Basisschool met de Bijbel de Schuilplaats

Verzetslaan 17 3882 HH Putten

Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel de Schuilplaats

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 7 maken de leerlingen de entreetoets van Cito. Deze uitslag wordt aan de ouders meegedeeld. De toets heeft een signaalfunctie voor de toekomstige schoolkeuze, maar geeft ook aan welke onderdelen in groep 8 nog extra aandacht nodig hebben. In groep 8 maken de kinderen de Doorstroomtoets van Cito.  De uitslag van de Entreetoets uit groep 7 en de andere toetsen die afgenomen worden leiden tot een schooladvies dat voor 1 maart schriftelijk aan de ouders wordt verstrekt om een verantwoorde keuze voor het voortgezet onderwijs te maken. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen hebben een natuurlijke behoefte om zich te ontwikkelen. Ieder kind is nieuwsgierig en in principe leergierig. Om de ontwikkelingen en leervorderingen van een kind te volgen, wordt gebruik gemaakt van een observatie – en toets systeem, het zogenaamde leerlingvolgsysteem (LVS). Wij volgen een kind zowel op het gebied van de leervorderingen als op sociaal-emotioneel vlak. In een toetskalender staat vast welke toetsen moeten worden afgenomen en wanneer. Als de ontwikkeling van een kind lijkt te stagneren, bieden we hulp.

We hechten veel waarde aan preventieve zorg. We houden rekening met verschillen tussen kinderen. Wie moeite heeft met een bepaald onderdeel krijgt extra hulp en extra oefenstof. Kinderen die de basisstof gemakkelijk vinden, krijgen extra opdrachten.
In de groepen 1 en 2 gebruiken wij de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys om de ontwikkeling van de kleuters te volgen.
In de groepen 3 t/m 8 wordt het CITO leerlingvolgsysteem gebruikt. We leggen de vorderingen vast van het technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en de taalontwikkeling. Daarnaast volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling m.b.v. de vragenlijsten sociale veiligheid (m.b.v. de vragenlijsten van de Kanjertraining). Dit geeft informatie over de positie die een kind in de groep heeft. Al deze gegevens bieden informatie over het verloop van de ontwikkeling en geven aanwijzingen op welke onderdelen een aangepast onderwijsaanbod nodig is. De verzamelde gegevens geven zicht op de aandachtspunten voor verdere ontwikkeling. Wanneer dat nodig is, ontvangt het kind extra zorg. U wordt hiervan altijd op de hoogte gesteld.

Bespreking resultaten

Aan het begin van het schooljaar is er een kennismakingsgesprek met de leerkracht van uw kind. Tijdens dit gesprek wordt de start van het schooljaar besproken en is er gelegenheid tot nadere kennismaking met de groepsleerkracht. Uw kind ontvangt in februari en in juni een uitgebreid, schriftelijk rapport. Daarin staan de ontwikkelingen en resultaten van uw kind beschreven. De rapporten volgen op de toetsrondes in januari en mei. Voor alle rapportagemomenten gaan we uit van één gesprek per leerling, ook in het geval van gescheiden ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na acht jaar basisonderwijs kunnen de kinderen de basisschool verlaten. Bij de schoolkeuze gaan we uit van de belangstelling van het kind en de wens van de ouders. Wat de mogelijkheden zijn, wordt mede bepaald door wat uw kind kan. Om hiervan een beeld te krijgen, maken we gebruik van het opgebouwde leerlingendossier in het leerlingvolgsysteem. Dit zegt iets over de didactische ontwikkeling van uw kind. Tegelijk gaat het om meer dan 'goed kunnen leren' en spelen ook de persoonlijke kenmerken en bijvoorbeeld werkhouding mee. Aan de hand van dit totaalbeeld brengen we een advies uit voor de schoolkeuze.
Naar aanleiding van de doorstroomtoets kan dit advies alleen nog naar boven worden aangepast. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Schuilplaats nemen we kinderen serieus. Er wordt veel met hen gesproken en soms mogen ze ook meebeslissen. We nemen ook de tijd om met een kind apart te praten als er iets is. We willen dat kinderen zich thuis voelen. Dat kan alleen als een kind zich bij ons veilig voelt. Daar werken we met z’n allen aan. Onderling respect is daarbij erg belangrijk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • gezien worden
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven