RK Dorpsschool De Bron

Drielingschouw 1 2811 LP Reeuwijk

  • Schoolfoto van RK Dorpsschool De Bron
  • Schoolfoto van RK Dorpsschool De Bron

Resultaten eindtoets Toelichting

Toelichting van de school

De belangrijkste eindopbrengst van het onderwijs is dat een kind goed in zijn vel zit en op het goede, maximaal haalbare niveau in kan stappen op de vervolgschool. De centrale eindtoets van Cito helpt ons om zicht op te krijgen in het niveau van de leerlingen en het schoolniveau.  Daarnaast gebruiken we de resultaten op de eindtoets om ons onderwijs te evalueren: hebben wij er als school toe gedaan? 

In 2018-2019 hebben onze leerlingen boven het landelijke gemiddelde (535.7)gescoord. De score was 538. Iedere leerling die de Centrale Eindtoets heeft gemaakt, krijgt een standaardscore op een schaal van 501 tot en met 550. Op basis hiervan krijgen de leerlingen vanuit Cito het best passende brugklastype geadviseerd. We vergelijken de adviezen van de eindtoets met de adviezen die door de leerkracht zijn gegeven. Waar nodig stellen we naar boven bij.

In 2019-2020 heeft de school geen eindtoets gedaan vanwege de periode van thuisonderwijs met Corona. 


Gemiddelde eindtoetsscores

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Het beoordelen van de resultaten werd tot en met 1 augustus 2020 gedaan op basis van de gemiddelde score van leerlingen. Dit is veranderd: vanaf 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar referentieniveaus.

De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie. Toelichting

Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.

Weergave

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen? Toelichting

Toelichting van de school

Tussenresultaten

De tussentijdse resultaten zijn een duidelijke indicatie om te zien of het gegeven onderwijs het gewenste resultaat geeft. 

We zorgen ervoor dat kinderen het maximale uit zichzelf halen. Om de ontwikkeling te monitoren worden de kinderen gedurende het schooljaar regelmatig getoetst op onder andere lezen en rekenen. De uitkomsten helpen ons zicht te houden op de ontwikkeling van ieder kind, ons onderwijs te verbeteren en leerlingen beter te ondersteunen. Wij werken met methodetoetsen en Cito-toetsen en maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op, die kan worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde en onze schoolnorm. Deze is vastgesteld op basis van de gemiddelde uitstroomgegevens en past bij onze populatie. De schoolnorm ligt iets boven het landelijk gemiddelde. 

Op De Bron gaan we ervan uit dat de kinderen in acht jaar de basisschool doorlopen. Het kan echter gebeuren dat een kind een ontwikkelingsvoorsprong of juist achterstand heeft, waardoor het beter is voor het kind de basisschooltijd te verkorten of te verlengen. Deze beslissing wordt weloverwogen genomen en uiteraard worden de ouders hierbij nauw betrokken, net als de intern begeleider. De eindverantwoordelijkheid ten aanzien van dit besluit ligt bij de schooldirectie, maar we werken uiteraard aan een breed gedragen beslissing in het belang van het kind.

Kinderen denken zelf mee in hun ontwikkeling. De resultaten worden ook met hen besproken, waarbij ze zelf meedenken in wat goed gaat en waar ze nog in kunnen groeien. De gesprekken over de ontwikkeling worden drie keer per jaar in ouder-kindgesprekken besproken. 

Doelen van het onderwijs

In onze school moeten alle leerlingen, van welk niveau ook, een goede plek krijgen in het vervolgonderwijs. Wij werken eraan om de kinderen met alle mogelijke middelen en met een zo groot mogelijke inspanning zich te laten ontplooien en het niveau te bereiken dat met hun capaciteiten haalbaar is. Ons doel is de opbrengsten van de hele school op peil houden en verhogen waar nodig. Op de vakken waarbij we minder scoren zetten we middelen in om dit op het niveau te krijgen dat we nastreven. Het schooldoel is om bij de Centrale Eindtoets op of boven het landelijk gemiddelde te scoren. Meer informatie hierover is te vinden in het schoolplan.

Rapportage en gesprekken

Ouders van nieuwe kleuters vullen voordat het kind op school komt een oudervragenlijst in. Wij krijgen dan alvast een beeld van de eerste ontwikkelingsjaren van het kind. Deze vragenlijst kan worden toegelicht bij het intakegesprek met de leerkracht van groep 1, dat plaatsvindt vlak voordat het kind 4 jaar wordt. Na ongeveer zes weken volgt een gesprek over hoe de eerste periode is verlopen.  

De eerste dag van het schooljaar zijn er startgesprekken met ouder en kind, waarbij naast kennismaken, gesproken wordt over verwachtingen en belangrijke zaken die de leerkracht moet weten. Ook wordt er teruggekeken op de resultaten van vorig jaar in het portfolio.  

In november gaat de eerste keer het portfolio mee naar huis. Deze keer staat het welbevinden en het werkgedrag centraal. Hoe kijkt een kind hier zelf naar en ligt dit in lijn met hoe de leerkracht ernaar kijkt? Hierover vindt het volgende ouder-kindgesprek plaats. 

Halverwege het jaar (januari/februari) zijn er ouder - kindgesprekken over de vorderingen. De kinderen hebben dan hun portfolio met hun rapport en het overzicht van de CITO toetsen al gehad. Op het rapport staan de resultaten van de verschillende vakken. We werken niet met cijfers, maar met beoordelingen goed, ruim voldoende, voldoende, matig en onvoldoende.  

Halverwege mei zijn de laatste gesprekken van het jaar. Nogmaals wordt ingezoomd op het werkgedrag, het welbevinden en tevens is er een rapport met resultaten. Het hele portfolio met rapportage en resultaten van de CITO-toetsen komt in een van de laatste weken mee.

Als daar aanleiding toe is, volgt er nog een gesprek. Dit kan zowel op initiatief van de ouders of leerkracht. Ouders van kinderen die regelmatig extra begeleiding krijgen of een eigen leerlijn volgen, hebben met meer regelmaat een gesprek met de leerkracht. Daar kan eventueel de intern begeleider of de externe begeleider bij aanwezig zijn. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school? toelichting

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs is een grote stap. Wij bereiden kinderen hier goed op voor en beginnen daar op tijd mee. Midden groep 7 krijgen leerlingen een preadvies. Dit baseren we vooral op hun leerprestaties voor begrijpend lezen en rekenen gedurende hun schoolloopbaan. Daarnaast vormen inzet en werkhouding een belangrijk onderdeel. In groep 8 geven we informatie over de verschillende vormen van voortgezet onderwijs. Vóór 1 maart krijgen leerlingen een schooladvies. Als een kind op de eindtoets boven verwachting scoort, heroverwegen wij het advies en passen het eventueel aan, in overleg met ouders.


Weergave

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies? toelichting

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Terug naar boven