Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Op De Kring gebruiken we de methode KWINK voor sociaal/ emotioneel leren:
De methode gebruiken in groep 1-8
Ook is er een KWINK coach op de school:
Sacha Rozemond; tevens CSV en IVP
KWINK voor sociaal-emotioneel leren Helpt verstorend gedrag, waaronder pesten, voorkomen door kinderen - met een groepsbrede aanpak - positief gedrag aan te leren Wat zijn de tien belangrijkste kenmerken van Kwink? Kwink: is een methode voor sociaal-emotioneel leren - inclusief burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid - voor de hele basisschool; helpt verstorend gedrag – waaronder pestgedrag - voorkomen door kinderen met een groepsbrede aanpak positief gedrag aan te leren; wordt volledig online aangeboden op drie niveaus: onder-, midden- en bovenbouw en bestaat uit twintig lessen per jaar; werkt op basis van vijf fundamentele levensvaardigheden (competenties voor sociaal-emotioneel leren) en een aantal belangrijke wetenschappelijk bewezen inzichten; vindt preventie in het kader van passend onderwijs van groot belang, zodat met snelle, lichte maatregelen en interventies ‘reparatie achteraf’ vermeden kan worden; levert - in combinatie met goed klassenmanagement en door rekening te houden met groepsdyna- mische processen - een veilige leer- en leefomgeving op waar de hele groep van pro teert; is erop gericht om door deze positieve groepsaanpak ook de leeropbrengsten voor vakken als taal, rekenen en lezen te verhogen; opent voor kinderen via internet een oefenomgeving door een ctieve ‘wereld’ aan te bieden waarin dieren, met uitgesproken menselijk gedrag, situaties meemaken die zich ook in de gewone wereld kunnen voordoen, zodat er herkenning en/of identi catie mogelijk is voor kinderen; (is meetbaar via MONITOR VenstersPO) sluit aan bij de eisen van passend onderwijs en werkt met de principes van handelingsgericht werken. Op welke inzichten is Kwink gebaseerd? Handelingsgericht werken en passend onderwijs Wat is de onderwijsbehoefte van een kind? Wat kan een leraar hem bieden? Hoe ga je om met verschillen tussen kinderen in de groep? Dat zijn vragen die horen bij passend onderwijs waarin handelingsgericht werken cruciaal is. Net als het tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoefte van de leraar, zodat hij met vertrouwen en kennis ook werkelijk de onderwijsbehoefte van de groep of een kind op planmatige wijze kan invullen. Voor rekenen, taal en lezen, maar ook – zoals we straks zullen aantonen – voor gedrag, vertaald in het begrip: sociaal-emotioneel leren. ● Kwink verwerkt in haar methodiek de principes van handelingsgericht werken. Structurele aandacht voor sociaal-emotioneel leren (SEL) Internationaal onderzoek wijst uit dat leerlingen van scholen die sociaal-emotioneel leren vormgeven door middel van een sterk ingevuld SEL-programma hoger scoren op taal, lezen en rekenen dan scholen die dat niet doen. Het is belangrijk de balans tussen die twee (SEL versus schoolse vakken) goed in evenwicht te houden waardoor er ruim voldoende tijd overblijft voor het structureel verbeteren van het pedagogisch klimaat. Want als je dat op een planmatige manier doet, verbetert niet alleen de sfeer in de groep maar stijgen ook de cognitieve prestaties met 11%. Méér aandacht voor sociaal- emotioneel leren is dus méér leeropbrengst. 17 © Kwintessens.nl ● Kwink biedt scholen een gedegen en concrete methodiek voor sociaal-emotioneel leren en pakt dit aan binnen de groep waardoor ook de leeropbrengst voor cognitieve vakken toeneemt.