Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Een kind op de basisschool moet het volgende aantal uren onderwijs krijgen:
- de eerste 4 schooljaren (onderbouw): minimaal 3.520 uur;
- de laatste 4 schooljaren (bovenbouw): 3.760 uur.
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw.De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.
Onze ambitie is om door gebruik te maken van innovatieve benaderingen zoals bewegend leren en de inzet van het motorlab om aan de bewegingsbehoefte van leerlingen te voldoen en de leerstof op een meer dynamische manier aan te bieden. We geloven dat dit meerdere voordelen met zich meebrengt.
Bewegend leren is een benadering die het leren koppelt aan fysieke activiteit. Dit kan variëren van simpele bewegingen in de klas tot het gebruik van specifieke beweegactiviteiten en bewegend leer mogelijkheden, zoals het motorlab. Door leerstof op een bewegende manier aan te bieden, worden verschillende zintuigen geactiveerd en dit kan helpen om de stof beter te begrijpen en te onthouden. Bovendien kan bewegend leren de betrokkenheid en motivatie van leerlingen vergroten, wat essentieel is voor effectief leren.
Het motorlab is een geweldige aanvulling, omdat het specifieke activiteiten en hulpmiddelen biedt om leerlingen te helpen bij hun motorische ontwikkeling en coördinatie. Dit kan bijzonder waardevol zijn voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, omdat het kan helpen bij het opbouwen van de vaardigheden die ze nodig hebben om de leerstof te begrijpen en toe te passen.Het gebruik van bewegend leren en het motorlab biedt ook nieuwe inzichten in de behoeften van onze leerlingen en kan ons helpen om meer op maat gemaakte ondersteuning te bieden. Door deze benaderingen te gebruiken, kunnen we een inclusieve leeromgeving creëren waarin alle leerlingen de kans krijgen om te gedijen en hun volledige potentieel te bereiken.
We zullen voortdurend evalueren en aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat we blijven voldoen aan de behoeften van onze leerlingen en hen de best mogelijke onderwijservaring bieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.