Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school beschikt over een Buitenschoolse opvang. De BSO valt onder Stichting Kinderopvang Friesland!
De tijd voor taal en lezen is onder het kopje lezen ingevuld.
Binnen de school zijn er geen specialisten aanwezig, met uitzondering op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling . Binnen Elan onderwijsgroep hebben we wel de beschikking over specialisten als: Ambulant begeleiders, een rekenspecialist en een orthopedagoog.
Mocht het zo zijn dat andere expertise nodig is, dan is er wellicht een mogelijkheid om expertise van buiten de stichting "in te vliegen".
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Indien expertise noodzakelijk is om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden, dan is er de mogelijkheid voor collega's om een scholing of opleiding te volgen.
In de groepen 1 en 2 gaan we uit van de belangstellings- en belevingswereld van het kind. Er wordt spelenderwijs gewerkt in speel-, werk en ontdekhoeken met als functie: spelend en ontdekkend leren. Hier worden onder andere voorbereidende lees-, reken- en schrijfactiviteiten (de leervoorwaarden) aangeboden. Diverse methodes worden gebruikt als bronnenboek. Het ontwikkelingsmateriaal is qua moeilijkheidsgraad geordend.
Bij de kleuters wordt veel aandacht besteed aan creatieve en expressievakken waarbij kinderen leren zich te uiten. Daarnaast is er een groot aanbod in taalontwikkeling. Door middel van spelletjes, liedjes, versjes, inzet van de computer/ iPad en prentenboeken wordt er gewerkt aan het goed luisteren en spreken. Dit zijn belangrijke vaardigheden voor het latere taal- en leesonderwijs.
De eigen ontwikkeling van een kind is niet allesbepalend voor het aanbod. De voortgang wordt ook afgezet tegen een gewenste lijn. Hiertoe worden gegevens gebruikt van de voorschoolse periode (indien voorhanden) en observaties in de groep. Als een kind in groep 2 zit wordt de toets voor beginnende geletterdheid (Saboso) afgenomen. Afhankelijk van de uitkomst krijgt een kind op één of meer onderdelen een verrijkt aanbod en extra aandacht. Dit kan zijn omdat een kind ergens moeite mee heeft maar het kan natuurlijk ook zijn dat het juist meer uitdaging zoekt. Als de gekozen aanpak onvoldoende resultaten oplevert, kan de leerkracht hulp zoeken binnen de school (bij collega's en/of een leerlingbespreking bij de intern begeleider) of buiten de school. Wordt er hulp gezocht buiten de school dan is dit altijd in overleg en met toestemming van de ouders/verzorgers.
Uiteraard vinden wij het belangrijk dat u als ouders/ verzorgers voortdurend betrokken bent bij de ontwikkeling van uw zoon/dochter. De leerlingen van groep 1 en 2 starten de dag met het inloopwerken, waarbij de leerlingen bij aankomst op school direct en effectief aan het werk gaan. Het materiaal wordt door de kleuters zelf gekozen en klaargezet op de tafel waar ze moeten gaan werken. Tijdens het inloopwerken is de leerkracht er voor de kinderen, ouders zijn welkom in de klas tot 08.15 uur. Na het inloopwerken gaan de leerlingen gezamenlijk in de kring en werken ze aan voorbereidende taal en rekenactiviteiten. Er wordt thematisch gewerkt aan ontwikkelingsdoelen, die gekoppeld zijn aan een doel van het beredeneerd aanbod.
Eten
‘s Ochtends wordt tijd genomen om gezamenlijk fruit te eten, samen met een beker water. Het fruit wordt door de school aangeschaft. Hiervoor vragen wij een jaarlijkse bijdrage van € 50,-. In overleg met de leerkracht kan dit in termijnen betaald worden. Leerlingen mogen geen snoep of koek e.d. mee. Tussen de middag eten en drinken de kinderen hun meegebrachte lunch en hun drinken.
Gymnastiekkleding
Vrijwel dagelijks staat lichamelijke opvoeding op het programma. Meestal wordt dit buiten aangeboden. Op vrijdag hebben de kinderen uit de onderbouw gymnastiekles in de Rede. Het is belangrijk dat de kinderen kleren aan hebben waarin ze zich makkelijk kunnen bewegen. Gymschoenen en/ of sportschoenen zijn voor die dag ook aan te raden (dus geen rubberlaarzen of slippers).
Kleding
De activiteiten in de kleutergroep zijn divers. De kans dat door het spel in de zandbak, bij het verven, aan de watertafel of bij het knippen en plakken de kleding vuil wordt is reëel. Zelfs met in school aanwezige schortjes en shirts is dat niet te voorkomen. We vragen daarvoor begrip, te meer daar veel beperkingen een goede leersituatie in de weg staan.