PC Oranje Nassauschool

De Ruijterstraat 9 2231 RT Rijnsburg

Schoolfoto van PC Oranje Nassauschool

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen in Nederland nemen in groep 8 deel aan de doorstroomtoets, de opvolger van de eindtoets. Deze toets wordt in februari afgenomen. Onze school maakt gebruik van de doorstroomtoets van Cito, die aansluit op de Citotoetsen die we vanaf groep 3 hanteren.



Na elke afname analyseren we de resultaten om te bepalen of ons onderwijs aansluit bij de leerbehoeften. Wanneer nodig, passen we het aanbod aan voor groepen, groepjes of individuele leerlingen. Denk hierbij o.a. aan extra begeleiding, extra uitdaging, meer of minder lestijd voor lestijdschema voor bepaalde vakken. Op basis van deze analyse maken we een plan, dat we tussentijds en bij de volgende Citotoets evalueren.



Vanaf groep 6 kijken we ook naar de verwachte uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs, zowel op leerlingniveau als op groepsniveau. Zo monitoren we de vooruitgang van de groep als geheel: liggen we op schema om de schooldoelen te halen? En als dat niet het geval is, onderzoeken we wat daaraan ten grondslag ligt en welke stappen nodig zijn om alsnog de doelen te bereiken.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende elk schooljaar nemen wij zowel methodegebonden toetsen als methode-onafhankelijke toetsen af (zoals Cito- en leestoetsen). Deze toetsen geven ons inzicht in de ontwikkeling van onze leerlingen, die we nauwgezet volgen op basis van de behaalde resultaten. De uitkomsten worden geanalyseerd en ingezet om nog gerichter aan te sluiten bij de behoeften van (individuele) kinderen. Daarnaast bieden de toetsresultaten ons overzichten die we gebruiken om groeps- of schoolbrede verbeteringen door te voeren, zoals het vernieuwen van methodes of het bijscholen van leerkrachten. Door onze resultaten te vergelijken met landelijke gemiddelden, kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs toetsen en waarborgen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs (VO). Ze hebben de keuze uit velerlei scholen. Om het juiste niveau voor het VO mede te kunnen bepalen, wordt vanaf groep 1 de ontwikkeling van uw kind gevolgd. Observaties en resultaten worden opgeslagen in ons Leerlingvolgsysteem. Aan het einde van groep 7 geven wij een voorlopig schooladvies aan ouders en leerlingen. In november in groep 8 wordt het definitieve schooladvies gegeven. Het advies is samen met de score van de toets belangrijk. We willen uiteraard graag dat elk kind in het voor haar/hem goede VO verder kan leren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In alle groepen wordt de ‘Kanjertraining’ gegeven door de eigen leerkracht. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders.  Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken:

  • Leerlingen kunnen zichzelf zijn.
  • Leerlingen voelen zich veilig.
  • Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken.
  • Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen.
  • Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.  
  • De leerkracht wordt gerespecteerd.
  • Pestproblemen worden hanteerbaar.
  • Pestproblemen worden opgelost.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Goede, rustige sfeer
  • Zorgzaamheid voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven