Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs op de ONS start bij klassikaal onderwijs. De instructie richt zich primair op de groep. Binnen de groep wordt differentiatie geboden in lesaanbod en leertijd.Binnen (onze) grenzen bieden wij onze leerlingen passend onderwijs en organiseren wij de ondersteuning die leerlingen nodig hebben om zich op onze school blijvend te ontwikkelen en steeds door te groeien naar de volgende fase in hun ontwikkeling.
Op onze school besteden we veel tijd aan het onderwijs in de basisvakken taal, rekenen en lezen. Leerkrachten maken op basis van de resultaten op de basisvakken en de onderwijsbehoefte van de groep keuzes in het lesaanbod en verhogen of verlagen de lestijd voor een vak. Dit gebeurt is samenspraak met de IB-ers. Als je meer lestijd aan een basisvak gaat besteden, gaat dat ten koste van een ander vak. We hebben een “wijzer aanpassing lestijd” opgesteld die leerkrachten helpt om daarin verantwoorde keuzes te maken.
Kleuters leren veel door samen te werken en te spelen. Daar is ook veel tijd voor. Kinderen in groep 1 en 2 krijgen dagelijks tijd om vrij te spelen: binnen en buiten. Daarnaast wordt er elke dag tijd in geruimd voor de verschillende vakgebieden.
Samen in gesprek zijn, is de beste basis voor een goede taalontwikkeling. Met elkaar in gesprek zijn tijdens kringactiviteiten, tijdens het spelen en werken, tijdens het buitenspelen, dat is wat er de hele dag gebeurt in een kleutergroep. Naast al deze spontane activiteiten worden er in een kleutergroep ook doelgericht lessen aangeboden. U kunt denken aan: het voorlezen van verhalen en prentenboeken, het leren van letters, het aanleren van nieuwe en moeilijke woorden, rijmen etc.
Onder "werken met ontwikkelingsmateriaal" vallen de volgende activiteiten: het vrij spelen in de verschillende hoeken, het spelen met overige materialen en de verwerkingslessen die leerkrachten aanbieden: door kleuters vaak "werken"genoemd.
De ONS werkt de komende periode aan het versterken van het aanbod aan meer- en hoogbegaafde leerlingen door de invoering van "Breinhelden" en het signaleringsinstrument DHH.
Breinhelden: Met Breinhelden werken we doordacht aan de ontwikkeling van de executieve functies. Executieve functies zijn de uitvoerende functies van ons brein: ze regelen dat we taken uitvoeren en hoe we dat doen. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen, zoals aandacht vasthouden, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie. Belangrijke functies dus voor kinderen om te versterken! De executieve functies zijn vertaald naar tien aansprekende Breinkrachten, zoals Startkracht en Doorzetkracht. Samen met de Breinhelden Effi en Furon leren je leerlingen op een speelse manier hoe ze hun Breinkrachten kunnen trainen.
DHH: DHH staat voor "digitaal handelingsprotocol begaafdheid". Het biedt de school een instrument voor het herkennen en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met groep 8. Het protocol is zo opgebouwd dat na het proces van signalering en diagnostiek iedere leerkracht zelfstandig hoogbegaafde leerlingen kan begeleiden.
In ons schoolgebouw is een peuterspeelzaal gevestigd, beheerd door KOK Kinderopvang. Wij hechten veel waarde aan samenwerking, die steeds verder wordt verdiept. De leerkrachten van de kleutergroepen en de leidsters van de peuterspeelzaal onderhouden regelmatig contact. Samen stemmen zij af over de overgang van peuter naar kleuter, de thema's die in beide groepen worden behandeld, en over kinderen die binnenkort de stap maken van de peutergroep naar de kleutergroep.
4o