Basisschool Klimop

Kerkveld 2 5447 AV Rijkevoort

Schoolfoto van Basisschool Klimop

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Klimop vinden wij het van belang dat het onderwijs dat wij geven aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit komt allereerst tot uiting in de wijze waarop we op Klimop de leerlingen volgen. Dit doen we op de volgende manieren:

1) Formatief handelen
Op basis van voorruittoetsing krijgen we inzicht in de beginsituatie van onze leerlingen. Op basis van deze beginsituatie vormen we niveaugroepen. Hierbij hanteren we geen vaste niveaugroepen per periode, maar wisselen deze niveaugroepen per leerdoel. De niveaugroepen verschillen van elkaar in het niveau van de lesstof en de mate van begeleiding van de leerkracht. Tijdens de instructies en verwerking wordt door de leerkrachten data verzameld door observaties (zoals antwoorden op wisbordjes), gemaakt leerlingenwerk en kind- en leergesprekken. Deze bevindingen worden genoteerd in een logboek dat als leidraad geldt voor de voorbereiding en uitvoering van de lessen. Door het tussentijds volgen van de ontwikkeling van de leerlingen kan het onderwijsaanbod direct afgestemd worden. 

2) Summatieve toetsing
Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerlingen gedurende een langere periode gemeten. Hiervoor gebruiken we de Cito LOVS (landelijke toetsen waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland) en methode gebonden toetsen. In de toetskalender is vastgelegd welke toets wanneer wordt afgenomen en op welke wijze we dit doen. De Cito toetsen worden vervolgens nauwgezet geanalyseerd middels de systematiek van data, duiden, doelen en doen. Hiervoor is een groepsanalyseformulier opgesteld waarin de verschillende analysefasen worden doorlopen. De opgestelde doelen, zowel kwantitatief (in de vorm van behaalde vaardigheidsscores of percentages I t/m III-scores) als kwalitatief, in de vorm van doelen aangaande lesinhoud, klassenmanagement, etc., vormen vervolgens weer het uitgangspunt voor het onderwijs in de volgende periode.

Via MijnRapportfolio (een digitale rapportomgeving) krijgen kind en ouders inzicht in de ontwikkeling van het kind op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen dit rapport ook zelf in. Drie keer in het jaar vinden er groeigesprekken plaats, waarin de inhoud van het portfolio wordt besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets
De kinderen van groep 8 nemen op Klimop deel aan de DIA-doorstroomtoets (voorheen was dit de eindtoets). Vanaf schooljaar 2023-2024 vindt deze doorstroomtoets in februari plaats. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig advies van de leerkracht? Dan geeft de school een hoger definitief advies. Alleen als het in belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Deze overwegingen worden in alle tijden in overleg met de ouders gedaan.

Overgang naar het voortgezet onderwijs
Team Klimop begeleidt de kinderen en hun ouders/verzorgers bij het maken van een goede keuze van een school voor voortgezet onderwijs. Eind groep 7 vindt het eerste pré-advies gesprek plaats. Bij de groeigesprekken in groep 8 staat ook standaard het uitstroomadvies centraal. Tussen 10 en 31 januari ontvangen de leerlingen van groep 8 hun voorlopig schooladvies. Na het maken van de doorstroomtoets in februari ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart hun definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

Om ouders en leerlingen goed voor te bereiden op de overstap naar de middelbare school biedt Klimop, aan het begin van het schooljaar, de workshop 'Op naar het voortgezet onderwijs' aan. Ouders kunnen zich hiervoor aanmelden. Daarnaast wordt de kinderen de mogelijkheid geboden om onder schooltijd een bezoek te brengen aan scholen van het voortgezet onderwijs tijdens de meeloopdagen.

Het advies van school is belangrijk bij een schoolkeuze. Dit advies wordt in overleg met de leerlingen, ouders, intern begeleider, locatieleider en leerkracht van unit 3 gevormd. We adviseren kansrijk. Dit wordt gebaseerd op de volgende punten:

- Zelfregulerende vaardigheden (organisatievaardigheden, (meta)cognitieve vaardigheden, motivatie)
- Emotionele en sociale aspecten
- Leerprestaties van het kind
- Mening/wens van het kind en de ouder

Scholen die het afgelopen schooljaar werden gekozen door onze oud-leerlingen zijn het Elzendaalcollege in Boxmeer, Metameer Jenaplan in Boxmeer en Metameer in Stevensbeek. Wanneer een kind onze school verlaat en naar het voortgezet onderwijs, een andere basisschool of naar het speciaal basisonderwijs gaat, vindt er een warme overdracht plaats. Bij de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt er een onderwijskundig rapport opgesteld, met daarin de kenmerken en leerprestaties van de leerling. Vanuit de terugkoppeling met het voortgezet onderwijs kunnen we concluderen dat onze adviezen en uitstroomgegevens goed overeenkomen. De meeste kinderen doorlopen na hun start in de brugklas de gekozen vorm van voortgezet onderwijs en ronden deze ook met succes af.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed en veilig pedagogisch klimaat is voorwaardelijk voor het leren. Een goed pedagogisch klimaat vergroot de betrokkenheid van leerlingen bij de school, werkt positief op de gezondheid en verbetert de leerprestaties (Kleinjan, Bolier, & Monshouwers, 2016). Vanuit onze kernwaarden: verantwoordelijkheid, respect, plezier, samenwerking en vertrouwen werken we aan ons schoolklimaat.

Met sociaal-emotionele ontwikkeling bedoelen we dat de kinderen leren omgaan met elkaar en de anderen. Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling zijn:

- het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn;
- verantwoordelijk zijn;
- respect hebben voor elkaars mening en inbreng;
- elkaar de ruimte geven om zelf ontdekkend bezig te zijn;
- het kunnen oplossen van conflictsituaties;
- het kunnen inleven in gevoelssituaties;
- anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn;
- een gevoel van saamhorigheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven