Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen werken met een vast een ochtend- en middagprogramma dat zichtbaar is in het lokaal. Op deze manier weet ieder kind wat het op welk moment van de dag kan verwachten. Dit biedt rust voor de leerlingen en leerkrachten. In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. Omdat het voor de doorgaande lijn van de ontwikkeling van individuele kinderen soms nodig is, maken wij gebruik van groepsdoorbrekende instructiemomenten.
In de middag bieden we een pakket aan om de kinderen een bredere blik te geven op de wereld waarin zij leven. Dat doe we met o.a. Alles-in-1, Engels, techniek en creatieve vakken.
In groep 1 en 2 werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal. Centraal in deze groepen staat de kennismaking met rekenen en taal (woordenschat), kringactiviteiten, sport en spel, ontwikkeling van de fijne en grove motoriek en buitenspel activiteiten. Onze onderwijsondersteunende collega's doen extra activiteiten met de kinderen, individueel of in kleine groepjes. Dit kan zijn extra uitleg of meer uitdagende opdrachten.
Vier ochtenden in de week wordt in de Explora groep les gegeven aan hoogbegaafde leerlingen. Bij het begaafdenonderwijs wordt de gewone lesstof verkort en aangepast aangeboden zodat er meer ruimte is voor verbreding in de vorm van thematisch onderwijs en het ontwikkelen van andere vaardigheden zoals omgaan met faalangst en leren leren.
Alle leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen twee keerl per week les van de sportfunctionaris
De Schoof is een Voorhoede school voor TweeTalig onderwijs.
Onze kinderen krijgen Engels vanaf groep 1 tot en met groep 8 met de methode Join in
In groep 1 en 2 werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal. Centraal in deze groepen staat de kennismaking met rekenen en taal (woordenschat), kringactiviteiten, sport en spel, ontwikkeling van de fijne en grove motoriek en buitenspel activiteiten. Onze onderwijsondersteunende collega's doen extra activiteiten met de kinderen, individueel of in kleine groepjes. Dit kan zijn extra uitleg of meer uitdagende opdrachten. Vanaf groep 1 krijgen de kinderen ook Engels.
De leerlingen werken met een vast een ochtend- en middagprogramma dat zichtbaar is in het lokaal. Op deze manier weet ieder kind wat het op welk moment van de dag kan verwachten. Dit biedt rust voor de leerlingen en leerkrachten. In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden.
In de middag bieden we een pakket aan om de kinderen een bredere blik te geven op de wereld waarin zij leven. Dat doe we met o.a. Alles-in-1, Engels, techniek en creatieve vakken.
Wij hebben een ondersteuningsgroep voor de laagst-scorende kinderen (rekenen, spelling, taal). Deze kinderen krijgen verlengde instructie en extra oefening op onderdelen waarop ze zijn uitgevallen aangeboden.
Ook de hoogst-scorende kinderen krijgen verlengde instructie en aangepast materiaal dat past bij hun niveau.
Wij bieden extra ondersteuning aan hoger- en meerbegaafden aan. Zij krijgen, één dagdeel per week in een kleine groep, extra uitdagingen aangeboden, waarmee ze in de klas zelfstandig aan de slag gaan.
Vier ochtenden in de week wordt in de Explora groep les gegeven aan hoogbegaafde leerlingen. Bij het begaafdenonderwijs wordt de gewone lesstof verkort en aangepast aangeboden zodat er meer ruimte is voor verbreding in de vorm van thematisch onderwijs en het ontwikkelen van andere vaardigheden zoals omgaan met faalangst en leren leren.
Er is een dyslexiespecialist die extra ondersteuning biedt aan leerkrachten en leerlingen.
Twee gedragsspecialisten zijn opgeleid om zelf o.a. Rots en Water en Tim en Flapoor trainingen te verzorgen.
We maken gebruik van externen op terreinen waar onze eigen specialismen niet toereikend zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door intensieve samenwerking met deskundigen binnen ons netwerk en ons cluster bouwen we de ondersteuning verder uit en maken we staads gebruik van de juiste ondersteuners bij elke hulpvraag.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.