Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsverdeling schooljaar 2021-2022
Groep 1/2 A
Juf Karin maandag t/m donderdagGroep 1/2 B
Juf Malou maandag - dinsdag - woensdag / Juf Anja (woensdag) - donderdagGroep 1/2 C
Juf Gabriële maandag t/m donderdagGroep 1/2 D
Juf Chantal maandag - dinsdag - (woensdag) / Juf Linda (woensdag) - donderdag
Groep 2 A en B*
Juf Anja vrijdagGroep 2 C en D*
Juf Linda vrijdag
Groep 3
Juf Willeke maandag t/m donderdag / Juf Hanneke maandag - dinsdag - vrijdagGroep 4
Juf Ilse maandag - dinsdag - woensdag / Juf Annemieke (woensdag) - donderdag - vrijdag
Groep 5
Juf Ilona maandag - dinsdag - (woensdag) / Juf Catrien (woensdag) - donderdag - vrijdagGroep 6
Meester Max maandag t/m vrijdag
Groep 7/8
Juf Yvonne maandag - dinsdag - (woensdag) / Juf Sophie (woensdag) - donderdag - vrijdag
Meester Roel (Lio stagiair) maandag - dinsdag
* De kinderen van groep 1 zijn op vrijdag vrij. Hierdoor zitten de kinderen van de groepen 2 op vrijdag bij elkaar. Deze dag wordt er gewerkt aan de groepscohesie en is er extra tijd voor specifieke 'groep 2'-activiteiten. De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat dit erg fijn is voor de kinderen.
* Els is op dinsdag- en donderdagochtend op school voor ondersteuning in groep 5 en 6.
* Sophie is dinsdag op school voor ondersteuning voor de kinderen met extra instructie- en verrijkingsbehoeften.
* Mandy werkt fulltime als onderwijsassistente. Zij ondersteunt onder andere in groep 3 en begeleidt (groepjes) kinderen uit andere groepen.
* Charlot, onderwijsassistente, werkt ma.ochtend + di-wo-vr. Zij ondersteunt onder andere in groep 4 en begeleidt (groepjes) kinderen.
- Baukje de Wit, directeur, is aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag.
- Marike Hendrikx, intern begeleider, werkt op maandag om de week, dinsdag en donderdag.
- Jacqueline Adriaans, administratie, werkt op maandag en dinsdag, woensdag en donderdagochtend.
- Asia van Herk, conciërge, werkt de ochtenden op woensdag, donderdag en vrijdag.
- Piet, vrijwilliger, is met zeer grote regelmaat op school te zien.
- Liz Hendrikx verzorgt muzieklessen in alle groepen.
Omdat bij de groepen 1/2 thematisch wordt gewerkt, en ingespeeld wordt op de belevingswereld van de kinderen is het niet mogelijk om de onderwijsuren correct uit te splitsen. Grofweg houden we bovenstaande urenverdeling aan.
Volgens de wet moet de onderwijstijd in 8 jaar minimaal 7520 uur bedragen. Komend schooljaar maken we 7522 lesuren. Hiermee voldoen we aan de wettelijke norm.
Omdat kinderen meer uren maken is er ruimte voor een aantal studiedagen en -middagen. Kleine verschillen per leerjaar worden veroorzaakt door de praktische invulling in het weekrooster. De basisvakken lezen, taal en rekenen krijgen veel aandacht. Met IPC wordt thematisch aan de zaakvakken en de creatieve vakken gewerkt, maar ook aan vaardigheden als samenwerken en presenteren. Sociale vaardigheden en waarden & normen zijn nadrukkelijk verweven in het hele onderwijs.Omdat we thematisch werken zijn niet alle vakken goed uit te splitsen. Zo omvat IPC bijvoorbeeld alle vakken. We geven daarom hieronder een uitleg over de punten die het onderwijs op De Torelaar speciaal maken.
