Christelijke Basisschool Het Lichtpunt

Binnengracht 4 3162 WD Rhoon

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Lichtpunt
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Lichtpunt

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Collega’s van 57 jaar en ouder kunnen kiezen voor taakvermindering op grond van de zogenoemde duurzame inzetbaarheid regeling. We proberen de leerkrachten zo in de groepen in te zetten, dat er hoogstens twee leerkrachten in een groep werken. Maar ook deze regel kent soms uitzonderingen. Door schaarste op de arbeidsmarkt is het voor een school moeilijk om vervanging te vinden bij ziekte van één van de collega’s. In eerste instantie doen we altijd eerst een beroep op onze vaste invalkrachten. We proberen vervanging altijd zo goed mogelijk te regelen, maar soms moeten we overgaan tot het nemen van minder mooie oplossingen, zoals het samenvoegen van groepen, of in uiterste nood, het niet laten doorgaan van een lesdag. Mocht het zover komen, dan krijgt u daarvan uiteraard bericht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Een kind op de basisschool moet het volgende aantal uren onderwijs krijgen: 

  • de eerste 4 schooljaren (onderbouw): minimaal 3.520 uur;
  • de laatste 4 schooljaren (bovenbouw): 3.760 uur.

Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw.De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om door gebruik te maken van innovatieve benaderingen zoals bewegend leren en de inzet van het motorlab om aan de bewegingsbehoefte van leerlingen te voldoen en de leerstof op een meer dynamische manier aan te bieden. We geloven dat dit meerdere voordelen met zich meebrengt.

Bewegend leren is een benadering die het leren koppelt aan fysieke activiteit. Dit kan variëren van simpele bewegingen in de klas tot het gebruik van specifieke beweegactiviteiten en bewegend leer mogelijkheden, zoals het motorlab. Door leerstof op een bewegende manier aan te bieden, worden verschillende zintuigen geactiveerd en dit kan helpen om de stof beter te begrijpen en te onthouden. Bovendien kan bewegend leren de betrokkenheid en motivatie van leerlingen vergroten, wat essentieel is voor effectief leren.

Het motorlab is een geweldige aanvulling, omdat het specifieke activiteiten en hulpmiddelen biedt om leerlingen te helpen bij hun motorische ontwikkeling en coördinatie. Dit kan bijzonder waardevol zijn voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, omdat het kan helpen bij het opbouwen van de vaardigheden die ze nodig hebben om de leerstof te begrijpen en toe te passen.Het gebruik van bewegend leren en het motorlab biedt ook nieuwe inzichten in de behoeften van onze leerlingen en kan ons helpen om meer op maat gemaakte ondersteuning te bieden. Door deze benaderingen te gebruiken, kunnen we een inclusieve leeromgeving creëren waarin alle leerlingen de kans krijgen om te gedijen en hun volledige potentieel te bereiken.

We zullen voortdurend evalueren en aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat we blijven voldoen aan de behoeften van onze leerlingen en hen de best mogelijke onderwijservaring bieden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven