Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs in onze school kan worden getypeerd als modern-traditioneel. In de eerste oogopslag lijkt ons klassikale onderwijs wellicht op het onderwijs dat men vroeger genoot, vandaar het woord ‘traditioneel’. Tegelijkertijd passen we veel nieuwe inzichten over wat werkt toe in onze manier van onderwijzen, waardoor onze school juist zeer vooruitstrevend is. We houden rekening met de actuele(landelijke) onderwijsontwikkelingen, we beoordelen op basis van wetenschappelijke inzichten en we handelen op basis van onderzoek naar praktijkkennis. We kijken niet alleen naar wat nieuw is, maar vooral naar wat goed werkt.
Leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd volgen in dezelfde jaargroep onderwijs waardoor leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. In de kleutergroepen ligt het accent op het spelend leren. De leeromgeving nodigt kinderen uit tot ontwikkeling en fundamentele leerervaringen. In groep twee komen meer programmagerichte elementen aan bod die gekoppeld zijn aan de leerstof van de overige schooljaren en vervolgens starten we in groep 3 met het aanvankelijk leerproces.
De aangeleerde basiskennis wordt in de volgende groepen uitgebouwd. Wat betreft de leerstof laten we ons inhoudelijk leiden door de diverse methodes. Deze leerprogramma's hebben de mogelijkheid om te gaan met verschillen in niveau. De methodes die we gebruiken zijn actueel en voldoen aan de kerndoelen. Deze kerndoelen zijn vastgesteld door het Ministerie van Onderwijs.
Het aanbod aan onderwijsactiviteiten is gedifferentieerd en vanuit een bepaalde systematiek opgebouwd. Er wordt rekening gehouden met verschillen in ontwikkeling en tempo van de leerlingen. Leerkrachten differentiëren binnen de les d.m.v. een EDI- instructie. Dit is een instructiemodel waarbij de leerkracht tijdens de les d.m.v. vragen nagaat in hoeverre de leerling de lesstof begrijpt. Leerlingen die de stof gemakkelijk oppikken worden extra uitgedaagd en leerlingen die meer herhaling nodig hebben profiteren van een verlengde instructie.
De leerkrachten stimuleren de ontwikkeling en het leren van de kinderen door middel van vaste regels, routines en structuur. Door voorspelbaar te zijn creëren zij een veilige omgeving. Samen met u willen wij er alles aan doen om uw kind dagelijks op een juiste en passende wijze te begeleiden. Wij streven ernaar dat uw kind zich begrepen, gewaardeerd en trots voelt. Dat uw kind zich maximaal kan ontwikkelen door het geven van betekenisvol onderwijs in een inspirerende en aantrekkelijke omgeving.
Visie op passend onderwijs
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. Trivium steunt de beweging naar meer inclusief onderwijs: als het mogelijk is om een leerling met een ondersteuningsbehoefte passend onderwijs te geven op een reguliere school, dan heeft dat de voorkeur. Zo kunnen leerlingen samen op het schoolplein spelen, of ze nu wel of geen ondersteuningsbehoefte hebben. We doen dit met behoud en doorontwikkeling van ons gespecialiseerd onderwijs.
Leerkrachten op de Prinses Beatrixschool zoeken steeds in het team, met de intern begeleider, andere ondersteuners, het samenwerkingsverband en/of externe partners naar mogelijkheden om de leerling het beste te ondersteunen op de Prinses Beatrixschool. Daarmee blijft de kennis en kunde groeien van het team en dus ook het ondersteuningsaanbod van de school.
Vanuit de speerpunten worden de kennis en vaardigheden van de leerkrachten ook vergroot wat ten goede komt aan ons ondersteuningsaanbod. Komend jaar gaat dit om rekenen, handelingsgericht- en opbrengstgericht werken, verbeteren analysevaardigheden van de leerkracht, doorgaande lijn binnen de school en burgerschap.
Wij zetten onder andere ons hiervoor in om leerlingen een ononderbroken Ontwikkeling te laten volgen. Kinderen starten in een jaargroep passend bij hun leeftijd en blijven in principe de basisschoolperiode met deze groep.
Wanneer blijkt dat het voor de ontwikkeling van uw kind beter is om te versnellen (groep overslaan) of te doubleren (een jaargroep overdoen) dan gaan we hierover met u als ouder/ verzorger in gesprek. Bij het maken van deze beslissing kijkend we naar het welbevinden van de leerling en de didactische ontwikkeling. Alle overwegingen van ouders, externen, het team en eventueel andere betrokkenen worden meegenomen in de uiteindelijke beslissing die bij school ligt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.