Christelijke Basisschool Het Lichtpunt

Binnengracht 4 3162 WD Rhoon

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Lichtpunt
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Lichtpunt

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het beeld van de resultaten van laatste drie jaar ziet er als volgt uit:    

Schoolscore Het Lichtpunt Landelijk gemiddelde

2021           532,8            534,8

2022           538,1            534,8

2023           541,0            534,9

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om het onderwijsproces te volgen en zicht te houden op de didactische ontwikkeling van onze leerlingen, worden toetsen afgenomen.

Onze school toetst haar onderwijs door het afnemen van niet-methode- en methode gebonden toetsen op de leergebieden rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, taal en spelling en WO. Niet-methode toetsen worden twee keer per jaar (vanaf groep 3) afgenomen, de methode toetsen na elk blok en daarnaast volgen leerkrachten wekelijks de didactische groei middels Snappet. Het analyseren van deze gegevens is voor de leerkrachten een manier om het onderwijs nog beter af te kunnen stemmen op de groep.  

Bij analyse van de niet-methode gebonden toetsen analyseert de leerkracht niet alleen of de leerling daadwerkelijk vooruit is gegaan, maar ook of de vooruitgang voldoende is. Dit wordt bekeken aan de hand van de vaardigheidsgroei, de gemiddelde groei tussen twee meetmomenten.   

Na elke periode van werken volgt een evaluatie. De leerkracht verzamelt gegevens, vat deze gegevens samen, trekt conclusies en verwerkt deze in het groepsoverzicht. Met deze gegevens beschrijven we de huidige situatie, evalueren we de doelen van de vorige cyclus en bepalen we de doelen voor de komende cyclus. Dit alles wordt beschreven in een groepsplan. Tegelijkertijd starten we een nieuwe cyclus, waarin de leerkracht een nieuw groepsplan opstelt. De leerkracht presenteert nu zijn groep aan collega’s, IB en Directie. Dit doen we middels een groepspresentatie.   

Tweemaal per jaar stelt de directie een kwaliteitsmonitor op voor team, bestuur en MR. In de monitor volgt een overzicht van alle gemaakte CITO toetsen met conclusies. De conclusies zijn op niveau school en leerjaar en zijn in overleg met de intern begeleiders tot stand gekomen. Gekeken wordt in hoeverre behaalde resultaten overeenkomen met gestelde streefdoelen.  Daarnaast staat in de monitor informatie over ons volgsysteem Kanjertraining en de ontwikkelleerlijnen van de kleuters. Ook de doorstroomtoets en gegeven adviezen worden geanalyseerd en er worden conclusies getrokken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol overgang naar voortgezet onderwijs:

Aan het eind van groep 8 maken de leerlingen de overstap naar het voortgezet onderwijs (vo). Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Niet alleen de naam is anders, ook de afnameperiode is anders: in februari in plaats van april.

Het Lichtpunt maakt gebruik van De Leerling in beeld-doorstroomtoets. Deze sluit aan op het LVS Leerling in Beeld en geeft een objectief beeld van waar je leerling staat op het gebied van taal en rekenen. Wettelijk moeten basisscholen tussen 10 en 31 januari een voorlopig advies afgeven. Uiterlijk 24 maart (na afname van De Doorstroomtoets) wordt het definitieve schooladvies gegeven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het Lichtpunt wil een plaats zijn waar de kinderen zich geaccepteerd voelen en genoeg bagage meekrijgen om zich verder te ontwikkelen. Op school staat niet alleen het leren voorop, maar ook het pedagogisch klimaat is van groot belang. We willen naast leerkwaliteit ook pedagogische kwaliteit bieden. Dit uit zich in de aandacht voor normen, waarden en regels die we vanuit de identiteit van de school belangrijk vinden.Wij leren leerlingen rekening houden met gevoelens en behoeften van anderen, maar leren ze ook voor zichzelf opkomen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Rust in de school

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven