OBS De Oanset

Peinserweg 1 B 8811 HK Ried

  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset
  • Schoolfoto van OBS De Oanset

Het team

Toelichting van de school

De leerkrachten voor het schooljaar 2023/ 2024 zijn:

Groep 1/2 Anneke Sinnema

Groep 3/4/5 Miriam Wijbenga

Groep 6/7/8 Ellis Comello

Groep 1 t/m 8 Waling Algra

Juf Judith is leraarondersteuner

Juf Petra is Intern Begeleidster

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer het voorkomt dat een leerkracht niet voor de groep kan staan in verband met ziekte of verlof zal er een voor de leerlingen een zo passende mogelijke oplossing gevonden worden binnen de mogelijkheden van de school. Zo proberen we de leerkrachten in eerste instantie te vervangen met eigen personeel (een groepsleerkracht, de intern begeleidster of de directeur van de school). Immers dit zijn de mensen die de kinderen kennen en vertrouwd met hen zijn. Mocht dit niet lukken, dan zoeken we vervangers uit de eigen onderwijsgroep. Deze mensen zijn bekend met de manier van werken, zoals die bestuurlijk is afgesproken (bijvoorbeeld werken met tablets of bekende methoden). In het uiterste geval zullen de kinderen worden verdeeld over de andere groepen. Mocht dit lang aanhouden, zullen de groepen bij toerbeurt thuis moeten blijven. Uiteraard doen wij ons best om dan ook een passend onderwijsaanbod te realiseren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school beschikt over een Buitenschoolse opvang. De BSO valt onder Stichting Kinderopvang Friesland!

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De tijd voor taal en lezen is onder het kopje lezen ingevuld. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen de school zijn er geen specialisten aanwezig, met uitzondering op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling . Binnen Elan onderwijsgroep hebben we wel de beschikking over specialisten als: Ambulant begeleiders, een rekenspecialist en een orthopedagoog.

Mocht het zo zijn dat andere expertise nodig is, dan is er wellicht een mogelijkheid om expertise van buiten de stichting "in te vliegen".

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Indien expertise noodzakelijk is om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden, dan is er de mogelijkheid voor collega's om een scholing of opleiding te volgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 gaan we uit van de belangstellings- en belevingswereld van het kind. Er wordt spelenderwijs gewerkt in speel-, werk en ontdekhoeken met als functie: spelend en ontdekkend leren. Hier worden onder andere voorbereidende lees-, reken- en schrijfactiviteiten (de leervoorwaarden) aangeboden. Diverse methodes worden gebruikt als bronnenboek. Het ontwikkelingsmateriaal is qua moeilijkheidsgraad geordend.  

Bij de kleuters wordt veel aandacht besteed aan creatieve en expressievakken waarbij kinderen leren zich te uiten. Daarnaast is er een groot aanbod in taalontwikkeling. Door middel van spelletjes, liedjes, versjes, inzet van de computer/ iPad en prentenboeken wordt er gewerkt aan het goed luisteren en spreken. Dit zijn belangrijke vaardigheden voor het latere taal- en leesonderwijs.

De eigen ontwikkeling van een kind is niet allesbepalend voor het aanbod. De voortgang wordt ook afgezet tegen een gewenste lijn. Hiertoe worden gegevens gebruikt van de voorschoolse periode (indien voorhanden) en observaties in de groep. Als een kind in groep 2 zit wordt de toets voor beginnende geletterdheid (Saboso) afgenomen. Afhankelijk van de uitkomst krijgt een kind op één of meer onderdelen een verrijkt aanbod en extra aandacht. Dit kan zijn omdat een kind ergens moeite mee heeft maar het kan natuurlijk ook zijn dat het juist meer uitdaging zoekt. Als de gekozen aanpak onvoldoende resultaten oplevert, kan de leerkracht hulp zoeken binnen de school (bij collega's en/of een leerlingbespreking bij de intern begeleider) of buiten de school.  Wordt er hulp gezocht buiten de school dan is dit altijd in overleg en met toestemming van de ouders/verzorgers.

Uiteraard vinden wij het belangrijk dat u als ouders/ verzorgers  voortdurend betrokken bent bij de ontwikkeling van uw zoon/dochter.   De leerlingen van groep 1 en 2 starten de dag met het inloopwerken, waarbij de leerlingen bij aankomst op school direct en effectief aan het werk gaan. Het materiaal wordt door de kleuters zelf gekozen en klaargezet op de tafel waar ze moeten gaan werken. Tijdens het inloopwerken is de leerkracht er voor de kinderen, ouders zijn welkom in de klas tot 08.15 uur. Na het inloopwerken gaan de leerlingen gezamenlijk in de kring en werken ze aan voorbereidende taal en rekenactiviteiten. Er wordt thematisch gewerkt aan ontwikkelingsdoelen, die gekoppeld zijn aan een doel van het beredeneerd aanbod.  

Eten

‘s Ochtends wordt tijd genomen om gezamenlijk fruit te eten, samen met een beker water. Het fruit wordt door de school aangeschaft. Hiervoor vragen wij een jaarlijkse bijdrage van € 50,-. In overleg met de leerkracht kan dit in termijnen betaald worden. Leerlingen mogen geen snoep of koek e.d. mee. Tussen de middag eten en drinken de kinderen hun meegebrachte lunch en hun drinken.  

Gymnastiekkleding

Vrijwel dagelijks staat lichamelijke opvoeding op het programma. Meestal wordt dit buiten aangeboden. Op vrijdag hebben de kinderen uit de onderbouw gymnastiekles in de Rede. Het is belangrijk dat de kinderen kleren aan hebben waarin ze zich makkelijk kunnen bewegen. Gymschoenen en/ of sportschoenen zijn voor die dag ook aan te raden (dus geen rubberlaarzen of slippers).   

Kleding

De activiteiten in de kleutergroep zijn divers. De kans dat door het spel in de zandbak, bij het verven, aan de watertafel of bij het knippen en plakken de kleding vuil wordt is reëel. Zelfs met in school aanwezige schortjes en shirts is dat niet te voorkomen. We vragen daarvoor begrip, te meer daar veel beperkingen een goede leersituatie in de weg staan.

Terug naar boven