Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij geven adaptief onderwijs waarbij we kinderen in een rijke leeromgeving de mogelijkheid bieden om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren modelleren (voordoen-nadoen) en geven doelgerichte instructie.
De Mariaschool biedt passend onderwijs zodat leerlingen met (specifieke) ondersteuningsbehoeften een ononderbroken schoolontwikkeling kunnen doorlopen en een passend onderwijsaanbod kunnen krijgen. Het schoolteam werkt samen met deskundigen in en om de school. De Mariaschool heeft een eigen Schoolondersteuningsteam (SOT), die bestaat uit directeur - Intern Begeleider - groepsleerkracht - gedragswetenschapper - schoolmaatschappelijk werker - verpleegkundige jeugdgezondheid. Ook is het mogelijk dat deskundigen uit de gemeentelijke jeugdzorg of andere extern betrokkenen (bv. logopedist, ergotherapeut, etc) aansluiten bij een overleg schoolondersteuningsteam. Binnen een SOT overleg worden ouders altijd uitgenodigd. Ouders worden altijd betrokken bij besprekingen en besluiten over hun kind.
Het schoolondersteuningsteam houdt volgens een vaste planning groeps- en leerlingenbesprekingen. Deze groeps- en leerlingenbesprekingen vinden plaats volgens de Handelingsgericht Werken werkwijze. Binnen deze werkwijze staat planmatig en doelgericht werken voorop. Vragen rondom leerlingen worden besproken op basis van hun ondersteuningsbehoefte.
De Mariaschool heeft haar onderwijs zo ingericht dat:
- vroegtijdig leer-, opgroei- en opvoedproblemen worden gesignaleerd;
- een veilig (sociaal) schoolklimaat voor alle leerlingen geboden wordt;
- er een aanbod is voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie;
- er een aanbod is voor leerlingen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie;
- er een aanpak is, gericht op het voorkomen van gedragsproblemen;
- er een pedagogische aanpak is, waarin leerlingen met ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD en autisme goed gedijen;
- er een aanbod is voor verrijkingsonderwijs
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren willen wij onze expertise verder vergroten op het gebied van :
- Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong, hoogbegaafdheid
- Versterken van executieve functies groep 1 t/m 8
- Kinderen met grillig, 'onverklaarbaar gedrag'
Uitgangspunten van ons onderwijs aan het het jonge kind zijn:
- De zone van naaste ontwikkeling: De leerkrachten dagen kinderen uit en ondersteunen hen om boven zichzelf uit te stijgen.
- Kinderen worden meer en meer eigenaar van hun eigen leerproces: Kinderen weten wat het nut is van wat ze leren en het kind is in staat dat wat het leert in verschillende contexten toe te passen.
- Coöperatieve werkvormen: We hanteren in onze dagelijkse praktijk coöperatieve werkvormen en organiseren ontmoetingen waarin kinderen van diverse leeftijden samenspelen, leren en vieren.
- Bewegend leren.