Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In onze kleutergroepen werken we thematisch. Dit betekent dat de schoolvakken in samenhang aan de orde komen aan de hand van thema’s uit de belevingswereld van kleuters (eten & drinken, het bos, de boerderij, gezondheid, etc.). De kinderen leren veelal spelenderwijs. Wie speelt in de poppenhoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met lotto leert ook getallen of kleuren en wie op een vel de golven van de zee tekent, is bezig met voorbereidend schrijven. Er worden allerlei activiteiten gedaan op het gebied van taal, rekenen, motoriek, expressie, sociale vaardigheden en zelfstandigheid. Om ervoor te zorgen dat alle voorbereidende doelen voor groep 3 aan bod komen, gebruiken we de methode Schatkist. De kring speelt in de kleutergroepen een belangrijke rol. In de kring begint de schooldag en hier keren de kinderen regelmatig weer terug. De kinderen ontdekken de wereld om zich heen en maken zich begrippen en vaardigheden eigen die nodig zijn om te leren lezen, schrijven en rekenen. Door observaties wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd.
Zoals eerder genoemd zijn de kinderen ingedeeld in zogenaamde leerstofjaarklassen. Dat betekent dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten en grotendeels dezelfde lesstof krijgen. Natuurlijk zijn er verschillen tussen leerlingen, zowel in niveau, tempo als interesses. De ene leerling heeft extra hulp nodig, een andere leerling vindt het allemaal veel te makkelijk en wil extra uitgedaagd worden. Daarom proberen we bij onze uitleg en verwerking van de lesstof zo goed mogelijk rekening te houden met deze verschillen.
De meeste kinderen doorlopen de basisschool zonder al te veel problemen. Toch kan het zo zijn dat een kind moeite heeft met een bepaald vak of met zijn of haar gedrag. In zulke gevallen kan het nodig zijn dat het kind extra ondersteuning krijgt. Samen met ouders bekijken we dan wat er wenselijk en mogelijk is. Meestal wordt de extra hulp in de klas geboden door de leerkracht of onderwijsassistent. Soms gaan leerlingen buiten de klas aan de slag, zodat ze intensiever begeleid kunnen worden. Ook de inzet van externe deskundigen is mogelijk.
We doen onze uiterste best om passend onderwijs te verzorgen, maar we zijn een reguliere bassischool: we kunnen niet in alle gevallen voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind. Wat wel en niet mogelijk is, staat beschreven in ons ondersteuningsprofiel. U vindt het bij de downloads.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In overleg met de andere scholen van de PCBO Rijnsburg wordt onderzocht hoe we kunnen komen tot meer inclusief onderwijs. Daarbij wordt gekeken of deze inclusie op elke school vorm moet en kan worden gegeven, of dat we dat concentreren op enkele scholen. Hierdoor kunnen meer kinderen met extra ondersteuningsbehoefte binnen Rijnsburg onderwijs ontvangen.
Ook al is onze school niet door de gemeente aangewezen als speciale VVE-school, ook bij ons zijn er leerlingen waarbij het al op jonge leeftijd nodig is om extra ondersteuning te bieden. In overleg met de ouders wordt er afgesproken op welke manier we deze extra ondersteuning kunnen vormgeven.
In de voorschoolse periode (2-4 jaar) is extra ondersteuning ook mogelijk. Bij ons wordt de voorschoolse periode peuteropvang genoemd. Deze opvang wordt georganiseerd door Partou en zij bespreken met ouders de eventuele extra ondersteuning. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Partou.