Openbare Basisschool De Botter

Voorn 11 2986 JA Ridderkerk

  • De Botter heeft een intensieve samenwerking met Stichting Bram, een stichting die zorg en onderwijs biedt aan kinderen met een (meervoudige) beperking
  • Op onze twee schoolpleinen is veel ruimte voor bewegen en samenspelen. Daarnaast hebben wij een groen buitenlokaal: ons tiny forest
  • We werken volgens EDI (effectieve directe instructie) en zetten rijke werkvormen in om betrokkenheid te creëren en
samenwerken te stimuleren
  • De zorg voor elkaar en voor onze aarde, het gebruik van ICT, het leren van Engels, reflecteren op  je eigen handelen en samenwerken.
  • Wij organiseren gedurende de dag diverse activiteiten waarbij samenwerken, samenleren en samenleven centraal staan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets en de andere gegevens op deze pagina zijn een gemiddelde van de resultaten van leerlingen van OBS de Botter en De LeerOnderneming (10-14 onderwijs). Het PO deel van De LeerOnderneming valt administratief gezien onder OBS de Botter, maar betreft een aparte school in de wijk Slikkerveer.

Omdat de resultaten een gemiddelde zijn van de twee scholen, leest u hieronder de resultaten van De Botter apart:

De gemiddelde score op de eindtoets van de leerlingen van De Botter was in 2022 207,5. Het streefniveau is behaald door 59,5% van onze leerlingen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Obs de Botter maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van CITO voor spelling, rekenen en technisch lezen en begrijpend lezen.. De leerlingen worden 2x per jaar methode-onafhankelijk getoetst. De intern begeleider analyseert met de leerkracht de vorderingen van de leerlingen en passen waar nodig de aanpak in de klas -op individueel niveau of op groepsniveau- aan. Ons doel is om zo hoog mogelijke reële resultaten te behalen, passend bij de mogelijkheden van ieder kind

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De beschreven schooladviezen van De Botter zijn als volgt:

VMBO BL/LWOO 0 leerlingen (0%)

BL/VMBO KL LWOO 3 leerlingen (10.7%)

VMBO KL 5 leerlingen (17,9%)

VMBO KL/TL 0 leerlingen

VMBO TL 3 leerlingen (10.7%)

VMBO TL/HAVO 2 leerlingen (7.1%)

HAVO 4 leerlingen (14.3%)

HAVO/VWO 4 leerlingen (14.3%)

VWO 7 leerlingen (25%)

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Burgerschap

Wij vinden het een taak van de school om onze leerlingen (mede) op te voeden tot evenwichtige, democratische, participerende, coöperatieve burgers van de samenleving. Burgerschapskunde is een deel van onze visie en is geïntegreerd in ons onderwijs. De voor burgerschap beschreven kerndoelen worden bereikt via het onderwijs in vakken als wereldoriëntatie, taal en bewegingsonderwijs en in vakoverstijgende aanpakken zoals Ontdekkingsreizen. Daarnaast maken wij voor de sociale vaardigheden gebruik van de methode “Kwink”. Hoe ga je om met vrienden en vriendinnen? Hoe ga je om met situaties die je lastig vindt? Hoe ga je om met kinderen die iets van jou willen wat jij niet wil? Allemaal vaardigheden die je in deze lessen leert. Burgerschap gaat in essentie over hoe we op een goede manier om kunnen gaan met andere mensen, het gaat erom dat we de kinderen leren hoe we vanuit onze verschillende achtergronden en visies vreedzaam en met respect voor elkaar kunnen samenleven. Een open schoolklimaat waarin verschillende meningen naar voren kunnen komen, verschillende perspectieven zichtbaar worden gemaakt en leerlingen de ruimte ervaren een eigen mening te ontwikkelen, dat veiligheid biedt om met afwijkende standpunten te kunnen komen, vinden wij hierbij heel belangrijk. Kinderen op De Botter komen terecht in een schoolomgeving die echt een oefenplaats is. Uitgebreid beschreven is al de intensieve samenwerking met Stichting Bram, maar we laten oudere kinderen ook onze jongere kinderen helpen/ begeleiden bij activiteiten als Koningsspelen, door ze aan elkaar voor te laten lezen of samen spelletjes te spelen. Onze kinderen dragen ook de zorg voor de natuur door te zorgen voor ons Tiny Forest en het opruimen van afval en we organiseren ieder jaar een activiteit voor een goed doel. Wij zijn ook een partner in de wijk en zorgen voor contacten tussen onze leerlingen en de bewoners van het Reijerheem.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Het kind mag zichzelf zijn
  • Samen
  • Aandacht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven