Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken op de Rheder Enk met leerstofjaarklassen. Wel zitten de kleuters in combinatiegroepen, namelijk groep 1/2.
De schooldag in groep 1 en 2 start vanuit de kring en wordt ook in de kring weer afgesloten. Gedurende de schooldag zijn er activiteiten vanuit thema’s die dicht bij de kleuters staan. Er worden (speelse) thematische activiteiten aangeboden die nodig zijn voor de algemene ontwikkeling maar ook om in groep 3 te kunnen gaan leren lezen, rekenen en schrijven. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in de speelzaal en op het schoolplein. De leerkracht werkt heel gericht aan de tussendoelen voor de vormingsgebieden: sociaal- emotionele ontwikkeling, voorbereidend rekenen, voorbereidend taal, motorische ontwikkeling, muzikale en kunstzinnige ontwikkeling. In de lessentabel ( zie bijlage) worden verschillende leer- en vormingsgebieden onderscheiden. In de dagelijkse praktijk in de klas is dit niet altijd zichtbaar omdat kleuters al spelende leren. Wie speelt in de poppenhoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met een lotto leert ook getallen en kleuren en wie op een vel de golven van de zee tekent, is bezig met voorbereidend schrijven.
In de wet is beschreven wat de leerlingen in ieder geval op een basisschool aangeboden moeten krijgen. Hiervoor zijn referentieniveaus opgesteld Ons onderwijs kent de volgende vak- en vormingsgebieden:
- bevorderen van de sociale /en emotionele ontwikkeling
- zintuiglijke en lichamelijke oefening, bewegingsonderwijs
- Nederlandse taal, waaronder spreken- luisteren-lezen-schrijven-spelling
- rekenen en wiskunde
- Engelse taal
- kunstzinnige oriëntatie en cultuur educatie: waardering voor en enige kennis van aspecten cultureel erfgoed, muziek, tekenen, handvaardigheid, dans, spel en beweging
- bevordering van sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer
- bevordering van gezond gedrag
- oriëntatie op jezelf en de wereld, in ieder geval: aardrijkskunde, geschiedenis, de natuur waaronder biologie en techniek, maatschappelijke verhoudingen waaronder staatsinrichting, geestelijke stromingen, burgerschapsvorming
De school moet minimaal de basisondersteuning die in het samenwerkingsverband is afgesproken realiseren. De basisondersteuning is vastgelegd in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband en geeft aan wat de school met de haar daartoe beschikbare middelen zelf moet kunnen organiseren. Extra ondersteuning is alle ondersteuning die gegeven wordt maar die niet binnen de basisondersteuning valt. Het ondersteuningsprofiel is onderdeel van een breder kader met de overkoepelende term Passend Onderwijs. Passend Onderwijs heeft als doel de kwaliteit te verbeteren van de scholen om zo te zorgen voor goed onderwijs voor alle leerlingen. Passend Onderwijs is de manier van werken waarop onderwijs aan leerlingen (ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben) wordt georganiseerd.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.