Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Wegwijzer maakt gebruik van het Expliciete Directe Instructiemodel. Tijdens een EDI-les verschuift de verantwoordelijkheid van de leerkracht naar de leerlingen. Het gaat zo: ‘Ik doe het voor, we doen het samen, jij doet het zelf’. Indien nodig gebruiken we een instructietafel waar kinderen die extra aandacht nodig hebben aan komen zitten. Instructieonafhankelijke kinderen krijgen minder instructie, zodat ze meer tijd over houden om verrijkingsstof te maken.
Kleuteronderwijs
Op de Wegwijzer vinden wij het kleuteronderwijs erg belangrijk. In de kleuterbouw wordt een belangrijke basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van het kind. Wij werken gericht aan de doelen die gesteld zijn door het SLO (het Nederlandse 'nationaal expertisecentrum' voor leerplanontwikkeling). We volgen, plannen en organiseren de ontwikkeling van onze jonge kinderen met het observatiesysteem van Parnassys. Op deze manier kunnen zien welke kinderen welke onderwijsbehoeften hebben.
Leren in een veilige omgeving
Voorop staat dat de kinderen met plezier naar school gaan, zich veilig voelen, weten dat ze mogen zijn wie ze zijn, en ….ervaren dat naar school gaan leuk is! Dit doen we door de kinderen o.a. te leren elkaar te helpen, elkaar te accepteren zoals ze zijn, respect te hebben voor elkaar en hun omgeving. Om de betrokkenheid te vergroten laten we de kinderen actief meedenken en helpen oplossingen te zoeken. Dit bevordert de zelfstandigheid van de kinderen wat vaak weer voor meer zelfvertrouwen zorgt.
Voor kleuters is structuur en regelmaat erg belangrijk. Zo verloopt iedere dag volgens een vast programma. Een belangrijk speerpunt in de kleutergroep is: aandacht voor het individuele kind. Dat wil zeggen dat de kinderen werken op hun eigen niveau en op hun eigen tempo. Werken aan zelfstandigheid is hier ook een belangrijk onderdeel van. Samen met de leerkracht, in groepjes of individueel, nemen de kinderen deel aan diverse uitdagende activiteiten. Om dit te bevorderen en de doorgaande lijn naar groep 3 te waarborgen, maken we gebruik van methodes als ‘Beginnende geletterdheid’ voor taal en ‘Logo 3000’ voor woordenschat. Voor rekenen gebruiken we ‘Beginnende gecijferdheid’ en ‘Met sprongen vooruit’. Deze methoden besteden veel aandacht aan mondeling taalgebruik, uitbreiding van de woordenschat, ontwikkelen van de beginnende geletterdheid en de beginnende gecijferdheid. De bijbehorende activiteiten worden, vrijwel altijd, gekoppeld aan een thema. De kinderen hebben in de groep diverse mogelijkheden om activiteiten uit te voeren. Zo maken we veel gebruik van de kring. Dit doen we met de gehele groep of in een kleine kring met een aantal kinderen. Daarnaast wordt er in tafelgroepjes gewerkt, in de hoeken, op de speel/werkverdieping, in de gymzaal, de speelzaal of tijdens het buitenspel.
Ons onderwijs wordt gegeven op verschillende niveaus, niet alleen in onderwijsstof of verwerking maar vooral op het gebied van de instructie. Kinderen zijn uniek in hun kennis en leervermogen. Er zijn kinderen die extra hulp nodig hebben maar er zijn ook kinderen die de stof goed aan kunnen en juist uitdaging willen.
In de onderstaande lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd er per week aan de verschillende vakken wordt besteed. Het gaat hier om gemiddelden die enigszins kunnen variëren per leerjaar en per periode.Aantal uren per vak:
Nederlandse taal (inclusief lezen) 11:00 uur
Rekenen/Wiskunde 5:00 uur
Bewegingsonderwijs 1:30 uur
Godsdienst 1:00 uur
wereldoriëntatie: 3 uur
Verkeer 0:45 uur
Schrijven 0:45 uur
Engels 0:45 uur
Tekenen 1:00 uur
Handvaardigheid 1:00 uur
Muziek 0:30 uur
Ieder kind moet zich optimaal moet kunnen ontwikkelen op zijn of haar eigen niveau en heeft recht op een optimale ontplooiing.
Op De Wegwijzer bieden we onderwijs aan leerlingen met verschillende onderwijsbehoeften. In het ondersteuningsaanbod dat beschreven wordt in het schoolondersteuningsprofiel geven we aan wat we kunnen bieden op het gebied van zorg. Deze bestaat uit de basiskwaliteit en aanvullende ondersteuning, en gaat uit van de ondersteuningsbehoefte van alle kinderen. Naast alle interne expertise maken we ook gebruik van externe expertise om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We laten ons ondersteunen door specialisten van het Samenwerkingsverband Duin en Bollenstreek. Dit zijn bijvoorbeeld specialisten op het gebied van schrijfmotoriek, gedrag, spraaktaalontwikkeling, het jonge kind en onderwijs.
Het komt voor dat we de grenzen bereiken van wat we kunnen bieden aan ondersteuning en zorg en niet de ondersteuning kunnen bieden die een leerling nodig heeft. Komt de grens van aanvullende ondersteuning voor onze school in zicht dan gaan wij altijd in gesprek.
Hierbij betrekken wij onderstaande aspecten:
leerstofaanbod;
ontwikkeling;
relaties & interacties;
welbevinden & zelfbeeld;
participatie;
tijd- & aandachtverdeling;
samenwerking & vertrouwen;
veiligheid;
medisch protocol;
gebouw & technische aanpassingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vereniging PCBO, waartoe wij behoren, is bezig met het onderzoeken van bovenschools aanbod voor kleuters met bijzondere ondersteuningsbehoefte(n). Zodra daar meer duidelijkheid over is, maken we dat graag bekend.
Peuterspeelzaal
In de Wegwijzer verzorgt Partou de peuterspeelzaal. Kinderen zijn hierdoor al vertrouwd in en om het gebouw. Ze leren vaardigheden die goed van pas komen op school. Met de voorschoolse educatie worden de kinderen voorbereid op de basisschool.Buitenschoolse opvang
Partou is een professionele kinderopvangorganisatie met een ruime ervaring op het gebied van buitenschoolse opvang. Het plezier van de kinderen staat voorop. Buitenschoolse opvang is vrije tijd! Kinderen mogen zelf kiezen met wat en wie ze spelen. Een gevarieerd spel- en speelgoedaanbod zorgt ervoor dat elk kind in zijn behoeftes kan worden voorzien.