Julianaschool Rijnsburg

De Poel 2 2231 TK Rijnsburg

  • De school beschikt over een ruim schoolplein.
  • Lezen is zo leuk en belangrijk! In samenwerking met de gemeentelijke bibliotheek wordt er daarom veel aandacht besteed aan lezen.
  • Leren gebeurt niet alleen in de klas: alle groepen gaan er jaarlijks op uit voor een excursie, schoolreisje of bezoek aan een voorstelling.
  • We besteden aandacht aan de viering van christelijke feesten.
  • Aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek bieden we geïntegreerd aan in de vorm van projecten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Julianaschool maken de leerlingen de Eindtoets Route 8. De leerlingen worden getest op taal (leesvaardigheid, woordenschat, taalverzorging en begrip) en rekenen (getallen, meetkunde en verbanden). De Eindtoets Route 8 is een digitale toets die één ochtend duurt. De toets is adaptief op vraagniveau. Dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerlingen. Juist beantwoorde vragen leiden tot moeilijkere vragen en vice versa. Doordat iedere leerling zo een eigen route van vragen doorloopt, zal de uitslag zo goed mogelijk in beeld brengen wat het niveau van de leerling is. 

Tot en met het schooljaar 2017-2018 heeft de school gebruik gemaakt van de Centrale Eindtoets, vandaar dat u twee verschillende overzichten ziet met de gemiddelde toetsscores.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De vorderingen van de leerlingen worden door de leerkracht bijgehouden. In het kort komt het hierop neer: Wat is het doel van deze les? Welke kinderen beheersen het? Welke kinderen hebben nog extra hulp of oefentijd nodig? Aan het eind van een lessenserie maken de kinderen veelal een toets die hoort bij de lesmethode. Daarmee kan de leerkracht nog eens controleren of de doelen daadwerkelijk beheerst worden.

Daarnaast nemen we elk half jaar landelijke toetsen af die niet bij een bepaalde lesmethode horen. Dit zijn de toetsen van het Cito Leerlingvolgsysteem. Aan de hand van de scores kunnen we de ontwikkeling van een leerling vergelijken met leeftijdsgenoten die dezelfde toets hebben gemaakt. De toetsuitslagen gebruikt de leerkracht als aanvullende informatie op de resultaten van het klassenwerk. Zo wordt er zorgvuldig in beeld gebracht waar een leerling in uitblinkt en bij welk vak er wellicht extra hulp nodig is. Zo nodig wordt er in overleg met de ouders (en in hogere groepen ook met de leerling zelf) afspraken gemaakt over een aanpassing van het lesaanbod.

Samengevat zien onze ambities er als volgt uit:

  1. Leerlingen ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden.
  2. Het streven naar hoge leeropbrengsten gaat gepaard met een goed welbevinden en plezier in leren bij de leerlingen.
  3. De leerlingen realiseren tussentijds en aan het eind van de basisschool de verwachte leeropbrengsten.
  4. De leerlingen stromen uit naar het vervolgonderwijs dat het best bij hen past.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Halverwege groep 8 is het moment aangebroken om een keuze te maken voor een middelbare school. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op de school voor voortgezet onderwijs terechtkomen die het beste bij hun interesses en mogelijkheden past. Het overleg daarover met de ouders en het kind is essentieel. Door het bezoeken van informatieavonden / open dagen en de adviesgesprekken met school, wordt stapsgewijs toegewerkt naar de uiteindelijke schoolkeus die ouders en kind in februari maken.  

Een belangrijk uitgangspunt voor de schoolkeus is het schooladvies over het meest geschikte instroomniveau op het VO. Dat advies baseren wij op meerdere factoren: schoolresultaten, toetsen van het leerlingvolgsysteem, (werk)houding en de zelfstandigheid van het kind. Bij deze zaken kijken we niet alleen naar de periode in groep 8; het gaat om de gegevens van meerdere schooljaren. Op basis van deze informatie maken wij een zo goed mogelijk inschatting van het best passende instroomniveau.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In de schoolvisie (paragraaf 1.2) hebben we het belang van socialisering en persoonsvorming al aangegeven. De uitgangspunten van de Kanjertraining vormen de basis voor de sociaal-emotionele vorming van leerlingen, voor het pedagogisch handelen van de leerkrachten en voor de samenwerking met ouders. De werkwijze is gericht op een positieve levenshouding en een oplossingsgericht denkwijze.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • (Zelf)vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij zijn blij dat de inspectie tevreden is over de opbrengsten op de Julianaschool. Wij kunnen ons helemaal vinden in de positieve beoordeling van de inspectie.

Terug naar boven