Christelijke Basisschool De Wingerd

Da Costalaan 1 2985 BC Ridderkerk

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Wingerd

Het team

Toelichting van de school

Op De Wingerd werken ervaren en betrokken mensen. Leerkrachten, onderwijsondersteuners, bouwcoördinatoren, een administratief medewerkster, twee conciërges, twee kwaliteitscoördinatoren, een teamleider en een directeur. Zij zijn degenen die voor het grootste deel het warme en uitnodigende klimaat van onze school bepalen. De leerkrachten spelen de belangrijkste directe rol. Immers, de leerkracht heeft een duidelijke voorbeeldfunctie voor het kind. Reden om aan de kwaliteiten van de leerkracht alle aandacht te geven die nodig is. De leerkrachten op De Wingerd zijn er goed in een rustige en aandachtige sfeer te scheppen. Zij gaan relaties aan en laten deze ontstaan. Ze hebben oog voor de soms grote verschillen tussen de kinderen. Ze kunnen onderwijs op maat bieden aan meerdere kinderen in de groep. Ze zorgen dat de lesstof gevarieerd is en past bij de leeftijdsgroep en het individuele kind. Zij bieden leerlingen voldoende mogelijkheden tot kiezen.

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof wordt zoveel mogelijk opgevangen met voor de leerling vertrouwde gezichten.

Bij periodes van langer verlof wordt gezocht naar een structurele oplossing binnen of buiten het team van leerkrachten van De Wingerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken samen met kinderopvangorganisatie SKR.
Kleuters leren op onze school voornamelijk door te spelen. Het onderwijs in onze onderbouw is gebaseerd op de doelen van het leerlingvolgsysteem "Mijn Kleutergroep". Door spel laten we kinderen ervaringen opdoen die bijdragen aan een brede persoonsontwikkeling.
Er wordt een brede basis gelegd voor ontwikkeling, waarin kennis en vaardigheden een zinvolle plaats innemen.
Enkele belangrijke doelen voor kleuters zijn:

● Zelfredzaamheid (kinderen moeten zindelijk zijn als ze naar school gaan).
● Samenwerken.
● Initiatieven nemen.
● Zelfstandigheid.
● Communiceren.
● Taal- en rekenontwikkeling.

Leerkrachten spelen hierin een belangrijke rol. Zij ontwerpen met de kinderen een betekenisvolle leeromgeving waarin de kinderen al deze ervaringen op kunnen doen. Activiteiten worden aangeboden in de verschillende hoeken en vanuit de grote en kleine kring. Wie speelt in de huishoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met Lotto leert ook de getallen en kleuren, wie op een vel papier de golven van de zee tekent, is bezig met voorbereidend schrijven, enzovoort.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Overzicht methoden groep 3 t/m 8

Technisch lezen
In groep 3 gebruiken wij de methode "Veilig leren lezen". 
In groep 4 t/m 8 hebben we de methode "Karakter", waarin kinderen op hun eigen niveau worden uitgedaagd om veel en gevarieerd te lezen.

Begrijpend lezen
Vanaf groep 4 gebruiken wij de methode "Leeslink". Deze methode biedt een aanpak voor verdiepend lezen. De kinderen gaan samen met elkaar actief aan de slag met rijke teksten die zowel hun woordenschat, als de kennis van de wereld vergroot.

Taal en Spelling
De methode "Staal" gebruiken wij voor taal en spelling. Hierin werken we aan alle aspecten van taal, zoals spreken, stellen en luisteren. 

Rekenen
Voor rekenen gebruiken wij de methode "Wereld in getallen". Dit is een methode die uitgaat van realistisch rekenen. Tevens wordt er een beroep op inzicht gedaan. Daarnaast zetten we ook de methode "Met Sprongen Vooruit" in, een productief oefenprogramma op rekengebied. De verwerking van rekenen doen wij in groep 3 op papier en vanaf groep 4 op een chromebook in het programma Snappet.

Schrijven
Wij schrijven op De Wingerd met blokschrift. In groep 3 gebruiken wij de methode "Pennenstreken", die hoort bij "Veilig Leren Lezen". Vanaf groep 4 gebruiken wij de methode "Klinkers". 

Engels
Vanaf dit schooljaar gebruiken wij een nieuwe methode, "Blink Engels". In deze methode worden de populairste songs van dit moment als basis voor de lessen gebruikt. Alle vaardigheden komen aan bod: luisteren, lezen, spreken en schrijven.

Wereldoriëntatie
Voor wereldoriëntatie maken wij gebruik van de methode "Faqta". Dit is een geïntegreerde methode: de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, kunst, wetenschap, techniek en burgerschap zijn in de lessen verweven. 

Sociaal-emotioneel & burgerschapsonderwijs
De methode "De Vreedzame School" gebruiken wij voor het ontwikkelen van de sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn.

Bijbelonderwijs
Voor ons Bijbelonderwijs gebruiken wij de ‘samenleesbijbel’ met een zelf uitgezette verhaallijn, passend bij de leeftijden van iedere groep. Daarbij zingen we Christelijke liederen in de klas en besteden we uitgebreid aandacht aan de Christelijke feesten op school en in de klas.

Muziek
De methode "123zing" gebruiken wij voor muziek. 

Beeldende vorming en kunstzinnige oriëntatie
"Laat maar zien" is een online methode voor beeldend onderwijs en cultuureducatie. De methode integreert hierbij de 21-ste eeuwse vaardigheden. Verder wordt beeldende vorming geïntegreerd binnen de thema’s van de methode "Faqta".

Bewegingsonderwijs
Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs verzorgen de gymlessen voor de groepen 1 t/m 8 op maandag, donderdag en vrijdag. Alle groepen krijgen bewegingsonderwijs in de gymzaal. Daarnaast verzorgt Facet Ridderkerk bewegingsmomenten op het schoolplein. Ook organiseert Facet Ridderkerk jaarlijks een sportdag. 

Kamp groep 8
In groep 8 gaan de kinderen op kamp. Dit kamp heeft zowel een educatief als ontspannend karakter. Hier vragen wij eenmalig een vrijwillige bijdrage van ouders voor. 

Raketklas
De Raket is de bovenschoolse plusklas van de 11 basisscholen van het PCPO Barendrecht en Ridderkerk..
Een aantal meer- en hoogbegaafde leerlingen van de PCPO scholen krijgt op donderdagochtend (Raket Jonge Kind) of maandagochtend (Raket Oudere Kind) onderwijs en ontvangt begeleiding van een specialistisch opgeleide leerkracht. Vanuit De Raket wordt ook ambulante begeleiding gegeven aan de leerkrachten van reguliere klassen binnen PCPO.
Leerkrachten kunnen, in overleg met ouders, kinderen opgeven om deel te nemen aan deze plusklas. De toelatingscommissie selecteert vervolgens de leerlingen die deel mogen nemen.
De Raket is gehuisvest in het schoolgebouw van CBS De Groen van Prinsterer, locatie Hof van Maxima, te Barendrecht.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het \"SchoolOndersteuningsPlan\" (SOP) van de school beschrijven wij uitgebreid wat onze mogelijkheden zijn. Als voorbeeld vindt u hieronder de beschrijving van de basisondersteuning op fysiek en medisch gebied. Het volledige SOP is op school aanwezig. Indien gewenst kunt u dit inzien bij directie of kwaliteitscoördinatoren.

Basisondersteuning Fysiek/medisch

Iedere leerling met een fysiek/medische achtergrond moet zich bij ons op school goed kunnen ontwikkelen. De specifieke onderwijsbehoeften moeten helder beschreven zijn en perspectief op alle gebieden moet in beeld gebracht worden. We bespreken ieder kind met een fysiek/medische achtergrond altijd met het team. Soms is er meer nodig en moet er aanspraak worden gedaan op de breedteondersteuning. Daarnaast is het mogelijk dat een leerling medische ondersteuning nodig heeft (suikerziekte, medicijnen). Dit wordt uitvoerig met ouders besproken. Medische handelingen mogen wij niet zonder toestemming van ouders uitvoeren. Het blijft altijd de verantwoording van ouders zelf. Wij laten hen dan ook een medisch rapport ondertekenen dat zij verantwoordelijk zijn voor het verzorgen van de medische ondersteuning.

De Wingerd heeft logopedie onder schooltijd in huis. Dit wordt verzorgd door de Spraakfabriek. Er zijn nauwe banden met fysiotherapiepraktijk Ridderkerk.

 

Breedteondersteuning
Indien bovenstaande basisondersteuning niet voldoende is, wij handelingsverlegen zijn en niet aan de juiste onderwijs- en/of zorgbehoeften tegemoet kunnen komen, maken wij gebruik van de expertise van het SWV RiBA en/of het wijkteam via SOT of HIA of rechtstreeks via de orthopedagoog of de contactpersoon van het wijkteam. Welbevinden en ontwikkeling blijven hierin een cruciaal ijkpunt. Blijvende afstemming met ouders én de leerling is hierbij essentieel.

