Basisschool Klimop

Kerkveld 2 5447 AV Rijkevoort

Schoolfoto van Basisschool Klimop

Het team

Toelichting van de school

Het team van Klimop bestaat uit enthousiaste onderwijs professionals. De schoolleider, locatieleider en de intern begeleider vormen samen het schoolmanagementteam van Klimop. De schoolleider is eindverantwoordelijk en is de schakel tussen bestuur en school, de locatieleider heeft de dagelijkse leiding van de school en haar primaire taak ligt bij de kwaliteit van onderwijs en de zorg voor kinderen, ouders en personeel. De locatieleider en intern begeleider hebben een belangrijke rol in het vormgeven en uitvoeren van het kwaliteitsbeleid in de school. Zij zijn gedurende hun aanwezigheid volledig ambulant. De intern begeleider coördineert verder binnen onze school de extra ondersteuning voor de kinderen. Daarnaast begeleidt zij groepsleerkrachten bij het signaleren van onderwijsbehoeften van groepen of individuele kinderen en de realisatie van de tegemoetkoming hiervan. Dit laatste vindt vooral plaats door coaching van leerkrachten. De intern begeleider is tevens contactpersoon voor het Samenwerkingsverband ‘Stromenland’, een samenwerkingsverband tussen een aantal scholen voor basisonderwijs en scholen voor speciaal basisonderwijs. De groepsleerkrachten geven les aan een groep leerlingen binnen de bestuurlijke kaders en met inachtneming van de geldende missie, de visie en de beleidsuitgangspunten en kwaliteitscriteria.

Klimop werkt met diverse leerteams. In elk leerteam zitten de leerkrachten van één unit. Deze leerteams zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse onderwijskwaliteit van Klimop. Het hoofd van het leerteam koppelt ontwikkelingen terug aan het managementteam. Verder werken de leerkrachten binnen de school samen in professionele leergemeenschappen (PLG's) om ambities van school te bewerkstellingen, monitoren en borgen. Tot slot zijn de leerkrachten actief in werkgroepen waarin activiteiten worden georganiseerd.

Het team bestaat uit:
- Eén schoolleider
- Eén locatieleider
- Drie voltijd leerkrachten
- Vier deeltijd leerkrachten
- Eén intern begeleider
- Eén conciërge

De vakdocent bewegingsonderwijs wordt het gehele jaar twee keer per week ingezet. De vakdocenten muziek, dans, drama en wetenschap/techniek worden bij bepaalde modules inzet. Hierbij houden wij rekening met het feit dat alle kinderen evenveel uren in hun basisschooltijd aangeboden krijgen van deze vakdocenten. Onze school wil graag toekomstige leerkrachten kansen geven praktijkervaring op te doen. Ook willen we betrokken zijn bij het opleiden en leren van toekomstige leerkrachten. We willen leren van en met elkaar en stagiaires betrekken bij de schoolontwikkeling. Daarom zijn we al enkele jaren als opleidingsschool aangesloten als ‘opleidende school’ van Pabo Nijmegen. Binnen stichting Optimus zijn verschillende schoolopleiders aanwezig. Elke school heeft een vast contactpersoon. Eveneens wordt aan studenten van andere opleidingen de gelegenheid gegeven een stage te lopen op onze school. De belangen van school en kinderen blijft voorop staan.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In de afgelopen periode merken wij dat het vinden van vervangers voor zieke of afwezige leerkrachten steeds moeilijker wordt. Dit mede door de coronacrisis sinds 2020. Het komt steeds vaker voor dat er geen vervanging gevonden kan worden. Dit ondanks een centraal meldpunt vervangingen en een invallerspool. In veel gevallen wordt de situatie door de flexibiliteit en inzet van de mensen uit de scholen zelf opgelost, bijvoorbeeld door de inzet van parttimers die extra komen werken, maar dit lukt niet altijd. Opgesteld beleid geeft een overzicht van de stappen die genomen moeten en kunnen worden bij ziekte of afwezigheid van één van de leerkrachten.

