Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Onze school wordt bezocht door kinderen met verschillende sociale en culturele achtergronden. De niveauverschillen zijn groot; er zijn theoretisch hoog presterende leerlingen, maar ook leerlingen die goed zijn in doen en uitstromen naar Vmbo BB.
Deze diversiteit is ook terug te zien in onze eindtoetsscore.
Voor ons onderwijs betekent dit dat het erg belangrijk is om te differentiëren in ons onderwijsaanbod. Op deze manier kan passend onderwijs aan alle leerlingen geboden worden.
Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2022/2023 en 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanaf groep 3 nemen wij, naast methodegebonden toetsen, twee keer per jaar Cito toetsen af. Deze toetsen worden afgenomen in februari en in juni. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkrachten, directeur en intern begeleiders geanalyseerd en in teamverband besproken.
We gebruiken hiervoor het computerprogramma van Cito LOVS voor leerlingresultaten en analyses en het programma DrieDee-online voor de school- en groeps(trend)analyses.
Acties naar aanleiding van de analyse van de toetsresultaten worden beschreven in groepsoverzichten en actieplannen. Leerlingen die onder de norm scoren, krijgen extra ondersteuning tijdens instructies, in de vorm van pre-teaching of verlengde instructie en tijdens de verwerking van de leerstof. Kinderen die bovengemiddeld presteren krijgen een uitdagend aanbod.
In groep 8 nemen wij de Cito-eindtoets af.
Daarnaast analyseren wij onze methodegebondentoetsen en ondernemen direct actie als blijkt dat kinderen leerstofonderdelen nog niet voldoende beheersen. Binnen Jeelo gaan wij vanaf oktober 2019 ook werken met een online-leeromgeving en portfolio, waarbinnen leerkrachten en kinderen zelf behaalde doelen kunnen volgen.
In groep 1 en 2 gebruiken we naast Jeelo ook KIJK! als leerlingvolgsysteem. Hierin noteren wij welke doelen en vaardigheden door de kinderen beheerst worden. Dit wordt vergeleken met een gemiddelde ontwikkeling op leeftijd.
De uitstroom van onze leerlingen is zeer divers. De kinderen stromen uit naar alle vormen van voortgezet onderwijs.
Ons onderwijsaanbod is dan ook gedifferentieerd. Wij realiseren een passend aanbod voor kinderen die meer aan kunnen, maar ook voor kinderen die ondersteuning nodig hebben.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Brede School Kwintijn is in 2018-2019 voor het laatst bezocht door de Inspectie van het onderwijs. Zij keken naar de resultaten van het onderwijs in groep 1 en 2. Dit was op orde.
In 2019-2020 heeft de inspectie alle scholen van stichting de Mare beoordeeld. Het onderwijs van de Mare is als voldoende beoordeeld.