RK Basisschool De Bron

Drielingschouw 1 2811 LP Reeuwijk

  • Schoolfoto van RK Basisschool De Bron
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Bron
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Bron

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als medewerkers ziek of afwezig zijn, is er meestal vervanging nodig. Voor onze school regelt RTC Cella de vervanging. Bij RTC Cella zijn naast ons bestuur nog vijf schoolbesturen aangesloten. Al die besturen hebben leerkrachten in (vaste) dienst. Als het nodig is, kunnen we gebruikmaken van leerkrachten die bij andere besturen beschikbaar zijn. Daarnaast is er een groep vaste invalkrachten voor onze school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Indeling groepen en overgang leerjaren

Op De Bron werken we in alle groepen met een leerstof-jaarklassen-systeem waarbij de kinderen in leerjaren zijn ingedeeld. Het kan zijn dat een kind in een enkele groep is geplaatst of in een combinatiegroep. Ook in de combinatiegroep wordt per leerjaar gewerkt. Waar er overlap is, kan uiteraard worden samengewerkt.

In de onderbouw werken we met een groep 1/2 en een groep 2/3, waarbij kinderen op eigen niveau uitgedaagd worden. We willen goed aansluiten bij de ontwikkeling van ieder kind.   

Binnen alle groepen wordt rekening gehouden met individuele verschillen, zodat alle kinderen een ononderbroken ontwikkeling doormaken. Voor iedere leerling worden haalbare doelen gesteld in de leerstof voor de komende periode en op basis daarvan krijgen de leerlingen de instructie die ze nodig hebben. Er wordt gedifferentieerd in zowel instructie als leerstof. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het programma in groep 1 en 2 bestaat uit kringactiviteiten, werken en beweging. Er wordt thematisch gewerkt, waarbij veel activiteiten over de dag heen binnen een thema passen. Voorlezen, muziek, taal- of rekenactiviteiten zijn voorbeelden van kringactiviteiten. Bij het werken wordt er gespeeld en gewerkt in de hoeken, gewerkt met ontwikkelingsmateriaal, aan creatieve opdrachten of aan opdrachten uit de weektaak.  Buitenspelen, spel en gym horen bij de bewegingsactiviteiten. Met het speelse karakter, dat kenmerkend is voor het kleuteronderwijs, wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de kinderen.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In alle groepen ligt de nadruk op de basisvaardigheden (begrijpend en technisch) lezen, rekenen, taal en schrijven, waarnaast ruimte is voor wereldoriëntatie en creatieve vakken die via thema's vormgegeven worden.

Engels wordt gegeven in groep 1 t/m 8.

De basisvaardigheden staan in de ochtend centraal. Voor alle vakken wordt voldoende tijd gepland, maar afhankelijk van wat de groep of een leerling nodig heeft, wordt er meer of minder tijd besteed aan een vak. We bieden de lesstof op een uitdagende manier aan, door bijvoorbeeld buitenlessen rekenen te geven om beweging te gebruiken in onze lessen.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De ontwikkeling van een kind is een continu proces. Ieder kind doet dit in zijn eigen tempo. Om kinderen een ononderbroken ontwikkeling te laten maken is er aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben en hierbij past ook de aandacht voor kinderen met een meer dan gemiddelde begaafdheid.

Niettemin zullen sommige kinderen daarnaast nog aanvullende ondersteuning nodig hebben. Als een kind speciale zorg of aanvullende ondersteuning nodig heeft, zoekt de intern begeleider (IB’er) samen met de leerkracht en de ouders naar manieren om het onderwijs voor dit kind passend te maken binnen de groep. De afspraken leggen we vast in een handelingsplan. Voor kinderen die het niveau van de groep niet kunnen bijhouden wordt er een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Hierin wordt beschreven welke doelen haalbaar zijn voor dit kind en wat we doen om het maximale bij dit kind te bereiken.

Soms zetten we specialisten in van de GroeiAcademie, het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerkrachten gespecialiseerd in gedrag en leerlingbegeleiders.

Voor de meer begaafden kinderen die op De Bron zitten hebben we een extra aanbod in de groep. De leerkrachten worden hierin begeleid door onze talentcoaches.

Alle processen over de leerlingzorg zoals hierboven omschreven zijn vastgelegd in een zorgplan. De uitvoering van het zorgplan zit in alle lagen en wordt gemonitord door de intern begeleider en de directeur.  


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school blijft kijken naar de ontwikkeling van het kind en de ondersteuning sluit daarop aan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8.

Kind & Co verzorgt bij ons een programma voor peuters: de voorschoolse educatie. Hierna komt een programma voor kinderen die bijna naar school gaan, de vroegschoolse educatie. Wij verzorgen dit programma zodat kleuters spelenderwijs achterstanden kunnen inhalen voordat ze aan groep 3 beginnen.

Kind & Co zit met een peutergroep en BSO in ons gebouw. Naast de samenwerking met Kind&Co zoeken wij ook de samenwerking op met andere partners in de opvang in de buurt zoals bijvoorbeeld 'Ouders Wensch'. 

 

Terug naar boven