De stappen hierin zijn:

Stap 1. Ziektemelding en inschatting van de duur van afwezigheid.

Stap 2. Vervanging wordt aangevraagd via vervangerspool (CPVIngenium).

Stap 3. Indien daar niemand meer beschikbaar is, worden ‘eigen’ mensen benaderd (parttimers) die vooraf aangegeven hebben hiervoor beschikbaar te willen zijn.

Stap 4. Indien dit allemaal niets oplevert, dienen andere mogelijkheden om tot een oplossing te komen overwogen te worden, zoals (onder supervisie van een groepsleerkracht) inzet van LIO-stagiaire (incidenteel), onderwijsassistente of inzet van een leerkracht met ambulante taken. Een groep opdelen: indien mogelijk en wenselijk, maximaal één dag dezelfde groep of totdat kinderen worden opgehaald. Kinderen verdelen over andere groepen heeft geen voorkeur en is geen oplossing. Hiermee stagneert het onderwijs in alle groepen en wordt, met name voor de jongste kinderen, wellicht onvoldoende veiligheid geboden.

Stap 5. Bieden voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan zal aan de ouders/verzorgers van de desbetreffende groep gevraagd worden hun kind thuis te houden, volgens de richtlijnen van de inspectie en beleid van Optimus, met daarbij de volgende afspraken:

  • Alleen in het uiterste geval wordt hiertoe overgegaan;
  • Indien mogelijk worden ouders/verzorgers één dag van tevoren schriftelijk op de hoogte gesteld via een brief.             
  • Wanneer pas in de ochtend geen vervanging beschikbaar blijkt te zijn, worden ouders/verzorgers gevraagd hun kind thuis te houden of op een andere manier op te vangen. Hierbij kunnen de scholen gebruik maken van de hulp van een klassenouder, telefoonboom of Parro om in geval van nood de ouders/verzorgers snel te kunnen informeren. Omdat er lesuren vervallen, zal gekeken worden of op opeenvolgende dagen verschillende groepen gevraagd worden thuis te blijven.

In elke groepsmap behoort een EHBI-programma (eerste hulp bij inval), noodpakket voor vervanging, aanwezig te zijn (verplichting), evenals een duidelijk programma voor vervangers.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

PBS
Met behulp van de systematiek van PBS (Positive Behavior Support) creëren wij een positief, proactief en effectief schoolklimaat. Door middel van data worden beslissingen genomen. Gedragsverwachtingen worden schoolbreed aangeleerd en zichtbaar gemaakt. Ouders worden actief betrokken bij het proces wat de draagkracht vergroot.

Lezen
In unit 1 wordt er, voorafgaand aan het leren lezen, aandacht besteed aan het voorbereidend lezen. De kinderen leren te luisteren naar een verhaal en dit na te vertellen, te rijmen, woorden in klankgroepen te verdelen, klanken in een woord te isoleren, etc. Wanneer kinderen deze leesvoorwaarden beheersen kan het aanvankelijk leesproces beginnen. We gebruiken teksten op niveau en teksten die inhoudelijk ook passen bij de leeftijd van de kinderen. We gebruiken de methodes:

- Voorbereidend lezen: Zelfgemaakt aanbod beginnende geletterdheid vanuit SLO doelen, Werkmap Fonemisch bewustzijn, Schatkist; 
- Aanvankelijk lezen: Veilig Leren Lezen (aanvankelijk én voortgezet aanvankelijk lezen) en stillezen;
- Voortgezet lezen: Estafette, stillezen en leesmotivatie  (voortgezet technisch lezen, en begrijpend en studerend lezen).
- Begrijpend lezen: Unit 1; kritisch en begrijpend luisteren aanpak gebaseerd op de werkmap Fonesich bewustzijn en interactief voorlezen. . Unit 2 en 3; zelfontwikkelde aanpak gebaseerd op de DENK-methode (Houtveen, 2018)


Schrijven
Aan het eind van de basisschool moet een kind leesbaar en in een goed tempo kunnen schrijven. In unit 1 starten de kinderen met het voorbereidend schrijven (bijv. kralenkettingen rijgen, kleien van figuren, schrijflijnen), wanneer deze voorbereidende vaardigheden worden beheerst, wordt gestart met het methodisch schrijven. Vanaf groep 7 mag er een eigen handschrift ontwikkeld worden. Dit proces begeleiden we op school. We gebruiken de methodes:

- Voorbereidend schrijven: Zelfgemaakt aanbod voorbereidend schrijven 
- Methodisch schrijven: Pennenstreken

Taal/spelling
Bij taal- en spellingonderwijs leren we kinderen de juiste spelling te gebruiken middels taaloefeningen of spellingscategorieën als voorbereiding op dictees en stelopdrachten. Ook besteden we aandacht aan leren praten, luisteren wat anderen precies zeggen en daarop goed antwoorden. We leren kinderen een eigen mening onder woorden te brengen. We leren kinderen taal in het dagelijkse leven goed te gebruiken, waarbij de nadruk ligt op spelling, woordenschat, taalbeschouwing, schrijven en spreken en luisteren. We gebruiken de methodes:

- Aanvankelijk spellen: Veilig leren lezen
- Unit 2 en 3: Taal in beeld, Spelling in beeld

Rekenen
In unit 1 starten de kinderen met het voorbereidend rekenonderwijs. Ze leren onder andere om te gaan met hoeveelheidbegrippen, te tellen en cijfers en vormen te herkennen. Aan het eind van unit 1 moeten ze o.a. optel- en aftreksommen kunnen maken tot 20. In groep 4 leren ze op verschillende manieren (leerstrategieën) rekenen tot 100, gevolgd door het rekenen tot 1000 in groep 5. Vanaf groep 5 komt het cijferen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) aan bod. Veel van bovenstaande berekeningen worden toegepast in allerlei dagelijkse (probleem)situaties. We werken doelgericht vanuit leerlijnen en gebruiken hiervoor de methode:

- Voorbereidend rekenonderwijs: Zelfgemaakt aanbod gebaseerd op de SLO doelen, Werkmap gecijferd bewustzijn, Schatkist, Getal & Ruimte Junior
- Aanvankelijk en voortgezet rekenonderwijs: Getal & Ruimte Junior

Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, techniek en burgerschap)
De kinderen unit 1 werken aan wereldoriëntatie vanuit een zelfgemaakt aanbod van de leerkracht. Schatkist wordt hierbij als bronnenboek gebruikt. Vanaf unit 2 wordt er sinds enkele jaren gewerkt met de methode Blink. In deze methode worden alle kinderen onderzoekers en ontdekkers. Naast instructielessen worden geprikkeld en gestuurd met bijzondere invalshoeken, boeiende vragen en afwisselende opdrachten. De methode biedt de inhoud en vaardigheden waarmee kinderen een stevige basis kunnen leggen om hun plek in de wereld in te gaan nemen; als persoon, als betrokken burger en in hun toekomstige werk. Hiervoor gebruiken we de methode:

- Unit 1: Zelfgemaakt aanbod gebaseerd op SLO doelen (Schatkist als bronnenboek) 
- Unit 2 en 3: Blink

Engels
We vinden het van belang om al op vroege leeftijd aandacht te besteden aan het vak Engels. Zo raken leerlingen steeds meer vertrouwd en gemotiveerd om een andere taal te spreken. De methode die we hiervoor gebruiken hanteert muziek als basis voor het aanleren van een vreemde taal. Hiervoor gebruiken we de methode:

