikt in zeven lijnen. Per cel zijn twee of drie teamleden verantwoordelijk voor het beleggen van jaarlijkse gesprekken, een vorm van mondelinge evaluatie en bijstelling waarbij het hele team betrokken is. De opbrengst van deze gesprekken leidt tot actualisering van de documentenen zorgt ervoor dat de afspraken voor iedereen helder blijven. Parallel aan de jaarplancyclus formuleren de groepsleerkrachten in samenspraak met de IB-ersgroepsplannen. De cyclus voor de groepsplannen beslaat een halfjaar. De opbrengsten uit het afgelopen schooljaar vormen de basis voor een nieuw groepsplan dat zorgvuldig overgedragen wordt en dat, waar nodig, bijgesteld en definitief vastgesteld wordt door de nieuwe leerkracht. In januari wordt het groepsplan geëvalueerd op basis van de opbrengsten (LOVS en PLVS) en wordt een nieuwgroepsplan geformuleerd dat in juni wordt geëvalueerd en weer uitmondt in een nieuw groepsplan. Terondersteuning aan het formuleren en uitvoeren van het groepsplan, belegt de IB-er groeps- en leerlingenbesprekingen met de leerkrachten.De groepsplannen vormen zodoende de koppeling tussen het schoolplan en het werk in de groepen. De gesprekkencyclus en het teamoverleg vormen samen de koppeling tussen het schoolplan en het HRM-beleid. Zodoende grijpen de tandwielen (Jutten, 2008) van de ontwikkeling van leerling, teamleden en organisatie in elkaar en is er sprake van een visiegestuurde, professionele leergemeenschap. Regelmatig overleg tussen directie, IB en bouwcoördinatoren vervult een spilfunctie in dit proces. Zij zijn samen de assen waaraan de tandwielen draaien.