Soms ontstaat er een misverstand of probleem tussen de school en uw kind of uzelf. Meestal kunnen we dat samen gewoon uitpraten. Wanneer het meningsverschil te groot wordt en samen uitpraten lukt niet meer, dan kunt u eventueel een klacht indienen. Elke school heeft een klachtenregeling. Deze ligt ter inzage op IKC Rheezerveen. Elke klacht vraagt om een eigen oplossing. Om een klacht op te lossen, gebruiken we de volgende aanpak:
- STAP 1: Een gesprek met degene waarmee u een meningsverschil heeft.
- STAP 2: Een gesprek met de leerkracht.
- STAP 3: Een gesprek met de directeur of de contactpersoon van de school.
- STAP 4: Een gesprek met de bovenschoolse contactpersoon van Chrono.
De taken van de contactpersoon van de school en de bovenschoolse contactpersoon van Chrono staan beschreven in de klachtenregeling. Deze vindt u op de website van Chrono: Klachtenregeling Chrono.
Ondersteuning van buitenaf
Externe vertrouwenspersoon
Kinderen, ouder(s)/verzorger(s) kunnen te maken krijgen met gedrag of omstandigheden die zij als ongewenst ervaren. Om een passende reactie te vinden voor het ongewenste gedrag of de ongewenste omstandigheden kan de betrokken persoon het prettig vinden om een vertrouwenspersoon te raadplegen. De externe vertrouwenspersoon bespreekt met het kind of ouder(s/verzorger(s) wat gedaan moet/kan worden en verwijst eventueel door. De externe vertrouwenspersoon onderneemt geen stappen zonder toestemming van de betrokkene. Alle gesprekken zijn vertrouwelijk. De externe vertrouwenspersoon staat buiten de organisatie en is niet rechtstreeks verbonden aan de scholen en Chrono.
De externe vertrouwenspersoon kan:
- Zo mogelijk bemiddelen;
- Nadere informatie geven over de klachtenprocedure;
- Adviseren en helpen bij het indienen van een klacht bij de onafhankelijke klachtencommissie;
- Ondersteunen tijdens de klachtenprocedure;
- Zo nodig verwijzen naar professionele hulpverlening.
De externe vertrouwenspersoon kan op ieder moment in iedere procedure ingeschakeld worden ter ondersteuning van de klager.
Onafhankelijke externe klachtencommissie
Wilt u uw klacht liever anders oplossen dan hierboven staat? Of bent u het oneens met de oplossing die is voorgesteld? Dan kunt u een klacht indienen bij de externe klachtencommissie. Deze staat los van de school en van Chrono. De externe klachtencommissie onderzoekt en beoordeelt uw klacht of deze gegrond is. De klachtencommissie geeft een advies aan het schoolbestuur en kan aanbevelingen geven. Het schoolbestuur mag zelf beslissen of zij de aanbevelingen van de klachtencommissie wel of niet overnemen. Als een klacht bij de externe klachtencommissie is ingediend dan stopt de intern klachtenafhandeling mocht dit proces nog lopen. Chrono is aangesloten bij de volgende klachtencommissie:
- De Stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO).
De externe vertrouwenspersoon kan helpen bij deze procedure.
Vertrouwensinspecteur
De Inspectie van het Onderwijs heeft vertrouwensinspecteurs. Deze zijn er voor ouder(s)/verzorger(s), kinderen, leerkrachten, directies en schoolbesturen. U kunt contact zoeken met deze inspecteur bij problemen op school over:
- Seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
- Lichamelijk geweld;
- Grof pestgedrag;
- Extremisme of radicalisering;
De vertrouwensinspecteur geeft eerst advies en informatie. Als het nodig is, kan de vertrouwensinspecteur helpen om een formele klacht in te dienen of om aangifte te doen bij de politie. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar via: telefoonnummer 0900-1113111 (lokaal tarief). Meer informatie vindt u op: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/vertrouwensinspecteurs
Een procedure waarbij de vertrouwensinspecteur betrokken is kan gelijktijdig met één van de andere procedures worden gevolgd.
Klachtenregeling Machtsmisbruik
Ongewenst gedrag op school, het kan ook uw kind(eren) overkomen. Als school hebben we een Klachtenregeling Machtsmisbruik. Hieronder vallen klachten over discriminatie, racisme, agressie, geweld, (seksuele) intimidatie en (cyber)pesten. Het gaat om situaties tussen kinderen onderling en tussen kinderen en aan school verbonden medewerkers. In deze klachtenregeling staat ook hoe en bij wie u verder terecht kunt. Bijvoorbeeld de contactpersoon van school, de externe vertrouwenspersoon en de onafhankelijke externe klachtencommissie. De externe vertrouwenspersonen voor leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) zijn mevrouw M.G. Oostenbrink en de heer A. Hoogeveen. Zij zij geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan het kind en/of ouder(s)/verzorger(s) vrijuit spreken en een klacht voorleggen.
Contactgegevens
Interne contactpersoon en vertrouwenspersoon
- Naam: Mevrouw M. Manrho
- Telefoon: 0523-638308
- E-mail: m.manhro@chronoscholen.nl
Bovenschoolse contactpersoon
- Naam: Mevrouw A. Pool
- E-mail: annettepool@kpnmail.nl
- Telefoon: 06-23 57 80 40
Externe Vertrouwenspersonen
- Naam: Mevrouw M.G. Oostenbrink
- Telefoon 0523 – 657596
- Naam: De heer A. Hoogeveen
- Telefoon: 0523 - 261076
Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO)
- Postadres: Postbus 394, 3440 AJ Woerden
- Bezoekadres: Gebouw Tauro, Koninginnegracht 19, 2514 AB Den Haag.
- E-mail: info@gcbo.nl
- Telefoon: 070 3861697
- Website: www.gcbo.nl
Inspectie van het Onderwijs
- E-mail: info@owinsp.nl
- Telefoon 0900 1113111
- Website www.onderwijsinspectie.nl