Unit 1 t/m 3: Groove Me

Verkeer
Sinds maart 2016 is het Brabants Verkeersveiligheid Label aan onze school toegekend. Dankzij dit Verkeersveiligheidslabel ontvangt de school jaarlijks subsidie om verkeersactiviteiten mogelijk te maken. Om dit Label te behouden leggen we jaarlijks verantwoording af middels een jaarplan. Onze school heeft een verkeerswerkgroep, bestaande uit twee ouders en een leerkracht. Jaarlijks heeft een afvaardiging van de verkeerswerkgroep een bijeenkomst met de gemeente Boxmeer, waar onder andere de verkeersveiligheid rondom de school en verkeersactiviteiten worden besproken. In groep 7 wordt het theoretisch en praktisch verkeersexamen afgenomen. Hiervoor gebruiken we de methode:

- Unit 1 t/m 3: Verkeerspoort VVN.

Kunst en cultuuronderwijs
Hieronder verstaan we: beeldende kunst, muziek, theater, dans, erfgoed, film/fotografie/media, literatuur, poëzie en architectuur. Tijdens de lessen met betrekking tot beeldende kunst (tekenen en handvaardigheid) is er aandacht voor waarnemen, experimenteren, creëren en reflecteren. Tijdens de lessen muziek komen in 8 jaar tijd alle domeinen van muziek aan bod (zingen, muziek maken, luisteren, noteren, bewegen, creëren en componeren. De overige gebieden worden gekoppeld aan onder andere Blink en vieringen. Hierbij maken we gebruik van zogenaamde cultuurfunctionarissen, die we met hun expertise de school in halen. Zo worden het geen losstaande lessen, maar wordt het betekenisvoller. De leerlingen zullen op deze manier gedurende de basisschoolperiode met alle gebieden van kunst & cultuur onderwijs kennismaken. Hiervoor gebruiken we de methodes:

- Unit 1 t/m 3: 123zing (muziek), Laatmaarzien (beeldende vorming)

Bewegingsonderwijs
Bij bewegingsonderwijs leren we de kinderen deel te nemen aan bewegingssituaties en zich daarin te ontwikkelen en een positieve houding te ontwikkelen met betrekking tot beweging, sport en spel. De lessen in bewegingsonderwijs (gymlessen) worden gegeven door een vakdocent en vinden meestal plaats in de sporthal De Schutsboom en een enkele keer buiten.

Levensbeschouwing
Klimop is van oorsprong een katholieke basisschool. Ons onderwijs is gericht op de mens en zijn wereld. We willen ruimte bieden aan ieder individu. Dit komt tot uiting in de omgang met elkaar, de verschillende projecten en de sfeer die op school heerst. We besteden bewust ook aandacht aan andere geloofsovertuigingen. Alle kinderen nemen deel aan een viering bij feesten als Kerstmis en Pasen. We vinden het belangrijk deze vieringen zo veel mogelijk samen te doen.

Zelfregulerend leren en huiswerk
Op Klimop vinden we het van belang om onze leerlingen uit te rusten met zelfregulerende vaardigheden zodat zij het eigen leren, op school én thuis, kunnen sturen. Zo worden er van groep 1 t/m 8 instructies gegeven in deze vaardigheden en evalueren de leerlingen hierop. Omdat het zelfregulerend leren voorwaardelijk blijkt te zijn voor het kunnen maken van huiswerk willen we deze twee aspecten aan elkaar koppelen: huiswerk in de vorm van leerwerk zodat gericht geoefend kan worden met zelfregulerende vaardigheden. Daarnaast zal er middels het huiswerk extra geoefend worden met lesstof uit de groepen zodat kennis bijgespijkerd kan worden. Het maken van huiswerk zal in de bovenbouw plaatsvinden (groep 6 t/m 8).

