P.C. Basisschool De Schakel

Het Cappelrijeland 1A 2231 ZD Rijnsburg

  • Tio staat voor kracht, trouw, goede
herinnering, geduld en verstandigheid.
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool De Schakel
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool De Schakel
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool De Schakel
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool De Schakel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De Schakel maakt gebruik van de eindtoets Route 8 Met deze toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken 2 x per schooljaar na de toetsperioden januari (midden) en juni (eind) een trendanalyse van de niet- methode toetsen op de gebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, rekenen en studievaardigheden met behulp van ons administratiesysteem Parnassys. Met het hele team:

• bekijken we de resultaten

• bekijken we of we de gestelde doelen gehaald hebben

• bespreken we wat opvalt

• bevragen elkaar op handelen in de afgelopen periode

• bevragen elkaar op handelen in de komende periode als gevolg van de uitslag

• stellen (en ondersteunen elkaar waar nodig) de doelen voor de komende toetsperiode vast

Bij de bespreking van de groep(leerlingen) wordt de uitslag van de toets (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) vergeleken met de norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Als de gewenste score structureel onder de gewenste score is, worden erdoor de IB'er en de leerkracht interventies afgesproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Schakel volgen we niet alleen het leren maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling . Dat doen we met behulp van het leerlingvolgsysteem KanVas. Door middel van vragenlijsten die leerkrachten (en ook leerlingen) invullen wordt het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen in kaart gebracht op het gebied van betrokkenheid en welbevinden.

Jaarlijks maken we een sociogram. Dat is een hulpmiddel om sociale verbindingen en relaties zichtbaar te maken ineen groep. De leerlingen geven cijfers of klikken smileys aan van items die betrekking hebben op vriendschap en samenwerken met klasgenoten. Ook geven ze aan hoe ze denken dat klasgenoten over hen denken met betrekking tot vriendschap en samenwerken. Na het invullen komt er een totaalbeeld van de groep naar voren. Duidelijk wordt welke posities leerlingen onderling innemen. De leerkracht kan zien hoe de verschillende leerlingen in de groep liggen en wat ze daar zelf van hadden verwacht. De leerkracht kan deze informatie goed gebruiken bij de plannen voor de groep.

Bijlage Beleid Sociale veiligheid


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven