PC Oranje Nassauschool

De Ruijterstraat 9 2231 RT Rijnsburg

Schoolfoto van PC Oranje Nassauschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Informatie over de Formatie en Vervanging bij Afwezigheid

Op onze school hebben we de formatie zo ingericht dat leerlingen doorgaans les krijgen van maximaal twee vaste leerkrachten. Bij gepland verlof nemen duo-partners de lessen van elkaar over.

In geval van ziekte ligt dit anders. We doen ons uiterste best om vervanging te regelen, maar dit is helaas niet altijd mogelijk vanwege de schaarste aan invallers. Wanneer een leerkracht ziek is, hanteren we de volgende stappen:

  1. Beschikbaarheid duo-partner: We bekijken of de duo-partner kan inspringen.
  2. Inzet van stagiairs of zij-instromers: Indien mogelijk wordt een derdejaars stagiair of een zij-instromer ingezet.
  3. Externe vervangers via Lukida: Als bovengenoemde opties niet mogelijk zijn, kunnen we vervanging regelen via de organisatie Lukida.*
  4. Leraarondersteuner: In sommige gevallen kan een leraarondersteuner de groep opvangen.
  5. Geen onderwijs voor de groep: Wanneer alle opties niet beschikbaar zijn, kan het voorkomen dat de groep die dag geen les heeft en de kinderen thuisblijven.

Over Lukida:

Lukida is een organisatie die scholen ondersteunt bij personeelstekort door onder meer kunstenaars, wetenschappers en vakdocenten in te zetten. Deze docenten verzorgen een themadag wanneer er geen andere vervangingsmogelijkheden zijn.

Waarom we samenwerken met Lukida:

  • Missie van Lukida: Lukida streeft ernaar om het onderwijs te verrijken met inspirerende, waardevolle lessen.
  • Drie pijlers: Lukida biedt waardevolle lesdagen voor leerlingen, helpt scholen te ontlasten en ondersteunt kunstenaars en creatieven door hen een extra inkomstenbron te bieden.
  • Kosten: De kosten van Lukida zijn reëel en passend voor onze school.

We hopen u met deze informatie inzicht te hebben gegeven in onze werkwijze bij afwezigheid van leerkrachten. Bedankt voor uw begrip en steun.

 

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het onderwijs op de ONS start bij klassikaal onderwijs. De instructie richt zich primair op de groep. Binnen de groep wordt differentiatie geboden in lesaanbod en leertijd.Binnen (onze) grenzen bieden wij onze leerlingen passend onderwijs en organiseren wij de ondersteuning die leerlingen nodig hebben om zich op onze school blijvend te ontwikkelen en steeds door te groeien naar de volgende fase in hun ontwikkeling. 

Op onze school besteden we veel tijd aan het onderwijs in de basisvakken taal, rekenen en lezen. Leerkrachten maken op basis van de resultaten op de basisvakken en de onderwijsbehoefte van de groep keuzes in het lesaanbod en verhogen of verlagen de lestijd voor een vak. Dit gebeurt is samenspraak met de IB-ers. Als je meer lestijd aan een basisvak gaat besteden, gaat dat ten koste van een ander vak. We hebben een “wijzer aanpassing lestijd” opgesteld die leerkrachten helpt om daarin verantwoorde keuzes te maken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren veel door samen te werken en te spelen. Daar is ook veel tijd voor. Kinderen in groep 1 en 2 krijgen dagelijks tijd om vrij te spelen: binnen en buiten. Daarnaast wordt er elke dag tijd in geruimd voor de verschillende vakgebieden.

Samen in gesprek zijn, is de beste basis voor een goede taalontwikkeling. Met elkaar in gesprek zijn tijdens kringactiviteiten, tijdens het spelen en werken, tijdens het buitenspelen, dat is wat er de hele dag gebeurt in een kleutergroep. Naast al deze spontane activiteiten worden er in een kleutergroep ook doelgericht lessen aangeboden. U kunt denken aan: het voorlezen van verhalen en prentenboeken, het leren van letters, het aanleren van nieuwe en moeilijke woorden, rijmen etc.

Onder "werken met ontwikkelingsmateriaal" vallen de volgende activiteiten: het vrij spelen in de verschillende hoeken, het spelen met overige materialen en de verwerkingslessen die leerkrachten aanbieden: door kleuters vaak "werken"genoemd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ONS werkt de komende periode aan het versterken van het aanbod aan meer- en hoogbegaafde leerlingen door de invoering van "Breinhelden" en het signaleringsinstrument DHH.

Breinhelden: Met Breinhelden werken we doordacht aan de ontwikkeling van de executieve functies. Executieve functies zijn de uitvoerende functies van ons brein: ze regelen dat we taken uitvoeren en hoe we dat doen. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen, zoals aandacht vasthouden, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie. Belangrijke functies dus voor kinderen om te versterken! De executieve functies zijn vertaald naar tien aansprekende Breinkrachten, zoals Startkracht en Doorzetkracht. Samen met de Breinhelden Effi en Furon leren je leerlingen op een speelse manier hoe ze hun Breinkrachten kunnen trainen. 

DHH: DHH staat voor "digitaal handelingsprotocol begaafdheid". Het biedt de school een instrument voor het herkennen en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met groep 8. Het protocol is zo opgebouwd dat na het proces van signalering en diagnostiek iedere leerkracht zelfstandig hoogbegaafde leerlingen kan begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons schoolgebouw is een peuterspeelzaal gevestigd, beheerd door KOK Kinderopvang. Wij hechten veel waarde aan samenwerking, die steeds verder wordt verdiept. De leerkrachten van de kleutergroepen en de leidsters van de peuterspeelzaal onderhouden regelmatig contact. Samen stemmen zij af over de overgang van peuter naar kleuter, de thema's die in beide groepen worden behandeld, en over kinderen die binnenkort de stap maken van de peutergroep naar de kleutergroep.










4o

Terug naar boven