ICT en mediawijsheid
De inzet van de computer binnen ons onderwijs groeit. Elke unit beschikt over Ipads, chromebooks en/of laptops en deze worden gedurende de lesdag regelmatig ingezet. Ook de leerkracht maakt gebruik van het digibord en communicatie met ouders over de (ontwikkeling van) de leerling verloopt via online platformen als MijnRapportfolio en Parro. We vinden het van belang dat kinderen de mogelijkheden, maar ook gevaren van internet kennen. Daarom krijgen kinderen in de bovenbouw educatie met betrekking tot mediawijsheid. De school zal proberen om de leerlingen in een zo veilig mogelijke internet- en e-mailomgeving te laten werken.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Vroeger was het in de wet geregeld dat kinderen die voor 1 oktober 6 jaar werden, naar groep 3 gingen. Sinds de Wet op het Basisonderwijs is deze strakke richtlijn afgeschaft. Wel is uit wetenschappelijk onderzoek en uit onze eigen ervaring gebleken dat de meeste kinderen rond de zes jaar zover in hun ontwikkeling zijn dat zij kunnen starten met het aanvankelijk lezen en het rekenen. Natuurlijk zijn niet alle kinderen tegelijk in die fase van ontwikkeling; er zijn onderlinge verschillen en daar willen wij ook rekening mee houden. Ons uitgangspunt is om ons onderwijs zo adaptief mogelijk te laten zijn en bij de ontwikkeling van het kind aan te sluiten. Om deze overgang zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen is unit 1 opgebouwd uit leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen kunnen zo spelenderwijs kennismaken met groep 3 en kinderen van groep 3 kunnen nog genoeg spelend leren. Kinderen leren van en met elkaar, jong leert van oud en oud leert van jong.

De onderwijsinspectie is van mening dat alle kinderen die voor 1 januari van het betreffende schooljaar zes jaar worden, het volgend schooljaar naar groep 3 zouden moeten gaan. Als deze kinderen toch in groep 2 blijven, moet de school daar duidelijk aantoonbare redenen voor kunnen aanvoeren. Dit betekent dat wij met ouders/verzorgers van kinderen die voor 1 januari zes jaar worden, zullen bespreken waarom zij eventueel nog niet naar groep 3 kunnen. Het uitgangspunt is altijd de mate van ontwikkeling van het kind in al zijn aspecten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijden van Klimop voldoen aan de wettelijke verplichtingen. De (basis)vakgebieden zijn evenredig verdeeld over de onderwijstijd van de leerlingen. De leerlingen krijgen voldoende tijd om zich het aanbod eigen te maken. Daarnaast zijn de lessen opgebouwd uit instructietijd en verwerkingstijd. De onderwijsactiviteiten worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van bevoegde leraren. In individuele gevallen is het mogelijk af te wijken van de schooltijden. Bijvoorbeeld bij de start van een leerling in groep 1 of in geval van ziekte van een leerling.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We streven ernaar ieder kind de ondersteuning te geven die het nodig heeft. Passend onderwijs krijgt dan ook primair vorm binnen de school. Binnen het samenwerkingsverband Stromenland worden er vijf niveaus van zorg gehanteerd. Binnen deze zorgstructuur spelen leerkrachten, intern begeleiders en ouders/verzorgers een belangrijke rol.

Er is een verdeling in vijf niveaus van ondersteuning:
1. Adaptief onderwijs, zorg in de groep. Preventie van problemen door tegemoet te komen aan de basisbehoeften van kinderen: relatie, competentie en autonomie. Ieder kind dient deze ondersteuning op school te krijgen.

2. Zorg binnen de groep. Tegemoet komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van individuele leerlingen door de eigen leerkracht. Er wordt een passend onderwijsarrangement ontworpen om de basisondersteuning te verfijnen. Onder andere de leerlingen die onvoldoende of juist opvallend grote vaardigheidsgroei laten zien.

3. Tegemoetkomen aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen door extra hulp te zoeken op schoolniveau. De leerkracht ervaart op dit niveau handelingsverlegenheid en de intern begeleider wordt betrokken bij de casus.

4. Op dit niveau ervaart de school handelingsverlegenheid. De basisondersteuning voldoet niet meer. De school gaat onder leiding van de intern begeleider op zoek naar een nieuw perspectief om het onderwijsarrangement van de leerling te verzorgen. Hiervoor kan zij gebruik maken van het Ondersteuningsteam dat werkt vanuit het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk, adviserende instanties of van extern onderzoek door een gespecialiseerd bureau.

