Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben de volgende specialisten in school met elk een hbo+, master of post-hbo-opleiding op het gebied van:
- gedrag
- hoogbegaafdheid en meerbegaafdheid
- lezen/ taalspecialist
- rekenspecialist
- educational needs
- didactisch coördinator / instructional leader
- muziek
De specialisten zijn elk verantwoordelijk voor het beleid op het gebied van hun specialisatie, vastgelegd in plannen en protocollen. Soms heeft een kind iets extra’s nodig op cognitief of sociaal-emotioneel gebied. Begeleiding gaat dan het beste in één-op-één situaties of met een klein groepje. De begeleiding wordt vastgelegd in ontwikkelplannen in samenwerking met ouders.
Verder hebben wij binnen het team:
- drie intern begeleiders / zorgcoördinatoren
- remedial teacher
- anti-pestcoördinator
- schoolmaatschappelijk werk via de schoolcontactpersoon van het Wijkteam (3 uur p/week).
Ook op het gebied van IT, techniek en wetenschap hebben wij specialisten en uitgebreide programma’s binnen ons curriculum:
- I-coach (hbo+ ICT-projectmanagement / ICT-coaching)
- Coördinator Wetenschap & Techniek (en een uitgebreid W&T-programma)
Daarnaast hebben wij twee medewerkers met een specialisatie hbo+ ‘jonge kind’.
In groep 1-2 werken we volgens de methodiek van ontwikkelingsgerichtonderwijs. We gebruiken de Parnassys leerlijnen om te observeren.
De Julianaschool biedt regulier onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar. Alle leerkrachten hebben hun eigen talenten en kwaliteiten om de leerlingen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. De leerkrachten hanteren een vorm van klassenmanagement waarin het lukt verlengde en extra instructie te verzorgen. Waar nodig wordt er een beroep gedaan op specifieke deskundigheid van een collega of de intern begeleider. Externe ondersteuning is gewenst en nodig bij het opvangen van leerlingen met extra onderwijsbehoeften.
Ons ondersteuningsprofiel is op de website van het RIBA te vinden. Het RIBA is ons samenwerkingsverband. SWV RiBA (swv-riba.nl)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Meer specialisme op het gebied van mogelijke cluster 3/4 leerlingen.
Overgang van groep 2 naar groep 3:
Op De Julianaschool streven we naar een optimaal leerklimaat voor kinderen en leerkrachten, zowel in didactisch als pedagogisch opzicht. Bij de overgang van groep 2 naar 3 worden de groepen indien nodig herschikt. Wij streven naar een prettige werksfeer en goede balans in alle groepen. Bij een herschikking houden we rekening met tal van zaken. Zo kijken we onder andere naar specifieke zorg- en ondersteuningsbehoefte van ieder kind, de groepsgrootte, groepsdynamiek, sociale omgang en leerklimaat. Een groep blijft immers in de daaropvolgende jaren normaliter in deze samenstelling bij elkaar. Ieder jaar wordt met de leerkrachten van de onderbouw en de intern begeleider uitgebreid gesproken over de verdeling van de leerlingen over de groepen 3. Zodra de verdeling bekend is, worden de ouders hierover geïnformeerd. Doorgaans is dat enkele weken voor de zomervakantie.
Indien er zwaarwegende factoren voor de indeling zijn, waarvan u als ouder denkt dat de school dit moet weten, hoort de leerkracht dat graag tijdig van u. Wij wegen dit mee in het overleg. Nadat de groepsverdeling bekend is gemaakt is er geen wisseling meer mogelijk.