KBS St. Jozef

Tuinstraat 15 5121 EG Rijen

  • achterkant
  • ontdekkend leren
  • Schoolfoto van KBS St. Jozef
  • Schoolfoto van KBS St. Jozef

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
Om de vorderingen van de leerlingen objectief in kaart te kunnen brengen, werken we op school met het Cito LeerlingVolgSysteem (LVS); toetsen op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen worden per half jaar afgenomen.
De toetsen zijn landelijk genormeerd, d.w.z. dat de resultaten vergeleken worden met alle andere leerlingen in Nederland die net zoveel onderwijs hebben genoten. Doordat de toetsen voor alle leerlingen binnen een bepaald leerjaar gelijk zijn en de toetsafname op dezelfde manier gebeurt, is er sprake van een objectieve toets. Het LVS begint bij groep 3 en loopt door tot en met groep 8.
De toetsscores kunnen omgezet worden in een vaardigheidsgroei. In groepsplannen worden per leerling de verwachtingen en handelwijze van de leerkracht beschreven en vindt op basis van de toetsresultaten een evaluatie plaats. Er worden per vakgebied (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen) per jaar twee groepsplannen opgesteld. Halverwege vindt een tussenevaluatie plaats op basis van observaties en methodetoetsen.
In de kleutergroepen wordt gewerkt met KIJK, een observatie-instrument waarin op vastgestelde tijden de ontwikkeling van het kind op diverse gebieden geregistreerd wordt. Dit zijn o.a.: motoriek, taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Behalve de evaluatie van de Cito-toetsgegevens op leerlingniveau, vindt er ook een evaluatie op groeps- en leerjaarniveau plaats. De evaluatie kan aanleiding zijn tot het opstellen van nieuwe (vervolg)acties.

Extra ondersteuning
De ondersteuning van leerlingen die extra zorg nodig hebben wordt zoveel mogelijk in de groep gegeven. (De andere kinderen uit die groep zijn dan zelfstandig aan het werk.) De kinderen blijven zo in hun vertrouwde groepsomgeving. Sommige leerlingen hebben meer ondersteuning nodig. Deze wordt dan buiten de groep, individueel of in kleine groepjes gegeven.

Samenwerking met externe bureaus
Regelmatig besluiten ouders zelf tot onderzoek. In dat geval is het niet vanzelfsprekend dat wij als school bij elk gesprek aansluiten. Uiteraard leveren wij altijd informatie aan externen aan wanneer ouders hierom vragen. Indien onderwijs geen deel uitmaakt van het onderzoek zijn wij niet aanwezig bij het gesprek, maar horen wij graag van ouders of er uit een onderzoek adviezen zijn gekomen waar de school iets in kan betekenen. In alle andere gevallen beslissen we in goed overleg met elkaar of we als school aansluiten.

Ondersteuningsarrangement
Sommige leerlingen hebben specifieke behoeften. Door het Samenwerkingsverband wordt/is dan een ondersteuningsarrangement 'zware ondersteuning' toegekend. Om aan de specifieke behoeften tegemoet te kunnen komen, worden de leerkrachten van deze kinderen geadviseerd en ondersteund door begeleider passend onderwijs van RSV. Voor deze consultatie moet u als ouder wel toestemming verlenen. 
Indien nodig zijn er voor deze kinderen speciaal meubilair en/of materialen aanwezig. 

Sommige leerlingen krijgen, buiten schooltijd, ook van externe RT’ers remedial teaching. We gaan er vanuit dat ouders deelname aan externe RT melden aan de groepsleerkracht.

Het aanbieden van een gedifferentieerd leerstofaanbod
In iedere groep zitten kinderen die andere leerdoelen of onderwijs behoeften hebben. Voor het ene kind is meer herhaling van belang en voor een ander kind juist meer verdieping. Sommige leerlingen werken met pluswerk voor rekenen en/of taal voor meer uitdaging.
Daarnaast bieden we ook verrijkings??werk, bijvoorbeeld op het gebied van wereldoriëntatie. De kinderen gaan dan dieper in op een bepaald onderwerp d.m.v. zoek-en denkopdrachten. Dit leren ze zelfstandig en in samenwerking uit te voeren. 
Het aanbod is niet vrijblijvend voor de kinderen, hier worden wel eisen en doelen aan gesteld.  

Ook sluiten we zo goed mogelijk aan bij de onderwijsbehoefte van de kinderen die op een of meer ontwikkelingsgebieden meer dan gemiddeld begaafd zijn.  
Deze leerlingen krijgen een Plusklas aanbod wat ze onder begeleiding ??leren opstarten ?en waarbij de nadruk ligt op het leerproces, het belang van fouten maken, zelfreflectie en niet ?op het product. Voor signalering en diagnostiek hanteren we hiervoor o.a. het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid. 

Observaties 
In de groepen worden kinderen regelmatig geobserveerd om hun ontwikkeling te volgen. Dit gebeurt door de eigen leerkracht of de intern begeleider. Soms gebeurt dit, na goedkeuring van de ouders, door een externe deskundige. Het doel van deze observaties is meer informatie over het kind te verzamelen, zodat de school het kind beter kan helpen.  

Meerbegaafdheid 
Onder meerbegaafdheid verstaan we zowel hoogbegaafde kinderen, als kinderen die wel duidelijk meer aan kunnen. 
Onder hoogbegaafden vallen de leerlingen met:
- Een IQ van boven de 130 en/of met hoge capaciteiten
- Een grote motivatie om te presteren
- Een groot creatief denkvermogen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze school beschikt over een heldere procedure voor de VO-advisering en het omgaan met heroverwegingen

Hoe verloopt het traject van advisering en overgang naar het voortgezet onderwijs? 

Groep 6

Eind groep 6 geeft de leerkracht het uitstroomperspectief mee voor het laatste rapport. Ouders van leerlingen waar twijfel over is of waar toelichting gewenst is, worden uitgenodigd voor een gesprek. Het doel van het gesprek is het afstemmen van verwachting wat betreft toekomstige instroom VO.  

Groep 7

Eind groep 7 nodigt de leerkracht ouders en kind uit voor een gesprek over het voorlopig advies. Dit wordt opgesteld aan de hand van voorspelling best passend vervolgonderwijs uit het leerlingvolgsysteem, toetsgegevens LVS en (huis)werkhouding/motivatie van de leerling. 

Groep 8       

  1. Begin groep 8 krijgen ouders van de leerkracht een informatieblad met tijdspad en data over oa open dagen van de VO scholen, en activiteiten die te maken hebben met de overstap naar het VO. 
  2. In oktober worden de B-toetsen van cito afgenomen. 
  3. Daarna verzamelt de leerkracht van groep 8 alle relevante gegevens van de leerling (observatiegegevens, motivatie/werkhouding, toetsgegevens LVS). Deze worden vergeleken met de 2 adviezen tot nu toe: eind 6 (indicatieve advies) en eind 7 (voorlopig advies).
  4. Bij de 10 minutengesprekken (november) wordt het voorlopig advies nogmaals (indien nodig bijgesteld) gecommuniceerd met de ouders en het kind.
  5. In januari vult de leerkracht voor elke leerling een adviesformulier van het RSV in. Het definitief advies voor het VO wordt gecommuniceerd met ouders en het kind in een gesprek. Het overstapdossier wordt met ouders besproken en evt. aangevuld. Ouders ondertekenen het adviesformulier, daarna krijgen zij dit mee. Dit wordt bij aanmelding door de ouders afgegeven aan het VO. 
  6. Vanuit het VO worden onderwijsmarkten en open dagen georganiseerd. Er mag maximaal één meeloopdag worden gevolgd onder schooltijd. Hiervoor moeten ouders toestemming vragen. Ouders melden zelf hun kind aan bij een VO school in de landelijk vastgestelde periode in maart. Dit met het aanmeldformulier van de desbetreffende school. 
  7. In februari groep 8 nemen alle leerlingen deel aan de doorstroomtoets. Kinderen met een dyslexieverklaring kunnen gebruik maken van de compenserende maatregelen zoals Cito ze aanbiedt en conform onze toetsafname afspraken. 
  8. Half maart (landelijk vastgestelde datum) ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets. 
  9. De leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en  de schoolleider bekijken of de resultaten van de doorstroomtoets overeenkomen met de gegeven adviezen. Als de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het oorspronkelijke advies, dan is de basisschool verplicht het advies te heroverwegen. Wanneer uit heroverweging blijkt dat een hoger schooladvies passender is, kan het definitieve advies herzien worden. 
  10. Ouders van leerlingen waarbij de uitslag hoger uitvalt worden gebeld en er wordt overlegd over het advies. Na deze telefonische contacten krijgen de leerlingen de uitslag mee naar huis in een gesloten envelop. 
  11. Na aanmelding volgen gesprekken met de contactpersonen Voortgezet Onderwijs over aanmelding en aanname van de leerlingen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school wil een veilige plek zijn, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is daarbij voorwaarde: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. We zijn samen een groep en samen de school. We werken samen, we helpen elkaar, we troosten elkaar, we beleven samen leuke en minder leuke momenten. En iedereen mag zichzelf zijn. De school is de plek waarin we onszelf, de ander en de wereld ontdekken.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Oog en oor hebben voor anderen
  • Verantwoordelijk
  • Zorgzaam en betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 23 februari 2016 heeft de Inspectie onze school bezocht.

Zij hebben 8 groepen bezocht, gesprekken gevoerd met Intern begeleiders, team, leerlingen en directie. Daarnaast hebben zij documenten bestudeerd. Aan het einde van de dag voerden zij een afsluitend gesprek met management team, intern begeleiders, bestuur en directie.

Op basis van het bezoek is ons weer basistoezicht toegekend. Vanuit  het rapport, wat u hier op de site kunt vinden en wat ook bij Scholen op de Kaart te zien zal zijn vanaf mei 2016, hebben we weer vervolgafspraken met het team gemaakt om door te blijven werken aan onze kwaliteit. 

Terug naar boven