Extra informatie
Verzekeringen en aansprakelijkheid
De school heeft een verzekeringspakket afgesloten, bestaande uit een ongevallenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Op grond van de ongevallenverzekering zijn alle betrokkenen bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel, vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering als een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering van betrokkene geen dekking biedt (bijvoorbeeld door eigen risico). Materiële schade (kapotte bril, fiets op het plein etc.) valt niet onder de dekking. De aansprakelijkheidsverzekering biedt zowel de school zelf als diegenen die voor de school actief zijn (bestuursleden, personeel, vrijwilligers) dekking tegen schadeclaims als gevolg van onrechtmatig handelen. Wij attenderen u in dat verband op de volgende aspecten, die vaak aanleiding zijn tot misverstand: De school of het schoolbestuur is niet (zonder meer) aansprakelijk voor alles wat tijdens de schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. Wanneer dit wel het geval zou zijn, zou alle schade die in schoolverband ontstaat door de school moeten worden vergoed. Deze opvatting leeft wel bij veel mensen, maar berust op een misverstand. De school is alleen aansprakelijk en daarmee schadevergoedingsplichtig wanneer er sprake is van een verwijtbare fout. De school (of zij die voor de school optreden) moet(en) dus tekort zijn geschoten in zijn/hun rechtsplicht. Het is dus mogelijk dat er schade wordt geleden, zonder dat er sprake is van enige onrechtmatigheid van de kant van de school. Een voorbeeld daarvan is schade aan een bril tijdens de gymnastiekles; die schade valt niet onder de aansprakelijkheidsverzekering en wordt (dan ook) niet door de school vergoed. De school is niet aansprakelijk voor (schade door) onrechtmatig gedrag van leerlingen. Leerlingen (of, als zij jonger zijn dan 14 jaar, hun ouders) zijn primair zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten. Een leerling die, tijdens de schooluren of tijdens andere door de school georganiseerde activiteiten, door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, is daar dus in de eerste plaats zelf (of de ouders) verantwoordelijk voor. Het is dus van belang dat ouders/verzorgers zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Brede School activiteiten: PCPO heeft contacten met diverse organisaties die Brede School activiteiten aanbieden. De aanbieder van de Brede School activiteit(en) is verantwoordelijk voor het afsluiten van een verzekering en hierover worden ook goede afspraken gemaakt met de externe organisaties. In de meeste gevallen heeft de school een faciliterende rol en ligt dus de eindverantwoordelijkheid niet bij PCPO. Aan de ouders wordt bekendgemaakt wie eindverantwoordelijk is voor de diverse Brede School activiteiten.
Sponsoring
De kwaliteit van het onderwijs hangt voor een deel af van de beschikbare middelen. De door de overheid verstrekte middelen zijn toereikend voor het geven van kwalitatief goed onderwijs. Soms kunnen extra financiële middelen van particulieren en/of instellingen buiten het onderwijs een bijdrage leveren aan de gewenste en nagestreefde kwaliteit. Wij spreken dan van sponsoring. Sponsoring is wel gebonden aan regels. De belangrijkste regels zijn dat de sponsoring niet nadelig is voor de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen en de kernactiviteiten van de school mogen niet afhankelijk worden van sponsoring. Het sponsorbeleid van de stichting staat omschreven in het Sponsorbeleid.
Privacy
Vertrouwen, veiligheid en verantwoording staan binnen onze scholen hoog in het vaandel. Het onderwerp privacy maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.
Als PCPO Barendrecht en Ridderkerk hebben wij één uniform privacy beleid. Om het voor u overzichtelijk te maken hebben wij op onze website de documenten geplaatst die relevant zijn voor ouders met betrekking tot ons Informatiebeveiligings- en privacy beleid, zie www.pcpobr.nl/stichtingpcpo/privacy.
Voorkeuren voor het gebruik van beeldmateriaal op onder andere de schoolwebsite, ouder app en social media en voor het wel/niet maken van de klassenfoto kunt u per kind aangeven in de oudercommunicatie app SocialSchools onder ‘beeldgebruik voorkeuren’.
Vragen of klachten m.b.t. privacy kunt u mailen naar [email protected]
Indien uw klacht enige vertrouwelijkheid vraagt ten opzichte van het bestuur en/of de directie kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming, werkzaam bij Privacy Op School. U kunt hem mailen via [email protected]
Klachtenregeling
Binnen onze stichting streven alle scholen naar een open, prettige samenwerking met ouders gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Toch kan het voorkomen dat u als ouder ernstig van mening verschilt met de leerkracht van uw kind, de IB-er of de schoolleiding. Het is dan goed te weten waar u met uw klacht terecht kunt. Bij klachten dient de volgende procedure doorlopen te worden:
- Neem contact op met de leerkracht van uw kind en probeer de zaak uit te spreken.
- Indien dit gesprek niet tot de gewenste oplossing leidt, kunt u met uw klacht bij de schoolleiding terecht.
- Ook wanneer uw klacht de schoolleiding betreft, dient u eerst in gesprek te gaan met de schoolleiding alvorens u verder gaat. Wanneer bovenstaande stappen niet tot de gewenste oplossing hebben geleid, kunt u uw klacht schriftelijk melden aan de directeur-bestuurder. Deze doet uitspraak, nadat hij alle partijen gehoord heeft.
U kunt uw brief richten aan Bestuur PCPO, Postbus 217, 2990 AE Barendrecht. - Voor de behandeling van zeer ernstige klachten (zoals ongewenste intimiteiten) kunt u zich richten tot de contactpersoon van de school. Het is haar of zijn taak uw klacht op vertrouwelijke wijze aan te horen en u eventueel door te verwijzen naar de vertrouwenspersoon van de stichting. De naam van de contactpersoon staat elders onder “adressen” in de schoolgids vermeld. U kunt zich met uw klacht ook rechtstreeks richten tot de vertrouwenspersoon van de stichting.
Voor de namen zie paragraaf “contact- en vertrouwenspersonen”.
Ook is het mogelijk dat u zich rechtstreeks wendt tot de landelijke Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO), Postbus 82324, 2508 EH Den Haag. Bij de directie en bij de contactpersoon is de klachtenregeling in te zien. Wij hopen uiteraard van harte dat u nooit van deze regeling gebruik hoeft te maken.