OBS De Oanset

Peinserweg 1 B 8811 HK Ried

  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken op 3 niveaus volgens de Plan, Do, Check, Act cirkel. 

Dagelijkse lessen:

Iedere les is een moment om te kijken of de leerling de aangeboden lesstof begrijpt en kan toepassen. Middels observaties en het tussentijds bekijken van de resultaten kan de leerkracht tijdig bijstellen (als dat nodig blijkt) en/of coachen. Ook wordt er gekeken naar wat de gegeven les van vandaag betekent voor de les van morgen. Moet er herhaald of versneld worden door de groep of een aantal kinderen etc.

Methode gebonden toetsen:

Met de methode gebonden toetsen kijkt de leerkracht of de aangeboden lesstof van de voorgaande weken goed beklijfd is. Mocht uit de toets blijken dat leerlingen nog hulp nodig hebben, dan is er tijdens de volgende lessen tijd om extra instructie te geven.

Methode onafhankelijke toetsen:

Middels de toetsen van CITO: "Leerling in beeld", kijken we of de lesstof van een langere periode goed beheerst wordt door de leerlingen. Is dit niet het geval, dan wordt er gekeken wanneer in de komende weken het lesdoel nogmaals aangeboden wordt. Op dat momenten krijgen de leerlingen die moeite hebben met het betreffende lesdoel, extra aandacht.

Natuurlijk acteren niet alle leerlingen op hetzelfde niveau. Dit is ook niet het streven. Het doel is om het individuele kind optimaal te laten presteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om tot een schooladvies te komen, maken wij gebruik van de Friese Plaatsingswijzer. De resultaten worden besproken met de ouders. Ook de uitkomsten van de gehanteerde doorstroomtoets worden met de ouders besproken en wordt vergeleken met het gegeven advies die gebaseerd is op de plaatsingswijzer.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

O.b.s. de Oanset is een basisschool waar kinderen uit verschillende dorpen onderwijs volgen. Onze school is dan ook een ontmoetingsplaats voor de kinderen. 

Wij vinden we dat ieder kind recht heeft op een fijne schooltijd. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat alle leerlingen deel uit maken van het groepsproces. Dit is ook de reden dat we de methode KiVa gebruiken. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Alle leerlingen leren om verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag, maar ook voor het groepsproces.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Versterkend
  • Zelfstandig
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven