Openbare Basisschool De Piramide

Burg de Zeeuwstraat 294 2981 AJ Ridderkerk

  • plezier
  • samen
  • betrokkenheid
  • kennis opdoen
  • vaardigheden ontwikkelen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van de doorstroomtoets van route 8, deze wordt afgenomen in februari. Wij volgen onze leerlingen volgens een leerlingvolgsysteem waarbij wij hen vanaf 4 tot 12 jaar in hun ontwikkeling volgen en het onderwijs op hun behoefte kunnen aanpassen. Met deze gegevens en onze observatie kunnen wij de kinderen voorzien van een goed advies voor hun vervolgopleiding. Wij adviseren kansrijk. Voor de VO scholen is het basisschooladvies leidend. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de toetsen LIB toetsen worden gebruikt om te kijken of de leerlingen en groepen de (vaardigheids) groei hebben doorgemaakt die bij de didactische leeftijd past. Naar aanleiding hiervan worden analyses gemaakt en interventies ingezet. Deze worden bij het volgende toets moment geëvalueerd. Wij maken gebruik van de volgende toetsen vanaf groep 3: AVI, DMT, taalverzorging, rekenen- en -wiskunde, begrijpend lezen. 

In de groepen 1 en 2 maken wij gebruik van het observatiesysteem HOREB. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij geven een voorlopig schooladvies in oktober van jaargroep 8. In maart volgt het definitieve advies. Wij adviseren kansrijk. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Piramide is het sociale aspect heel belangrijk. Wij besteden veel aandacht en zorg aan het welzijn van onze leerlingen. Een veilige sfeer binnen onze school is de basis van ons onderwijs. Kinderen komen op school vanuit verschillende beginsituaties. Onze sociale zorg moet er toe bijdragen dat een kind zich onder optimale omstandigheden kan ontwikkelen. Meestal worden vaardigheden gemeten op basis van kennis. Kinderen leren niet alleen van kennis maar zeker ook van sociale vaardigheden. Resultaten zijn belangrijk maar moeten voortkomen uit een kindgerichte houding. Veiligheid oor elk kind staat op de Piramide hoog in het vaandel. Kinderen worden op een school regelmatig geconfronteerd met vervelende situaties.

Dit kan zich manifesteren in:

- gedrag tussen kinderen onderling

- gedrag van ouders/verzorgers ten opzichte van het kind

- gedrag van lesgevende ten opzichte van het kind

Wij bieden als school het kind een veilige omgeving. Een plaats waar de leerling zich niet alleen fysiek veilig mag voelen, maar waar ook geen psychische druk op het kind wordt uitgeoefend.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg voor jezelf
  • Zorg voor een ander
  • Zorg voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De waardering van de inspectie is goed. De Piramide is een excellente school op het gebied van ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO).

Terug naar boven