Het doel van de klachtenregeling is om door middel van signalering en overleg de ouders een instrument te bieden om bij vermeende overtreding van de wet daadwerkelijk te kunnen handelen. In principe kunnen ouders, verzorgers, voogden en leerlingen van dertien jaar en ouder van het klachtrecht gebruik maken. Jongere kinderen hebben dat recht via hun ouders.
Gedurende de schooldag gebeurt er van alles op een school. In de meeste gevallen gaat dit heel goed maar het kan natuurlijk voorkomen dat u het ergens niet mee eens bent. De leerkracht is in dat soort gevallen altijd het eerste aanspreekpunt. In geval van georganiseerde activiteiten, kunt u het beste contact opnemen met degene die u hierover heeft geïnformeerd.
In geval dat u er samen niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de directeur. Deze zal u altijd aanhoren en met u kijken naar de mogelijkheden.
Bent u ontevreden, dan kunt u een officiële klacht indienen, dat moet u schriftelijk doen. U ontvangt altijd een reactie wat er uw klacht gebeurt .U kunt deze klacht opsturen naar de contactpersoon of naar de klachtencommissie van CNS Putten of de landelijke geschillencommissie GCBO. Informatie over de contactpersoon en de klachtencommissie van CNS vindt u in deze schoolgids. Voor de geschillencommissie dient uw klacht in door een ondertekende brief te sturen naar Postbus 82324, 2508 EH, Den Haag of per email in te sturen. Zie hiervoor de website www.gcbo.nl. U kunt hier ook het vragenformulier vinden, wat u kunt gebruiken ter ondersteuning van de klachtbrief.
Contactpersoon
Elke school heeft minimaal één contactpersoon, mogelijk twee. De taak van een contactpersoon bestaat uit het aanhoren en doorgeven van de klacht. De contactpersoon heeft de taak om u te verwijzen naar de vertrouwenspersoon. De contactpersoon heeft een meldingsplicht naar directie, bevoegd gezag óf vertrouwenspersoon. Dit schooljaar zijn dat Juf Huissoon en Juf van der Hoef.
De vertrouwenspersoon
Op school hebben we een interne en externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon is aanspreekpunt voor leerlingen bij vertrouwelijke problemen. Hij/zij heeft de volgende taken:
- Hij/zij gaat na of er (bijvoorbeeld door bemiddeling) tot een oplossing kan worden gekomen.
- Hij/zij gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht.
- Hij/zij gaat na of er aangifte gedaan moet worden bij de politie of justitie.
- Hij/zij begeleidt desgewenst de klager bij het verloop van de procedure.
- Hij/zij verwijst naar andere instanties, gespecialiseerd in opvang en nazorg
- Als er sprake is van aanwijzingen die hem/haar bereiken en geen concrete klacht, mag hij/zij de klachtencommissie of het bevoegd gezag hiervan op de hoogte brengen.
- Hij/zij kan ongevraagd adviezen geven over de besluiten die het bevoegd gezag zal gaan nemen.
De interne vertrouwenspersonen zijn Juf van der Hoef en Juf Huissoon.
De externe vertrouwenspersoon vervult dezelfde taak voor problemen op de werkvloer, bijv. leerkrachten onderling of ouders met leerkrachten / het bevoegd gezag. De externe vertrouwenspersoon is Heleen den Engelsman, Aaltsengoed 18, 3882 KH Putten, telefoonnummer: 06-48192585
De vertrouwenspersoon vervult de rol van klankbord en gespreksbegeleider, bij de vertrouwenspersoon zelf kunnen geen klachten worden ingediend.