PC Oranje Nassauschool

De Ruijterstraat 9 2231 RT Rijnsburg

Schoolfoto van PC Oranje Nassauschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De formatie is op onze school zo ingericht dat leerlingen doorgaans met maximaal twee leerkrachten te maken hebben. Bij vooraf bekend verlof, vervangen duopartners elkaar.

Bij ziekte van een leerkracht ligt dat anders. Indien een leerkracht ziek is, doen we ons uiterste best om vervanging voor de groep te vinden. Dat is niet makkelijk: invallers zijn nauwelijks beschikbaar. Is een leerkracht afwezig, dan handelen we als volgt:

  • Is de duo beschikbaar?
  • Kan een stagiair (vanaf 3e jaar) of een zij-instromer worden ingezet?
  • Inzet van vervangers via een externe organisatie: Lukida*
  • Inzet leraarondersteuner
  • Lukt dat niet: geen onderwijs voor een groep, kinderen blijven thuis.

*Over Lukida:

Er zijn verschillende organisaties die scholen willen ondersteunen bij personeelstekort. Eén van deze organisaties is "Lukida". Zij verzorgen vervanging op scholen door de inzet van o.a. kunstenaars, wetenschappers, vakdocenten Deze docenten verzorgen een themadag voor een groep als er geen vervanging op een andere manier is.

Wat de Oranje Nassauschool aanspreekt in Lukida:

  • de missie van Lukida: Lukida wil de wereld een stukje mooier maken door het onderwijs van binnenuit te verrijken met mooie, inspirerende lessen;
  • de 3 pijlers van waaruit zij werken:waardevolle lesdagen voor leerlingen,het ontlasten van scholen,meer inkomsten voor kunstenaars en andere creatieven;
  • en, ook net onbelangrijk: de kosten voor de school zijn reëel.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het onderwijs op de ONS start bij klassikaal onderwijs. De instructie richt zich primair op de groep. Binnen de groep wordt differentiatie geboden in lesaanbod en leertijd.Binnen (onze) grenzen bieden wij onze leerlingen passend onderwijs en organiseren wij de ondersteuning die leerlingen nodig hebben om zich op onze school blijvend te ontwikkelen en steeds door te groeien naar de volgende fase in hun ontwikkeling. 

Op onze school besteden we veel tijd aan het onderwijs in de basisvakken taal, rekenen en lezen. Leerkrachten maken op basis van de resultaten op de basisvakken en de onderwijsbehoefte van de groep keuzes in het lesaanbod en verhogen of verlagen de lestijd voor een vak. Dit gebeurt is samenspraak met de IB-ers. Als je meer lestijd aan een basisvak gaat besteden, gaat dat ten koste van een ander vak. We hebben een “wijzer aanpassing lestijd” opgesteld die leerkrachten helpt om daarin verantwoorde keuzes te maken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren veel door samen te werken en te spelen. Daar is ook veel tijd voor. Kinderen in groep 1 en 2 krijgen dagelijks tijd om vrij te spelen: binnen en buiten. Daarnaast wordt er elke dag tijd in geruimd voor de verschillende vakgebieden.

Samen in gesprek zijn, is de beste basis voor een goede taalontwikkeling. Met elkaar in gesprek zijn tijdens kringactiviteiten, tijdens het spelen en werken, tijdens het buitenspelen, dat is wat er de hele dag gebeurt in een kleutergroep. Naast al deze spontane activiteiten worden er in een kleutergroep ook doelgericht lessen aangeboden. U kunt denken aan: het voorlezen van verhalen en prentenboeken, het leren van letters, het aanleren van nieuwe en moeilijke woorden, rijmen etc.

Onder "werken met ontwikkelingsmateriaal" vallen de volgende activiteiten: het vrij spelen in de verschillende hoeken, het spelen met overige materialen en de verwerkingslessen die leerkrachten aanbieden: door kleuters vaak "werken"genoemd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ONS werkt de komende periode aan het versterken van het aanbod aan meer- en hoogbegaafde leerlingen door de invoering van "Breinhelden" en het signaleringsinstrument DHH.

Breinhelden: Met Breinhelden werken we doordacht aan de ontwikkeling van de executieve functies. Executieve functies zijn de uitvoerende functies van ons brein: ze regelen dat we taken uitvoeren en hoe we dat doen. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen, zoals aandacht vasthouden, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie. Belangrijke functies dus voor kinderen om te versterken! De executieve functies zijn vertaald naar tien aansprekende Breinkrachten, zoals Startkracht en Doorzetkracht. Samen met de Breinhelden Effi en Furon leren je leerlingen op een speelse manier hoe ze hun Breinkrachten kunnen trainen. 

DHH: DHH staat voor "digitaal handelingsprotocol begaafdheid". Het biedt de school een instrument voor het herkennen en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met groep 8. Het protocol is zo opgebouwd dat na het proces van signalering en diagnostiek iedere leerkracht zelfstandig hoogbegaafde leerlingen kan begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven