In de praktijk van alle dag kunnen dingen misgaan op de scholen. Daarbij kan een ernstig meningsverschil ontstaan tussen u en de school. U hebt het recht om melding te maken, wanneer blijkt dat dit meningsverschil niet met de betrokkenen op school opgelost kan worden en de situatie ontstaat dat er sprake is of kan zijn van een klacht, die vraagt om verdere bespreking en/of afhandeling.
Bij klachten hanteren we de volgende stappen:
1. Heeft u een klacht dan kunt u altijd naar de leerkracht van uw kind om dit bespreekbaar te maken.
2. Komt u er niet uit met de leerkracht dan kunt u contact leggen met de directeur en/of de interne contactpersoon, juf Wijnanda de Wit.
3. Komt u er dan nog niet uit dan kunt u contact leggen met de bestuurder van de schoolvereniging.
4. Kunt u niet naar de leerkracht en/of directeur en/of de bestuurder of komt u er met hen niet uit, dan kunt u contact leggen met een lid van de onafhankelijke vertrouwenspersonen die door het bevoegd bestuur zijn aangesteld, te weten:
Dhr. W. Liefting, H. van Boeijenstraat 3 3881 TM Putten Tel. 0341-357960 of 06-12200661
Mw. H. den Engelsman Aaltsengoed 18 3882 KH Putten Tel. 06-48192585
5. Kan er geen overeenstemming gevonden worden met de vertrouwenspersoon, dan is er de mogelijkheid om de klacht te melden bij de landelijke geschillencommissie voor het onderwijs www.gcbo.nl
Als de keuze wordt gemaakt om contact te zoeken met de landelijke geschillencommissie is in overleg met u de onafhankelijk vertrouwenspersoon/personen van CNS Putten degene die u hierbij eventueel kan begeleiden en adviseren. De klachtenprocedure is beschreven en dit document is voor u beschikbaar op de school.
CNS Putten is via de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs aangesloten bij de genoemde landelijke geschillencommissie. U dient uw klacht in door een ondertekende brief te sturen naar Postbus 82324, 2508 EH Den Haag of per email in te sturen.
Bij het in behandeling nemen van uw klacht gebruikt de Commissie een vragenformulier. Dit vragenformulier dient ter ondersteuning van de door u zelf opgestelde klachtbrief. U kunt dit dus meesturen met uw klachtbrief (zie de genoemde website www.gcbo.nl).
Bij ernstige problemen kan er ook voor gekozen worden om contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
• seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
• psychisch en fysiek geweld
• discriminatie en radicalisering
De vertrouwensinspecteurs zijn op werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief) CNS zet alles in het werk om klachten te voorkomen en op een zorgvuldige wijze met elkaar in gesprek te blijven om oplossingsgerichte afspraken met elkaar te maken. Onze inzet is dat wij veilige en uitdagende schoolomgevingen bieden waar de kinderen graag komen en aan wie u de kinderen kunt toevertrouwen.