5. Indien de school, ondanks hulp van de netwerkondersteuner van het Ondersteuningsplatform en/of andere instanties nog niet het juiste onderwijsarrangement aan de leerling kan bieden, wordt er uiteindelijk gekeken naar een andere school die het meest optimaal tegemoet kan komen aan specifieke onderwijsbehoeften van de leerling, of er wordt een zwaar arrangement aangevraagd in het kader van ‘passende plaats’ vanuit het SBO of vanuit het SO.

Passend onderwijs kan dus gerealiseerd worden op de eigen school, een andere reguliere basisschool, een SBO-school of een SO-school.

Als het kind zich niet optimaal ontwikkelt, gaat de leerkracht na wat de onderliggende problemen kunnen zijn. Het kan zijn dat de omstandigheden zodanig zijn, dat de leerkracht binnen de groep de problemen op kan lossen. Als een leerkracht een probleem signaleert, bespreekt hij/zij dit met de intern begeleider. Zij nemen dan samen een besluit over een mogelijke vervolgaanpak. Dit kan inhouden dat er een observatie gaat plaatsvinden door de intern begeleider. Ook kan ervoor gekozen worden om een hulpvraag in te dienen bij het ondersteuningsplatform of bij een andere externe instelling. Voordat dergelijke stappen worden ondernomen, wordt altijd met de ouders/verzorgers over de ondersteuningsbehoeften gesproken. Wanneer blijkt dat de geboden ondersteuning onvoldoende rendement oplevert en het kind zich daardoor onvoldoende ontwikkelt, wordt de mogelijkheid van een overgang naar een andere school, bijvoorbeeld speciaal basisonderwijs, besproken. De ouders/verzorgers spelen in deze procedure een belangrijke rol. Iedere stap wordt met hen overlegd en er wordt telkens om toestemming gevraagd.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Meer- en hoogbegaafdheid
Op Klimop hebben we de ambitie om onze leerkrachten nog meer uit te rusten met kennis van de mogelijkheden voor het afstemmen van onderwijs op meer- en hoogbegaafde kinderen en hoe dit toe te passen in de dagelijkse praktijk. Meer- en hoogbegaafde kinderen worden hierdoor meer uitgedaagd en hebben meer plezier in het leren. Er is een professionele leergemeenschap van leerkrachten samengesteld die op dit gebied het huidige beleid zal actualiseren en aanscherpen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op Klimop vinden we het van belang om de overgang van het peuteraanbod naar groep 1 zo klein mogelijk te maken. Daarom werken we intensief samen met peuteraanbod Olleke Bolleke (Spring). Zo worden er samen activiteiten georganiseerd, zoals de Nationale Voorleesdagen, Sinterklaas en de Bosdag. Wanneer een kind bijna vier jaar wordt komt het onder de tijd van het peuteraanbod diverse keren wennen in unit 1 tijdens de werkles en/of buitenspelen zodat er al kennis is gemaakt met de klasgenootjes en leerkrachten. Er vindt een overdracht plaats tussen de leidsters van het peuteraanbod en leerkrachten van groep 1 wanneer een leerling de overstap naar de basisschool maakt. Indien gewenst neemt de intern begeleider van de school, na goedkeuring van ouders, ook deel aan deze overdracht.

In unit 1 (groep 1, 2 en 3) staat het spelend leren centraal. Vanuit thema's stellen leerkrachten een beredeneerd aanbod op rondom de vakgebieden voorbereidend- en aanvankelijk lezen, beginnende gecijferdheid en rekenen, handvaardigheid, themahoeken, etc. Leerlingen krijgen instructies in het instructielokaal en verwerken in het verwerkingslokaal. Ter automatisering van de kennis (zoals de telrij, de letters, etc.) wordt regelmatig bewegend leren ingezet.

Terug naar boven