 

Wat kunnen we niet
We kunnen geen passend onderwijs organiseren wanneer:
*  Het welbevinden van een leerling structureel in het gedrang komt en een leerling onvoldoende tot ontwikkeling en groei komt en/of;
*  Er onvoldoende mogelijkheden tot afstemming op de onderwijs- en zorgbehoeften van de leerling zijn door bijvoorbeeld de zorgzwaarte in de groep (eventueel) in combinatie met de groepsgrootte.

 

Ambitie
Structurele mogelijkheid tot motorische screening.
Nieuw multifunctioneel schoolgebouw met ruimten voor fysio, logo, etc. Aparte zorg- en praktijkruimten.
Aangepast toilet in de nieuwbouw, toegankelijk voor rolstoelen/looprekken.
Toegankelijk schoolgebouw met lift.


 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ondersteuning en zorg
  • Mindset: Wij weten hoe leren werkt!
    Dus: wij gebruiken de data, monitoring en reflectie om het onderwijsproces te verbeteren.
Dat betekent de komende 4 jaar in de praktijk:
  • Wij hebben alle leerlingen in beeld.
  • Wij hebben het beleid voor leerlingen aan de bovenkant helder omschreven.
  • Wij hebben het beleid voor leerlingen die uitvallen helder omschreven.
  • Onze kwaliteitskaarten en onderwijsplannen worden levendig en actueel gehouden.
  • Wij dragen de zorg samen:
    • Met collega’s in de vorm van groepsbesprekingen.
    • Met externen in de vorm van een gedragsspecialist.
    • Met de kwaliteitscoördinatoren.
  • Wij bieden passend onderwijs en bieden de leerlingen alle kansen die binnen onze mogelijkheden passen.
  • Wij hebben kwalitatieve en constante ondersteuning van onderwijsassistenten.
  • Wij streven naar goede communicatie en samenwerking met externen.
  • Wij hebben hoge ouderbetrokkenheid:
    • Goede samenwerking met ouders.
    • Open en eenduidige communicatie.
    • Korte lijntjes met stakeholders.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij De Wingerd kan uw kind gebruik maken van PINK-eltje (Peuters In de Klas). Bij PINK-eltje kan een kind vanaf 3.5 jaar één (gratis) dagdeel in de week meedraaien met een kleutergroep.

 



‘PINK-eltje’ staat voor ‘Peuters IN de Klas’. PINK-eltje is een samenwerkingsproject tussen Stichting Kinderopvang Ridderkerk (SKR) en PCPO Barendrecht-Ridderkerk/De Wingerd. Het doel van PINK-eltje is het voorbereiden van peuters op de basisschool.

De kinderen gaan 1 dagdeel per week, samen met de pedagogisch medewerker (pm-er) alvast meedraaien in een kleutergroep. De PINK-eltje groep is voor kinderen van 3.5 jaar die zijn ingeschreven op De Wingerd. Deelname is op dit dagdeel voor deze ingeschreven leerlingen gratis.



De procedure is als volgt:




  • Een kind dat ingeschreven staat bij De Wingerd kan opgegeven worden voor PINK-eltje.

  • Ouders nemen contact op met SKR (afdeling klantenservice) en geven het kind op.

  • Een kind kan geplaatst worden vanaf 3.5 jaar.

  • SKR geeft aan ouders en pm-er van de Bamboeberen door indien het kind is geplaatst. 

  • De pm-er van de Bamboeberen meldt aan directeur/KC-er onderbouw welke kinderen wanneer worden geplaatst. 

  • Directeur/KC-er melden aan de leerkrachten van de betreffende groepen welke PINK-eltje kinderen er wanneer komen.

  • Er worden maximaal 6 peuters in groep 1 en/of 1/2 geplaatst. Indien er meer aanmeldingen zijn, komen de kinderen op een wachtlijst te staan in volgorde van aanmelding. 

  • Wanneer het kind 4 jaar wordt, stroomt het door in een kleutergroep, dit hoeft niet de groep te zijn waar het kind met PINK-eltje is geweest.

  • Een kind dat naar PINK-eltje gaat, mag daarnaast in zijn/haar toekomstige kleutergroep 4 dagen wennen, tenzij ouders dit te veel vinden en er van af zien.



Meer informatie is te verkrijgen bij de directie of de locatiemanager van de SKR.


Terug naar boven