Basisschool met de Bijbel Ichthus

Van Oldenbarneveltstraat 70 3882 CG Putten

Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel Ichthus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn sinds het schooljaar 2022-2023 overgestapt op de IEP eindtoets (vanaf schooljaar 2023-2024 heet dat de IEP doorstroomtoets).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk kind maakt vanaf groep 1 tot en met groep 8 een enorme ontwikkeling door. Er zijn veel omstandigheden die daarbij een rol spelen. Als school willen we weten hoe een kind zich ontwikkelt en wat hij/zij nodig heeft. De gegevens van observaties en toetsen kunnen ons daarbij helpen. Tijdens het hele jaar maken de kinderen methodegebonden toetsen voor de diverse vakken. Die geven, naast observaties, een beeld van de vorderingen van de kinderen.

Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. Daarom werken wij met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel.

In januari en juni worden de kinderen getoetst m.b.v. de IEP Hoofd toetsen (onafhankelijke, landelijke toetsen). Dit doen we voor taalverzorging, technisch lezen, spelling, rekenen, spelling en begrijpend lezen. De IEP hart en handen toetsen worden in oktober afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de IB-er. Ook de leerlingen krijgen inzicht in hun ontwikkeling. De ouders worden tijdens een gesprek op de hoogte gesteld van de vorderingen. 

Een leerling valt op als het op eigen niveau te weinig groei heeft doorgemaakt op zowel sociaal-emotioneel als cognitief niveau en/of als het complex gedrag vertoont in de groep. De leerkracht zoekt naar oorzaken en kijkt of er kortdurende hulp gegeven kan worden, waardoor het probleem wordt opgelost. Deze hulp wordt tijdens de lessen gegeven, bijv. door het geven van extra instructie. Blijkt tijdens de hulpperiode dat een kind te weinig vorderingen maakt, dan gaan we zoeken naar diepere oorzaken. De leerkracht gaat met ouders (en kind) in gesprek. Indien nodig wordt de hulp van de IB’er ingeroepen. Naar aanleiding van de gesprekken wordt een hulpplan gemaakt. 

Kleuters

Om de ontwikkeling van de kleuters in groep 1 en 2 te volgen wordt gewerkt met de leerlijnen van Parnassys. Op deze wijze kunnen de leerlingen als groep én individueel gevolgd worden. Afhankelijk van het verloop van de ontwikkeling wordt het onderwijsaanbod zoveel mogelijk afgestemd. Als de resultaten tegenvallen of boven verwachting zijn, worden zoveel als mogelijk preventieve maatregelen genomen die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na acht jaar basisonderwijs gaan de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. De keuze van een school voor voortgezet onderwijs is afhankelijk van een aantal elementen. Voorop staan de capaciteiten van uw kind in combinatie met het advies van de leerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de leerprestaties en de ontwikkeling hierin, maar ook naar zaken zoals leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling, creatief vermogen en motivatie. Eind groep 7 wordt er een voorlopig advies gegeven door de leerkracht. In groep 8 volgt er in januari opnieuw een voorlopige advies m.b.t. het vervolgonderwijs. Begin februari maken de leerlingen een doorstroomtoets en in maart worden hier de uitslagen van ontvangen. Heeft uw kind de doorstroomtoets beter gemaakt dan verwacht, dan wordt het voorlopige schooladvies heroverwogen. In overleg met u en uw kind kan besloten worden het advies aan te passen. Is het resultaat van de doorstroomtoets minder goed dan verwacht, dan wordt het voorlopige advies onaangepast omgezet in een definitief advies. Na de centrale doorstroomtoets (voorheen 'eindtoets') worden de aanmeldingsformulieren, na uw ondertekening, door de leerkracht verstuurd naar de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs. Deze scholen beslissen uiteindelijk over de toelating.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind is een uniek schepsel van God. Daarom mag ieder kind er zijn zoals hij of zij is. Deze uniciteit mag echter niet ten koste gaan van de omgeving om je heen. Wij willen kinderen ondersteunen en helpen om zichzelf te ontdekken in relatie tot de ander. Uiteindelijk willen wij elkaar allemaal liefhebben. Hiermee willen we de kinderen iets meegeven voor de rest van hun leven en sluiten we aan bij onze slogan: 'Mooi dat jij er bent!' 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Heb God lief
  • Heb je naaste lief
  • Heb jezelf lief

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven