Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Gedurende elk schooljaar nemen wij zowel methodegebonden toetsen als methode-onafhankelijke toetsen af (zoals Cito- en leestoetsen). Deze toetsen geven ons inzicht in de ontwikkeling van onze leerlingen, die we nauwgezet volgen op basis van de behaalde resultaten. De uitkomsten worden geanalyseerd en ingezet om nog gerichter aan te sluiten bij de behoeften van (individuele) kinderen. Daarnaast bieden de toetsresultaten ons overzichten die we gebruiken om groeps- of schoolbrede verbeteringen door te voeren, zoals het vernieuwen van methodes of het bijscholen van leerkrachten. Door onze resultaten te vergelijken met landelijke gemiddelden, kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs toetsen en waarborgen.
Na de basisschool gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs (VO). Ze hebben de keuze uit velerlei scholen. Om het juiste niveau voor het VO mede te kunnen bepalen, wordt vanaf groep 1 de ontwikkeling van uw kind gevolgd. Observaties en resultaten worden opgeslagen in ons Leerlingvolgsysteem. Aan het einde van groep 7 geven wij een voorlopig schooladvies aan ouders en leerlingen. In november in groep 8 wordt het definitieve schooladvies gegeven. Het advies is samen met de score van de toets belangrijk. We willen uiteraard graag dat elk kind in het voor haar/hem goede VO verder kan leren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In alle groepen wordt de ‘Kanjertraining’ gegeven door de eigen leerkracht. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken:
- Leerlingen kunnen zichzelf zijn.
- Leerlingen voelen zich veilig.
- Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken.
- Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen.
- Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.
- De leerkracht wordt gerespecteerd.
- Pestproblemen worden hanteerbaar.
- Pestproblemen worden opgelost.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.