Specifiek voor De TorelaarIPC International Primary Curriculum
IPC is een eigentijds curriculum voor het Thematisch onderwijs waarin leren centraal staat. IPC biedt een combinatie tussen kennis, vaardigheden en inzicht, waardoor kinderen beter leren omgaan met de complexiteit van de 21e eeuw. Met IPC werken leerlingen aan hun zelfvertrouwen en ontdekken ze volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip voor elkaar leren hebben. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen. Binnen IPC wordt met thema's gewerkt die units genoemd worden. Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.
Groepsvieringen
Elke groep verzorgt één keer per jaar de groepsviering. Bij deze vieringen zijn alle ouders van de betreffende groep van harte uitgenodigd (mits de Corona maatregelen dit toelaten). De nadruk ligt hierbij op het voordragen, presenteren, culturele vorming en het laten zien van talenten.
Talentmiddagen
Tweemaal per jaar hebben we een talentmiddag waarbij kinderen zelf een keuze mogen maken uit verschillende workshops. Diversiteit is hierbij het uitgangspunt. Leerlingen uit verschillende groepen gaan samen nieuwe talenten ontdekken.
Engels
Beheersing van de Engelse taal vinden we van belang, omdat kennis van deze taal steeds belangrijker wordt door de toenemende internationalisering, de groeiende mobiliteit en het veelvuldig gebruik van nieuwe media. Al vanaf groep 1 wordt er spelenderwijs aandacht besteed aan de Engelse taal. Vanaf groep 5 wordt er met de methode Join In gewerkt.
We kunnen onderwijs verzorgen aan een brede doelgroep. We werken met verschillende niveaugroepen en waar nodig met individuele leerlijnen. Wij maken gebruik van expertise uit het CPO (Centrum voor Passend Onderwijs van Onderwijsstichting KempenKind) en betrekken zo nodig externe deskundigen.
U kunt hierbij denken aan leerlingen met (in beperkte mate) ondersteuningsbehoeften gericht op:
-didactische ontwikkeling
-sociaal emotionele ontwikkeling
-motorische ontwikkeling
-taalontwikkeling (NT2)
Indien er extra faciliteiten nodig zijn, kijken we naar de mogelijkheden. Hiervoor kunnen arrangementen aangevraagd worden.
Ondersteuning leerlingen door externen onder schooltijd
Daar we in toenemende mate geconfronteerd worden met het feit dat ouder(s) / verzorger(s) op eigen initiatief en voor eigen rekening externe hulp inschakelen om extra ondersteuning voor hun kinderen te organiseren, is er een regeling vastgesteld voor alle scholen behorend tot het bevoegd gezag, getiteld “Ondersteuning van leerlingen door externen onder schooltijd”. Indien er sprake is van een medische indicatie of indien er kan worden aangetoond dat de te verlenen hulp een onmisbare schakel in het hulpverleningsproces is, kan toestemming verleend worden voor ondersteuning van leerlingen door externen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In onze teamontwikkeling werken we steeds meer met coördinatoren die vaker hun rol nemen in het team. Het opdoen van extra expertise en volgen van scholing op een specifiek onderwerp is hier een voorbeeld van. Deze leerkrachten worden vaker betrokken bij vragen rondom kinderen.
Omdat we momenteel, o.a. door groei, geen kinderopvangorganisatie in ons gebouw hebben vindt BSO plaats op een locatie in de buurt. Kinderen worden op school opgehaald door de verschillende organisaties. Tevens komen de peuters van de kinderopvang 1 keer per jaar bij ons spelen om zo de overgang naar het basisonderwijs te versoepelen en het contact met de organisaties te handhaven.
Het is ons streven om intensief samen te werken met instanties en verenigingen in de wijk in relatie tot de naschoolse opvang. We hebben ten minste éénmaal per jaar een Brede-scholen-overleg waarin een gemeentefunctionaris, de basisscholen, aanbieders van kinderopvang en het CJG overleg voeren over verschillende samenwerking en verbetering.