CBS de Regenboog

Reijerweg 60 2983 AT Ridderkerk

  • Schoolfoto van CBS de Regenboog
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen het hele schooljaar de methodegebonden toetsen af. In januari en juni worden de toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem afgenomen. De leerkracht analyseert de resultaten en pas t het onderwijsaanbod hierop aan. De opbrengsten worden ook besproken met de intern begeleider, de ouders, in het team en met het MT. We bekijken de vaardigheidsgroei per leerling en per groep. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben goede contacten met de scholen voor Voortgezet Onderwijs in de gemeente Ridderkerk en de regio. We horen van de coördinatoren en leraren van de VO scholen dat 'onze' leerlingen een goed onderbouwd en passend schooladvies hebben gekregen van de leerkracht(en). 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk om goed te kijken naar wat de kinderen nodig hebben qua totale ontwikkeling. Er is niet alleen aandacht voor de cognitieve ontwikkeling, maar heel bewust ook voor de brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden. Dit sluit naadloos aan op ons onderwijsconcept ontwikkelingsgericht onderwijs. (OGO) We hebben een divers samengestelde leerlingenpopulatie; een zorgvuldige afstemming is noodzakelijk. We zetten van groep 1 t/m 8 Kwink ,voor sociaal-emotioneel leren, in. Daarnaast bieden we dit jaar SOVA training aan hiervoor 'geselecteerde' kinderen aan en worden er Rots & Water trainingen aan een bovenbouwgroep gegeven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Relatie
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2017 bezocht de Onderwijsinspectie onze school. Er werden 3 indicatoren beoordeeld. We kregen een voldoende toegekend voor ‘Verantwoording en dialoog’. Voor de indicatoren ‘Zicht op ontwikkeling’ en ‘Kwaliteitscultuur’ kregen we een goede beoordeling. Kwaliteitszorg is zichtbaar in het onderwijsconcept, het afstemmen op de kenmerken van de leerlingenpopulatie en de opbrengsten. We zijn heel blij met deze positieve waardering van de Onderwijsinspectie!     

Terug naar boven