Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanaf groep 3 maken wij op De Wingerd gebruik van het \"LIB\" (Leerling In Beeld) leerlingvolgsysteem, voorheen \"Cito\" genaamd. Op de gebieden lezen (begrijpend en technisch), rekenen, spelling en woordenschat wordt per leerling door middel van deze methode onafhankelijke toets bekeken waar zij staan ten opzichte van zichzelf, de groep en het landelijk gemiddelde. Tweemaal per jaar vindt zo'n meetmoment plaats.
De opbrengsten van deze meetmomenten worden door het team uitgebreid geëvalueerd op een studiedag. Naar aanleiding van deze resultaten worden de plannen aangepast of nieuwe gemaakt. (deze plannen worden op leerling-, groeps- en schoolniveau gemaakt en geëvalueerd)
Beleid van de school met betrekking tot doorstroming van kinderen naar een volgend schooljaar
Het kan voorkomen, dat wij ouders adviseren hun kind op grond van zijn/haar prestaties een jaar over te laten doen. Dit advies geven wij slechts wanneer wij denken dat een extra jaar het kind ten goede zal komen. Wij zullen daar uitvoerig met de ouders over spreken; wij stellen dan altijd de vraag wat het beste is voor het kind. Doubleren behoort tot de uitzonderingen. Een groep ‘overslaan’ of versnellen behoort ook tot de mogelijkheden. Uiteraard gaat ook dit in goed overleg met ouders en waar mogelijk met het kind.
Leerjaren 1 en 2
Het valt onder het beleid van de school welke leerlingen overgaan. De overgang van een leerling heeft niet zozeer meer te maken met leeftijd, maar met de ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt. Dit gaat altijd in overleg met ouders.
Leerjaren 3 t/m 8
We gaan uit van de onderwijsbehoeften van het kind en bekijken per individuele leerling in welke groep hieraan het beste tegemoet gekomen kan worden. Wij gaan altijd voor een beslissing in goed overleg met ouders en, indien mogelijk, met het kind. Een gezamenlijke, weloverwogen beslissing, waarin iedereen achter het besluit staat, is het ultieme doel. In een enkel geval komt het voor dat ouders en school het niet eens zijn of worden. De school dient dan beargumenteerd aan te geven waarom een leerling zou moeten doubleren dan wel over zou moeten gaan (op grond van de informatie die op de hierboven genoemde wijzen verkregen wordt). In het uitzonderlijke geval dat school en ouders er niet uitkomen, houdt school zich aan de volgende regel:‘De eindverantwoordelijkheid voor het onderwijs, dus ook de eindbeslissing over doublure of plaatsing in een bepaalde groep ligt, indien aan de orde, bij de directeur’.
Doorstroomtoets
Leerlingen uit groep 8 maken in februari een doorstroomtoets. Er is één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Dit is een landelijke regeling waar scholen niet vanaf mogen wijken. De school maakt het schooladvies voor de leerling op basis van: de (leer)resultaten en informatie uit het leerlingvolgsysteem van de schoolloopbaan van de leerling; vaardigheden van de leerling; informatie van collega’s zoals leraren uit voorgaande jaren en de kwaliteitscoördinator.
Het tijdpad ziet er als volgt uit:
Tussen 10 en 31 januari: Leerlingen en ouders/verzorgers ontvangen hun voorlopige schooladvies.
Tussen 27 januari en 16 februari 2025: Leerlingen maken de doorstroomtoets digitaal. De papieren toetsen zijn op 4 en 5 februari.
Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders/verzorgers van de school het definitieve schooladvies.
Week tussen 25-31 maart: Alle leerlingen melden zich aan voor de middelbare school.
(Voor leerlingen die de overstap maken naar het VSO geldt de centrale aanmeldweek niet.)Het professionele oordeel van de school blijft leidend voor plaatsing in het voortgezet onderwijs. Daarom is er eerst het schooladvies en volgt daarna de doorstroomtoets. De school geeft een hoger definitief schooladvies als de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet of deels te verhogen. De school moet dat dan motiveren. De school hanteert de Handreiking schooladviezen voor de totstandkoming en bijstelling van het schooladvies.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We handelen en leren vanuit een aantal centrale waarden.
Deze zijn: respect, verantwoordelijkheid, veiligheid/geborgenheid, gelijkwaardigheid, vertrouwen, samenwerking, ambitie, positiviteit en betrokkenheid. Op een veilige school, waar vertrouwen een kernwoord en basisvoorwaarde is, zijn we samen met ouders/verzorgers optimaal betrokken bij het kind. We zijn vanaf 2020 officieel een ‘Vreedzame school’. We hebben hiervoor een grondwet opgesteld:Respect en positieve communicatie
Op onze school respecteren we -en zorgen we voor- elkaar. We houden ons aan de principes van positieve communicatie en denken in kansen en mogelijkheden.Verantwoordelijkheid en eigenaarschap
Wij voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor de school, voor elkaar en voor onze eigen doelen en leerproces. Leerlingen zijn trots op zichzelf, kennen eigen talenten en hebben een positief en reëel zelfbeeld wanneer zij onze school verlaten.Samenwerking, ambitie en resultaatgericht
Team, leerlingen, ouders/verzorgers en partners maken samen ‘De Wingerd, dat zijn wíj’. Wij leren van, met en aan elkaar. We ademen ambitie en ‘leren is leuk’ in- en uit. Iedereen in ons team is en voelt zich aantoonbaar competent, staat voortdurend open voor ontwikkeling, resultaatgroei en is trots op zijn/haar baan en de school.Toekomstig IKC en wijkfunctie
Als toekomstig IKC (opvang- en leercentrum in nieuwbouw) voor kinderen van 0 tot 13 jaar streven we naar optimale verbinding en samenwerking met onze partners, zien we een zichtbare doorgaande lijn en nemen we een steeds centralere plek in de wijk in.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.